Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf trucků Mercedesu se vysmál tahači Tesly. Tohle že se má prodávat za rok?
25.2.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Tesla odhalením konceptu svého tahače zjevně nasadila konkurentům velkého brouka do hlavy. Šéf trucků Mercedesu tak bez okolků řekl, co si o něm myslí.
Prakticky s každou novinkou Tesly jsou spojena velká očekávání a zároveň i velká skepse. Výjimkou není ani elektrický tahač Semi, jehož produkční verze by měla být k mání už v příštím roce. Skeptici však při pohledu na ohlášené parametry naznačují, že k uvedení do prodeje nejenže nedojde v příštím roce, nedojde k němu ani v jakékoli dohledné budoucnost. Tedy rozhodně ne v případě, kdyby vůz měl dosahovat prezentované dynamiky a dojezdu za ohlášenou cenu.
Takové pochybnosti nemají jen „nevěřící Tomášové” z internetových fór, veřejně je přednesl i Martin Daum. To není jen tak někdo, jde o člena rady ředitelů koncernu Daimler, výrobce aut značky Mercedes-Benz, který je zároveň šéfem divize nákladních aut. Daum si opravdu nebral servítky a s humorem sobě vlastním naznačil, že uvedení Semi v příštím roce do prodeje s avizovanými parametry je naprosto nemožné.
„Pokud Tesla skutečně splní, co slíbila, dva stroje si určitě pořídíme - jeden rozebereme a druhý budeme používat na testy. Protože pokud se to opravdu stane, pak nás něco naprosto minulo,“ řekl s úsměvem Daum. A opravdu to nemyslel jako kritiku vlastní firmy.„Pro tuto chvíli platí stejné fyzikální zákony v Německu i v Kalifornii,“ dodal vzápětí veterán světa nákladních aut všeho druhu s přesvědčením, že Tesla slibuje nesplnitelné.
Daum tato slova zmínil po prezentaci Mercedesu eActros, který dostane baterie o kapacitě 240 kWh, s nimiž má zvládnout urazit maximálně 200 kilometrů a uvézt nanejvýš 23 tun nákladu. Cena zmíněna nebyla, lze ale počítat s částkou ve vysokých jednotkách milionů Kč. Tesla Semi nemůže být odlišnější. Podle americké automobilky budou k dispozici dvě verze, kdy ta základní má zvládnout na jedno nabití 480 km a stát bude 150 000 USD (cca 3 085 500 Kč). Za vrchol, který ujede až 800 km, pak bude třeba zaplatit jen o třicet tisíc dolarů (617 100 Kč) více. Obě verze mají utáhnout dvojnásobnou zátěž než Mercedes, akceleraci na stovku by pak Semi měl zvládat za pouhých pět sekund.
Ve srovnání s těmito parametry nemá eActros čím okouzlit, tedy až na to, že je již hotovou věcí. V případě Tesly Semi je ale třeba se obrnit trpělivostí a je otázkou, kdy a čeho se lze reálně dočkat. Elektrický tahač by totiž musel dostat baterie o kapacitě zhruba 1 MWh, jež bude na uváděný dojezd potřebovat. Takové akumulátory by dnes samy o sobě spolkly celou cenu vozu a i když v letech 2019 či 2020 mají stát méně, pořád by to byla většina avizované ceny vozu.
Lze samozřejmě argumentovat skutečností, že Tesla má k dispozici továrnu Gigafactory uzpůsobenou právě výrobě baterií. Nicméně úspory z rozsahu nejsou při výrobě akumulátorů dramatické a Gigafactory beztak není hotova - zatím je sama brzdou už při při sestavování mnohem menších modulů pro Model 3. Jak má tedy už v příštím roce, kdy Tesla sotva bude schopna prodávat Model 3 komukoli, stačit akumulátory „živit” i velký tahač?
Je tedy vskutku otázkou, zda Američané další odvážné cíle dokáží splnit. Mercedes tomu očividně nevěří a pokud by sám mýlí, pak mu opravdu pořádně ujel vlak. Rok 2019 tu totiž bude dříve, než řeknete „Tesla”...





























Tesla Semi rozhodně nevypadá jako běžné kamiony. Nicméně i tak její parametry budí rozpaky, zvláště když v prodeji má být tahač již od příštího roku za relativně nízkou cenu
Zdroj: Bloomber
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nejnovější články
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
před hodinouŠéf Porsche přiznal hořkou prohru, značka může s elektrickými auty úplně skončit na jejich největším světovém trhu
před 2 hodinamiNový čínský soupeř Rolls-Royců a Maybachů ukazuje, že Evropané už nemají nic jisté ani mezi luxusními limuzínami
včeraI ojetý Renault může být něco jako výhra v loterii, musí ale mít pod kapotou ten správný motor
včeraTento moderní Mercedes třídy S najel neuvěřitelné kilometry. A stejně neuvěřitelně vypadá, i když stojí jako kdysi jeho pár příplatkových prvků
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva