Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu

Máte pocit, že jakási ekologická efektivita elektrických aut je problematická už kvůli náročnosti výroby samotných baterií a jejich omezené životnosti? Máte pravdu, to ale pořád nevíte všechno. Už samotná finální produkce bateriových paketů je mimořádně marnotratná.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu

23.11.2024 | Petr Prokopec

Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu

/

Foto: Porsche

Máte pocit, že jakási ekologická efektivita elektrických aut je problematická už kvůli náročnosti výroby samotných baterií a jejich omezené životnosti? Máte pravdu, to ale pořád nevíte všechno. Už samotná finální produkce bateriových paketů je mimořádně marnotratná.

O klimatických hrozbách se v posledních letech mluví dnes a denně. Jde nicméně o výrazně odlišné zprávy, než jakým média zásobovala veřejnost třeba v 60. a 70. letech minulého století. Tehdy se vědci obávali toho, že přichází nová doba ledová. Třeba v Time Magazine tak v roce 1974 vyšel článek, který pojednával o poklesu globálních teplot ve srovnání se 40. lety o 1,5 stupně Celsia. O čtrnáct let později ale již lidstvo měla ohrožovat stoupající hladina oceánů, jež měly mimo jiné do roku 2019 zcela pohltit Maledivy či New York.

S příchodem nového milénia se však rétorika znovu změnila, v roce 2000 se ve velkém tvrdilo, že naše děti již nebudou znát sníh. Ten ale v současné době nemají pouze v Alpách, nýbrž také v Krkonoších. A dost možná do konce týdne zasype značnou část republiky, neboť teploty poletí dolů rychleji než ceny másla. To jsou poměrně dramatické obraty, které jen umocňují nedůvěru lidí v různé „klimatické experty“. A nepomáhá to ani elektromobilitě, která je navíc nesmyslně popisována jako spása světa, kterou z podstaty nikdy být nemůže.

Nejde tu navíc jen o jejich minimální podíl na celkových emisích CO2 a nejasný případ v momentě, kdy je většina elektřiny po celém světě pořád vyráběna z fosilních zdrojů. S bateriovým pohonem je totiž spojena řada špinavých tajemství, která mnozí nevidí či nechtějí vidět. Hlavním problémem je těžba vzácných kovů, bez nichž se baterie neobejdou. Ta má k ekologické činnosti velmi daleko, ať už jde o extrakci lithia, kobaltu, niklu a vlastně jakékoli rudy. To ale pořád není vše.

Magazín Financieel Dagblad nyní přichází s výsledky vlastního šetření, které na bateriový pohon vrhá ještě temnější stín než dosud. Nizozemští kolegové totiž zjistili, že zhruba třetina všech nových baterií v Evropě hned po výrobě míří do šrotu. Produkce akumulátorů je totiž velmi precizní činností která má zhruba dvacet různých fází. Stačí přitom, aby došlo k drobnému pochybení během jedné z nich, a baterii nelze bezpečně použít. Za běžnou je brána vadnost 15 až 30 procentech vyrobených paketů, v některých továrnách ale míří do šrotu až 90 procent všech baterek.

Jak se zdá, problémy narůstají ve chvíli, kdy výrobci přechází od pilotní várky k masové produkci. To je ovšem zásadní problém, neboť zlevňování je podmiňováno právě využitím továrních kapacit na maximum. Když ale klidně hned devět z deseti vyrobených baterií vyhodíte, lze na nízké ceny rovnou zapomenout. Stejně jako nelze počítat se zlepšením klimatu, když zrovna ta nejšpinavější část výroby elektromobilů probíhá opakovaně a z velké části zbytečně. Kompletní recyklace vyrobených paketů totiž není možná.

A magazín si své závěry nevycucal z prstu. Na jeho zjištění již zareagovaly Volkswagen a Volvo, které potvrdily, že se skutečně jedná o problém, který dnes nemá uspokojivé řešení. VW se ohání recyklací, jak už ale padlo, ta je možná jen částečně a zázračný proces to také není. Továren, které takového zvládají, je navíc v Evropě pouze pár, přičemž třeba ta v Rotterdamu zvládá ročně zpracovat jen 20 tisíc paketů z elektromobilů či 50 tisíc z hybridů. Na starém kontinentu se loni prodalo celkově 10,5 milionu aut, prodeje aut s nějakou formou elektrifikace jdou do milionů, a tak pro ně i musí vznikat miliony baterek, z nichž statisíce míří okamžitě do šrotu. Co má tohle společného s ekologií?


Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu - 1 - Audi RS e-tron GT UK green license plate 01Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu - 2 - Audi RS e-tron GT UK green license plate 03Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu - 3 - Audi RS e-tron GT UK green license plate 06
Takové Audi e-tron GT se tváří jako „zelené” auto, nejen v Británii na něj dostane i zelené značky. S problémy obcházejícími výrobu současných baterií jím ale reálně nemůže být snad nikdy. Ilustrační foto: Audi

Zdroj: Financieel Dagblad

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše