Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf VW znovu potvrdil konec downsizingu. „Kdo to neudělá, narazí,” říká
25.5.2017 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Konec zmenšování objemu motorů a počtu válců je nejen žádoucí, podle šéfa VW je dokonce nevyhnutelný. Už dosáhl svého cíle, říká.
Je to trend, který už více než dekádu vládne všemu automobilovému. A jeho dopad dalece přesahuje konstrukci samotných motorů. Vznikl jako jedno z do značné míry umělých opatření na snížení normované spotřeby paliva resp. emisí CO2 a jako takový těšil málokoho krom lidí, kteří právě na těchto hodnotách staví své životní štěstí. Řeč je o downsizingu, zmenšování objemu motorů a počtu válců, s nimiž pracuje. To vše s jediným smyslem, který jsme dopodrobna popisovali třeba v testu Škody Octavia 1,0 TSI - vyměnit prakticky cokoli za deci normované spotřeby a gram emitovaného CO2.
Už se zdálo, že nikdy neskončí, že dříve nebo později nějaká automobilka nakráčí na scénu s bájným jednoválcem jakožto bizarním výsledek více jak stoleté evoluce spalovacího motoru. Loni ale začala svítat naděje, že tohle divadlo končí a že zejména problémy s emisemi příliš „podťatých” motorů vystaví dalšímu downsizingu stopku.
Jsou firmy, které na něm dále „jedou” ad absurdum, patrně kvůli zaplacenému vývoji motorů, s jejichž přípravami začaly ještě dlouho před tímto zlomem. Nejdále to dotahuje Ford, který tříválcem absurdně osadil i sportovní Fiestu ST a chystá se to totéž udělat i v případě Focusu. Ale buďme fér - za šťastný krok nepovažujeme ani kompletní vybití čtyřválců u Škody Fabia a téměř úplné u Škody Rapid. Tyto kroky ale přišly za 5 minut 12 předtím, než VW vystavil dalšímu pokračování tohoto trendu stopku.
Německý koncern už dříve zmiňoval, že na rozdíl od Fordu pohřbí nejen staré, ale i nové, už vyvinuté tříválcové diesely. A s nimi pošle do důchodu také současný 1,6 TDI. Skutečně, motory 1,4 TDI, 1,6 TDI a 1,5 TDI skončí nebo jako nové vůbec nedorazí. A nyní tu máme další potvrzení alespoň příznivějšího trendu z úst samotného šéfa VW coby značky Herberta Diesse.
„Redukce počtu válců dosáhla svých cílů. Ať už jde o pohyb od čtyř válců ke třem nebo od šesti ke čtyřem, dosáhli jsme přínosů co efektivity, zatímco jsme zachovali kvality co do použitelnosti,” říká ještě optimisticky Diess. Dokonale bychom s ním nesouhlasili, alespoň ne bezvýhradně, neboť downsizing byl aplikován i v případě modelů, kde jej lze označit za nesmyslně drastický. Ale to dnes nechme stranou, klíčová Diessova slova přichází záhy.
„Tento trend dával smysl, ale je u konce. Kdo bude chtít jít dále, narazí na problémy s emisemi a náklady,” konstatuje dále Diess a připomíná jak to, že příliš malé motory nedokáží spalovat palivo dostatečně efektivně a ve srovnání s potenciálními přínosy už jsou příliš drahé na vývoj.
Dále potvrdil smrt malých dieselů a dieselů v malých autech vůbec, tedy alespoň výhledově. Dosáhnout nových limitů emisí (jinak než podvodem, pochopitelně, to už jsme tu od VW měli...) prý přijde na asi 1 000 Eur, tedy asi 26 500 Kč na jeden vůz. To lze snést u modelů s vysokými cenovkami, ale ne u strojů jako je Polo, Fabia či Ibiza. Příští Polo a čerstvě představená Ibiza budou mít resp. mají diesely naposledy, nové Fabii už se možná vyhnou zcela. Nahradí je „jemně hybridní” jednotky, z nichž o jedné jsme psali nedávno po jejím představení ve Vídni.
Nevíme, jestli je kvůli tomu na co se těšit, něco jako šestiválcový Golf už nám to těžko vrátí. Snad už ale není tolik čeho se obávat, u většiny automobilek - VW bude nepochybně udávat tón prakticky celému odvětví - ale můžeme čekat aspoň zachování statu quo. Žádná sláva, už jsme si ale zvykli a na nic jako dvouválcovou Octavii si už zjevně zvykat nebudeme muset...




















Motor 1,0 TSI je absolutním limitem downsizingu u koncernu VW. Škoda, že dokráčel až sem, už tento motor považujeme za příliš velký kompromis
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Také Iker Lecuona mimo hru včera 21:55
- Augusto Fernandez jako náhradník za Jonathana Reu včera 14:01
- Vítězem Bulega před Toprakem včera 10:00
- Vítězí Manzi s Yamahou, 13. Vostatek včera 09:00
- Superpole vyhrál Bulega včera 08:00
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 4 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 4 hodinamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
včeraAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva