Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Volva varuje před vodíkovými auty, od jejich vývoje zrazuje i konkurenty
12.2.2020 | Petr Prokopec
Naprostá většina automobilek míří při vývoji elektrických aut cestou bateriových vozů, někteří ale věří palivovým článkům. Podle Hakana Samuelssona jsou slepou větví vývoje.
Svět se v poslední době začíná dělit hned na několik nesmiřitelných táborů. Jeden elektromobilitu striktně odmítá, druhý ji pro změnu vítá s otevřenou náručí. Ovšem i v rámci této skupiny si lidé vjíždí do vlasů. Dle některých nedávají smysl bateriové vozy, neboť těžba vzácných kovů potřebných na výrobu akumulátorů zatěžuje životní prostředí více než všechny výfuky světa, navíc jsou tu dobře známé problémy s omezeným dojezdem a komplikovaným dobíjením.
Tito lidé považují za lepší cestu elektromobilitu založenou na vodíkových palivových článcích, která je na první pohled spojena pouze s nikterak nekontaminovanou vodou, jenž odkapává z jejich výfuků. Doplnit energii navíc jde stejně jako u aut se spalovacím motorem dočerpáním nádrže, třebaže se zkapalněným vodíkem je trochu horší pořízení než s benzinem či naftou.
Do tohoto tábora ale rozhodně nepatří šéf Volva. Hakan Samuelsson se totiž v rozhovoru pro německý magazín Automobilwoche proti vodíku ostře postavil. Uvedl mimo jiné, že „celková efektivita bateriových systémů je mnohem vyšší než u vodíkového vozu“. Auta s palivovými články dále považuje za bezednou pokladnu, ze které nikdy žádný zisk nevypadne a byť dnes lze totéž vztáhnout i na akumulátory osazené elektromobily, dle Samuelssona dojde během příštích let k výraznému průlomu, který přinese vyšší dojezdy i nižší cenu.
Šéf Volva ovšem nezůstává pouze u kritiky. Mimo to varuje zejména německé výrobce, aby v podstatě nesedli vodíkovým autům na lep a zbytečně neplýtvali na jejich vývoj penězi i know-how. To samozřejmě může být rada nad zlato, stejně jako může Samuelsson klamat tělem. Je totiž třeba si připomenout, že Volvo se vodíkové technologii samo věnuje. Zvláště proto, že dle šéfa prodeje a marketingu Bjorna Annwalla není mezi tímto systémem a bateriovými vozy až takový rozdíl.
„Nejsou tu až takové odlišnosti, jednoduše jen nahradíte baterie palivovými články. A palivové články jsou ve své podstatě tekutými bateriemi. Nejde tedy o dvě diametrálně odlišné věci, jsou tu značné podobnosti,“ uvedl Annwall. Zároveň však dodal, že v minimálně v nejbližších deseti letech bude z pohledu výrobců mnohem zajímavější elektromobilita bateriová, a nikoliv pouze proto, že na tomto poli vzniká mnohem lepší infrastruktura.
Největším problémem palivových článků je podle nás mizerná celková efektivita procesu elektřina-vodík-elektřina, dle Volva je ale stěžejní i skutečnost, že zhruba 95 procent dnešního vodíku je vyráběno za pomoci fosilních paliv. Dokud tedy nebude možné ve větší míře uplatnit obnovitelné zdroje, nemá de facto tento způsob smysl. Zde bychom ale řekli, že ze stejného důvodu nemá ve spoustě zemí smysl ani elektromobilita bateriová, neboť na začátku stojí vždy elektřina vyráběná stejným způsobem - je pro vodíková auta je ji třeba více.
Pro Švédy nyní na každý pád zůstává prioritou vývoj akumulátorů, jakkoliv Annwall dodává, že v případě technologií bychom „nikdy neměli říkat nikdy“. Ovšem zatím se zdá, že vodíkové vozy dostávají těžce na frak a nejbližší doba na tom naprosto nic nezmění. Ostatně, ani elektromobily s palivovými články zatím nejsou s to rozumně nahradit auta s benzinovými či dieselovými motory, jakkoli k tomu mají z podstaty blíže než akumulátorové vozy.

Šéf Volva Hakan Samuelsson prosazuje bateriovou elektrifikaci...
...jak ostatně značka prokázala nedávno, když přišla s modelem XC40 Recharge. Ten je totiž osazen právě lithium-iontovými akumulátory
Zdroj: Automobilwoche
Bleskovky
Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včeraKia vrátila Rusko do svých prodejních plánů, s válkou a sankcemi zjevně nepočítá už letos
15.4.2025Nové BMW M5 kombi dostalo ostudně nakopáno od 6 let starého soka druhé bavorské značky, svůj výkon zabilo absurdní hmotností
14.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. včera 21:24
- Aleix Espargaro s wild card v Jerezu včera 20:51
- WorldSBK se vrací do Mostu! Na co se mohou fanoušci letos těšit? 17.4.2025
- Na Masarykův okruh najely frézy, začala klíčová fáze rekonstrukce 16.4.2025
- Piaggio Medley 200: v nových barvách a se silnějším motorem 16.4.2025
Nejnovější články
Úplně nová auta zkrachovalého Fiskeru nechali stát opuštěná na kraji silnice, teď se prodávají v aukci za směšné peníze
před hodinouRychlý a mohutný úpadek nizozemského automobilového parku už teď ukazuje, co pod tíhou zelené ideologie stihne celou EU
včeraČíňané obsadí každý segment, na který Evropané zanevřou, jejich nový sexy kombík nabízí za cenu základní Octavie opravdu hodně
včeraMini otočilo, se spalovacími motory neskončí. Bez nich by mnohde ani nemělo co prodávat
včeraUž se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
včera
Živá témata na fóru
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.18. 21:40 - řidičBOB
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 04.18. 14:41 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 04.17. 21:19 - Kavis
- Policejní kontroly a měření 04.17. 20:39 - řidičBOB
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 04.17. 15:00 - Vrooom