Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Volva varuje před vodíkovými auty, od jejich vývoje zrazuje i konkurenty
12.2.2020 | Petr Prokopec
Naprostá většina automobilek míří při vývoji elektrických aut cestou bateriových vozů, někteří ale věří palivovým článkům. Podle Hakana Samuelssona jsou slepou větví vývoje.
Svět se v poslední době začíná dělit hned na několik nesmiřitelných táborů. Jeden elektromobilitu striktně odmítá, druhý ji pro změnu vítá s otevřenou náručí. Ovšem i v rámci této skupiny si lidé vjíždí do vlasů. Dle některých nedávají smysl bateriové vozy, neboť těžba vzácných kovů potřebných na výrobu akumulátorů zatěžuje životní prostředí více než všechny výfuky světa, navíc jsou tu dobře známé problémy s omezeným dojezdem a komplikovaným dobíjením.
Tito lidé považují za lepší cestu elektromobilitu založenou na vodíkových palivových článcích, která je na první pohled spojena pouze s nikterak nekontaminovanou vodou, jenž odkapává z jejich výfuků. Doplnit energii navíc jde stejně jako u aut se spalovacím motorem dočerpáním nádrže, třebaže se zkapalněným vodíkem je trochu horší pořízení než s benzinem či naftou.
Do tohoto tábora ale rozhodně nepatří šéf Volva. Hakan Samuelsson se totiž v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche proti vodíku ostře postavil. Uvedl mimo jiné, že „celková efektivita bateriových systémů je mnohem vyšší než u vodíkového vozu“. Auta s palivovými články dále považuje za bezednou pokladnu, ze které nikdy žádný zisk nevypadne a byť dnes lze totéž vztáhnout i na akumulátory osazené elektromobily, dle Samuelssona dojde během příštích let k výraznému průlomu, který přinese vyšší dojezdy i nižší cenu.
Šéf Volva ovšem nezůstává pouze u kritiky. Mimo to varuje zejména německé výrobce, aby v podstatě nesedli vodíkovým autům na lep a zbytečně neplýtvali na jejich vývoj penězi i know-how. To samozřejmě může být rada nad zlato, stejně jako může Samuelsson klamat tělem. Je totiž třeba si připomenout, že Volvo se vodíkové technologii samo věnuje. Zvláště proto, že dle šéfa prodeje a marketingu Bjorna Annwalla není mezi tímto systémem a bateriovými vozy až takový rozdíl.
„Nejsou tu až takové odlišnosti, jednoduše jen nahradíte baterie palivovými články. A palivové články jsou ve své podstatě tekutými bateriemi. Nejde tedy o dvě diametrálně odlišné věci, jsou tu značné podobnosti,“ uvedl Annwall. Zároveň však dodal, že v minimálně v nejbližších deseti letech bude z pohledu výrobců mnohem zajímavější elektromobilita bateriová, a nikoliv pouze proto, že na tomto poli vzniká mnohem lepší infrastruktura.
Největším problémem palivových článků je podle nás mizerná celková efektivita procesu elektřina-vodík-elektřina, dle Volva je ale stěžejní i skutečnost, že zhruba 95 procent dnešního vodíku je vyráběno za pomoci fosilních paliv. Dokud tedy nebude možné ve větší míře uplatnit obnovitelné zdroje, nemá de facto tento způsob smysl. Zde bychom ale řekli, že ze stejného důvodu nemá ve spoustě zemí smysl ani elektromobilita bateriová, neboť na začátku stojí vždy elektřina vyráběná stejným způsobem - je pro vodíková auta je ji třeba více.
Pro Švédy nyní na každý pád zůstává prioritou vývoj akumulátorů, jakkoliv Annwall dodává, že v případě technologií bychom „nikdy neměli říkat nikdy“. Ovšem zatím se zdá, že vodíkové vozy dostávají těžce na frak a nejbližší doba na tom naprosto nic nezmění. Ostatně, ani elektromobily s palivovými články zatím nejsou s to rozumně nahradit auta s benzinovými či dieselovými motory, jakkoli k tomu mají z podstaty blíže než akumulátorové vozy.
Šéf Volva Hakan Samuelsson prosazuje bateriovou elektrifikaci...
...jak ostatně značka prokázala nedávno, když přišla s modelem XC40 Recharge. Ten je totiž osazen právě lithium-iontovými akumulátory
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
- Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejčtenější články
- Další automobilka se pochlubila rostoucím zájmem o ruční řazení, tento model s ním kupuje hned 83 % zákazníků
28.10.2024 - Matka moderních rodinných stíhaček Audi je k mání ve stavu nového auta. Je tak rychlá, že ohromí i dnes
28.10.2024 - Někteří majitelé najeli s prvním novodobým Moskvičem už přes 100 tisíc km, jak si vede po takovém zápřahu?
28.10.2024 - Nechtěná verze BMW 3 skončila bez náhrady jako propadák, dnes je tajným tipem znalců na výtečné auto za dobré peníze
28.10.2024 - Apple projekt vlastního auta nakonec zrušil, jeho tajná spolupráce s Číňany ale přinesla nápady, ze kterých těží dodnes
28.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva