Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf vývoje ostrých VW odhalil skutečný důvod, proč automobilky končí s manuály
26.8.2018 | Petr Prokopec
Výrobci obvykle říkají, že ruční řazení v nabídce končí kvůli malé poptávce. Pak se ale objeví auto jako Porsche 911 R a lidé si jej prodávají za desítky milionů. Ne, nezájmem to vážně není.
Doba manuálních převodovek se pomalu blíží ke svému konci. Řada automobilek, zejména těch sportovních a luxusních, je ze své nabídky vyřazuje už léta a před pár dny jsme psali o tom, že se alespoň v Evropě zřejmě definitivně staly koncem u výkonných aut s více jak dvěma dveřmi. Automobilky v takových případech obvykle argumentují nízkou poptávkou, že pro 5, 10 nebo 15 % zákazníků něco takového nabízet nebudou.
Nikdy se nám tato slova nezdála příliš věrohodná. Jindy by výrobci nabídli sebevětší nesmysl, aby oslovili procento zákazníků navíc a najednou je jim mnohem větší počet ukradený? Nemluvě o tom, že i když je poptávka takto malá, příznivci manuálního řazení jsou nezřídka ochotni si za takovou možnost i připlatit, tak proč jim nevyjít vstříc?
Že tohle nejsou jen planá slova, ukázal v praxi případ Porsche 911 R. Všech 991 exemplářů puristického ideálu z Zuffenhausenu navzdory vysoké ceně zmizelo rychleji než pověstná pára nad hrncem, a to jedinou skutečnou výjimečností tohoto auta byla manuální převodovka. Cena vozu na trhu s „ojetinami“ navíc rychle narostla do hvězdných výšin a některé exempláře se prodaly i za více jak 20 milionů Kč, přičemž důvodem byl znovu hlavně manuál. To jasně prokázalo, že poptávka rozhodně není tak malá, aby se automobilkám nevyplatilo tři pedály držet při životě.
Porsche na danou skutečnost ostatně již zareagovalo, model GT3 tak je již nějaký ten pátek možné s ručně řazenou převodovkou opět objednávat. A co více, objevila se i varianta GT3 Touring, která má dokonce jenom „fofrklacek“. Konkurenti ale míří stále stejným směrem, a to nutně vyvolává otázku, proč to dělají.
Právě o tom promluvil Jost Capito, dlouholetý technický guru Fordu a dnes šéf divize Volkswagen R. Ten jako vůbec první z výše postavených manažerů otevřeně řekl, proč manuální převodovky mizí z nabídek automobilek. S poptávkou to podle něj nemá nic společného, ta je nadále dost vysoká, důvod je jinde.
Problém se skrývá v rychlém navyšování hodnot výkonu a točivého momentu aut v posledních letech. I pro takto výkonná auta je sice možné manuální řazení nabídnout, přináší to ale řadu úskalí, kterým se automobilky raději vyhýbají. Vyřazování ručních převodovek z nabídek je tedy jejich iniciativou, třebaže zejména v některých segmentech poptávka skutečně klesla.
„Pokud se potenciál pohonné jednotky dostane do té fáze, kdy je vývoj manuálu schopného přenést veškerý točivý moment příliš náročný, pak jej automobilka nevyrobí,“ řekl mimo jiné Capito. Nejde tu přitom jen o vývojové náklady, ale také potýkání se s pozdějšími záručními opravami a dalšími pro automobilku obtížně vyzpytatelnými nepříjemnostmi. V neprospěch manuálů pak hovoří i vyšší papírová spotřeba. Jakkoliv sice automaty přidávají na hmotnosti a obvykle znamenají i větší třecí ztráty, možnost použití více rychlostních stupňů s dlouhými „sedmičkami”, osmičkami, devítkami či desítkami vede k úspoře paliva a tedy i normovaných emisí CO2.
Posledním z hrobařů manuálů je pak trend zvyšování aktivní bezpečnosti vozů, v jehož rámci jsou výrobci nuceni k integraci co nejvyššího množství všemožných asistentů. Ty, aby mohly naplno využít svůj potenciál, obvykle také potřebují automat. Manuály se zkrátka pozvolna stávají minulostí, ať už chceme nebo ne. Jen pár automobilek jako Porsche je bude držet při životě proto, že si opak vzhledem ke své image ani nemohou dovolit.




















Ferrari s manuály již definitivně skončilo. Starší vozy jím osazené se proto nyní prodávají za astronomické ceny.
To samé platí u Lamborghini. Výkon obou italských automobilek zamířil do takových sfér, že je již stávající ručně řazené převodovky nezvládají přenést. A do vývoje těch nových se již automobilky nechtějí pouštět, i když by se jim možná vyplatil
Zdroj: Autocar
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva