Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfdesignér vysvětlil rozchod Renaultu s Dacií, prý je to tak lepší pro všechny
2.8.2019 | Petr Prokopec
Když Francouzi řekli, že od rumunské značky dají v obchodní rovině ruce pryč, vyvolalo to velké pozdvižení. Teď už se to děje Laurens van den Acker vysvětlil důvody.
Aliancí Renault-Nissan stále více otřásají následky překvapivého zatčení a obvinění Carlose Ghosna. Nissan padá ke dnu a aktuálně nikdo neví, co čekat od budoucnosti. Nelze předpokládat, že by Francouzi nad vším mávli rukou a nečinně přihlíželi dosavadnímu vývoji. Očekávat tedy můžeme spíše sílící boj o moc, ve kterém bude Nissan tahat za kratší provaz - v Renaultu vlastní výrazně menší podíl než protistrana u japonské automobilky, navíc nemá žádná hlasovací práva.
Ať už celá záležitost dopadne jak chce, dotýkat se bude zejména spolupráce s Japonci, tedy i s Mitsubishi. Pod francouzskou část aliance pro změnu spadají značky jako Dacia či Lada, na ty Ghosnovo zatčení velký nemá. To ovšem neznamená, že bychom se u první zmíněné automobilky nedočkali zásadních změn. Renault již loni naznačil, že od rumunské značky hodlá dát v budoucnu v obchodní rovině ruce pryč a teď to skutečně začal dělat.
Tento krok může působit překvapivě, neboť Dacia je stále úspěšnější a zejména Duster zásobuje firemní kasu způsobem, o němž si některé francouzské modely mohou nechat pouze zdát. Netěžit z ní i na trzích, kde Dacia nemá renomé, pouhým použitím znaku Renaultu, se tedy nezdá rozumné, šéfdesignér celé skupiny Laurens van den Acker na tom ale trvá. „Mým cílem je unikátní globální portfolio Renaultu. Jinými slovy tedy zkrátka chci, aby skončily vozy, které mají logo Renaultu, ale jsou deriváty Dacie.“
Co přesně tato slova znamenají? Rozhodně ne to, že by Renault hodlal Dacii poslat k vodě. Van den Acker pracuje především na tom, aby Francouzi již jen nedávali svá loga na rumunská auta, jako tomu bylo dosud. Tato praxe byla na jedné straně nadmíru úspěšná, neboť Renault mohl snadno snížit své ceny, aniž by na nich prodělával a zároveň tak nemusel nákladně představovat značku Dacia na trzích, kde o ní dosud neslyšeli. Na druhou stranu ale podrýval image Renaultu jako prestižnější z obou značek.
Nadto byla tato strategie pro obě automobilky omezující. Vedení skupiny Renault vědělo, které rumunské produkty kdy dorazí, které se dočkají přeznačkování a na které trhy budou vpuštěny. V souladu s tím pak byl koncipován i jejich vzhled, který de facto musel zapadat do nabídky obou značek. Také s tím chce van den Acker skončit, aby se tak jeho oddělení uvolnily ruce a designéři měli více svobody.
„Nehodlám zpochybnit obchodní stránku věci, neboť pro některé trhy byly produkty Renaultu příliš drahé. Nové Dacie jsou ale relativně moderními vozy, jež jsou spolehlivé a dostupné, a tak jsme je přeznačkovali. Pomohlo nám to zanechat nemalou stopu na těchto trzích. Ale nyní v zemích jako třeba Rusko začínáme prodávat stále více aut, a proto se chceme daleko více odlišit,“ potvrzuje výše zmíněné šéfdesignér celé skupiny.
Renault na novou strategii najede postupně. Stávající modely promění jako Sandero a u nových použije strategii, kterou známe z modelu Kaptur (sic). Ten byl vyvinut speciálně pro ruský trh, přičemž disponuje platformou Dacie Duster, vizuálně však odkazuje na Renault Captur. Originální francouzská verze je pak sice modernější, nicméně na druhou stranu disponuje nižší světlou výškou, není k mání s pohonem všech kol a navíc s ohledem na kratší rozvor nabízí i méně prostoru v interiéru.
Renault tedy do budoucna hodlá na některých trzích stále používat rumunskou techniku, ovšem design bude mít stále více svůj a jen na ryzí přeznačkování sázet nebude. Obě značky tak budou moci po stránce designové zamířit trochu jiným směrem. „Tlačím na to, aby Renault byl více latinský a smysluplný, zatímco Dacia bude germánská a robustní. Tato strategie se nám ostatně již nyní začíná vyplácet.“
Podle vedení navíc tento krok vnese více jasna do nabídek obou automobilek, byť jednu výjimku Renault předem připouští. Duster je dnes příliš úspěšný po celém světě na to, aby automobilka žonglovala s jeho popularitou, a tak v jeho případě připouští i použití francouzského loga na plně rumunském designu.
Renault již do budoucna nehodlá přeznačkovávat modely Dacie, místo toho bude na některých trzích užívat rumunskou techniku pro vlastní vozy. Jedinou výjimkou v nové strategii se může stát Duster, alespoň někde
Renault Sandero už prošel proměnou, po které si jej zejména zezadu s Dacií opravdu nespletete
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před hodinou - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva