Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéfa Renaultu a Nissanu už už propouštěli na kauci, pak ale přišel další náhlý zvrat
21.12.2018 | Petr Prokopec
Carlos Ghosn měl na dosah strávení letošních Vánoc s rodinou, nakonec ale zůstává v cele. Státní zástupci i v tento čas využívají veškerých možností, aby propuštění zabránili.
Ještě před několika málo hodinami se zdálo, že Carlos Ghosn stráví letošní Vánoce doma. Tokijský soud včera zcela neočekávaně zamítl požadavek vyšetřovatelů a státních zástupců na další prodloužení vazby a šéf aliance Renault-Nissan pak vydal vůbec první oficiální prohlášení pro tisk, které zveřejnil jeho advokát. Na spadnutí bylo schválení kauce, o které měl soud rozhodnout dnes a kterou by si Ghosn mohl dovolit zaplatit, ať už by její výše byla jakákoliv. Jenže nic takového se nestalo a hned tak ani nestane.
Japonský soudní systém skutečně začíná více než cokoliv jiného připomínat peklo, jež pokud něco schvátí, už to nenavrátí. Ghosn byl ještě před rozhodnutím soudu o kauci znovu zatčen v souvislosti s jiným údajným trestným činem a je jasné, celu předběžného zadržení hned tak neopustí. Vyšetřovatelé jej v ní mohou bez problémů držet další dva dny a soud navíc požádat o další prodloužení, a to o deset a následně ještě o dalších deset dní.
Zatím byl Ghosn zadržován kvůli tomu, že měl v informacích pro burzu cenných papírů uvádět nižší plat, než jaký ve skutečnosti pobíral, nyní jej vyšetřovatelé viní z toho, že v roce 2008 došlo v důsledku globální ekonomické krize k znehodnocení jeho osobní investice do Nissanu ve výši 1,85 miliardy yenů (cca 373,8 milionů korun). Tuto ztrátu pak měl šéf aliance převést na automobilku. Je otázkou, jak by za tento krok mohl být potrestán, za falšování finančních dokumentů mu ale hrozilo až desetileté vězení.
Ghosn veškerá dosavadní obvinění odmítal. Včera pak po jednání soudu svého advokáta vůbec poprvé promluvil k veřejnosti. „Jak se věci nyní mají, je naprosto nepřijatelné. Chci, aby byl vyslechnut můj názor a získat zpět svou čest u soudu,“ zaznělo v přečteném prohlášení. To, co je mu nyní kladeno za vinu, prý přišlo na přetřes již v listopadu a Ghosn jakékoli pochybení odmítl. Nyní se musí připravit na další tlak ze strany vyšetřovatelů - vyslýchán může být až osm hodin denně bez přítomnosti právníka.
Právě kvůli podobným krokům je japonský soudní systém pod palbou mezinárodní kritiky. Obvinění nemají prakticky žádná práva, nepřekvapivě tak v 99,9 procentech dochází k jejich odsouzení. Často za tím stojí přiznání vynucená právě pod tlakem, který vyšetřovatelé a státní zástupci mohou na zatčené i po tři týdny vyvíjet.
Nicméně Ghosn není teroristou obviněným z útoků na japonskou veřejnost, naopak jde o místního hrdinu, který se jako zachránce Nissanu dostal dokonce do komiksů. Kromě toho je jeden z nejvýznamnějších automobilových manažerů světa. Jeho případ tedy přivolává na japonský soudní systém stejně enormní pozornost, jaké se Ghosnovi dostává od vyšetřovatelů. A podle právníků šéf aliance staré pořádky dokonce začíná nepřímo měnit, což vyústilo v ono zamítnutí prodloužení vazby, které je v Japonsku obecně velmi vzácné.
Celá záležitost tak připomíná jízdu na horské dráze, kdy je Ghosn chvíli dole a chvíli zase nahoře. Nejprve se zdálo, že musí čelit zkostnatělému systému, který jej s takřka stoprocentní jistotou ponechá dlouho za mřížemi. Následně svitla naděje na propuštění, aby se vzápětí objevilo nové zatčení.
Postup Japonců v mezičase ostře kritizovala francouzská média. I konzervativní list Le Figaro označil jednání vyšetřovatelů a státních zástupců za zjevně účelové - prý se nyní jen za každou cenu snaží, aby se Ghosn nemohl objevit na veřejnosti, celou situaci vysvětlit ze svého pohledu a dost možná si na svou stranu získat část veřejného mínění. Jaká je realita, nevíme, proti sobě ale stojí zjevně silní a odhodlání soupeři. Vyhrát bude moci jen jeden.
Už se zdálo, že Carlos Ghosn stráví Vánoce doma...
...nakonec však díky novému obvinění zůstává v malé a chladné cele
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 5 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 6 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
před 8 hodinami - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 9 hodinami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis