Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Škody volá o pomoc, elektromobily firmy táhnou ke dnu, za potíže si ale může i sama
5.2.2020 | Petr Prokopec
Automobilky jako Škoda se letošním rokem dostávají kvůli limitům emisí CO2 do poměrně neřešitelné situace, voláním v přemíře přerozdělování po dalším je ale naprosto absurdní.
Elektromobily jsou ztrátovou záležitostí a ještě tomu nějakou chvíli bude. Příznivci Elona Muska sice připomenou výsledky Tesly za poslední loňský kvartál, nicméně je třeba připomenout, že americká automobilka se do černých čísel dostala pouze díky prodeji ekologických kreditů, nikoliv prodejem samotných elektromobilů. A i ten těží z rozličných podpor, subvencí a výhod na všech úrovních. Nebýt ničeho z toho, Tesla dávno neexistuje.
S výrobou elektrických aut si přesto neumí lépe poradit ani masoví výrobci, jak ukazuje situace Škody. Ta není na finančních trzích tak lákavým soustem, a to i proto, že koupit je možné pouze akcie mateřského koncernu VW. Nemůže si tedy ani dovolit financovat svůj chod dalšími a dalšími úpisy akcií, jak to činí Tesla, smířit se se ztrátami v miliardových řádech a dát elektrickým autům ceny, které by zákazníci uměli strávit. Má jedinou možnost - přijmout vysoké ztráty z prodeje výměnou za snížení pokut od Evropské unie za nadlimitní emise CO2. Meze platící od letošního roku jsou benzinovými a dieselových vozů nesplnitelné a docílit jich leze pouze prodejem elektromobilů, které mají emise papírově nulové.
Je to vzhledem k tomu, že emise elektrických aut nulové reálně zdaleka nejsou, docela nesmyslná aktivita, výrobci aut ale měli dostatek času, aby se tomuto tlaku vzepřeli. Nevěříme tomu, že nová pravidla vznikla proti jejich vůli; automobilky jsou schopny si prolobbovat kde co a v tak zásadní otázce si nechají komplikovat život? Firmy tyto plány do určité chvíle vítaly, neboť si myslely, že jim stejně jako jiné regulace pomohou k upevnění jejich pozic - plánovatelnost budoucnosti na straně jedné a faktické znemožnění příchodu nové konkurence na straně druhé (není reálné, aby se objevil někdo nový schopný ekonomicky uspět, pakliže musí vyrábět aspoň milion aut za rok, aby nebyl v hlubokém minusu) jsou přátelé velkých korporací. Tady se ale přepočítaly.
Několik věcí nešlo podle plánu. Regulace se staly příliš tvrdými, elektromobily zůstaly příliš drahými a pak je tu anomálie jménem Tesla, která sice nasekala ztráty přes 100 miliard korun, aura Elona Muska a jeho marketingová kouzla ale dokážou dostatek investorů přimět věřit v její budoucnost a zásobovat ji skoro nekonečným množstvím kapitálu. Plány jsou v háji, z jasné výhody se stala potenciální hrozba a z nemožného příchodu smysluplné konkurence fakt. Ti, kteří se spolupodíleli na vzniku těchto pravidel, tak nyní volají o pomoc.
Jinak nelze interpretovat slova šéfa Škody Bernharda Maiera, který volá po zvýšení dotací, které by z elektromobilů konečně udělat masovou záležitost. To je absurdní, neboť Maier sám musí nejlépe vědět, jak neudržitelné něco takového je. Elektromobily se stanou schůdným a i pro samotné automobilky efektivním řešením jen v případě, kdy budou přirozeně s to konkurovat jiným alternativám. Jinak budou prodejné jen do chvíle, kdy budou podporovány dotacemi a po jejich snížení jejich odbyt stejně klesne. Současná situace v Nizozemsku to jasně ukazuje.
Právě na zemi tulipánů Maier rád ukazuje v případě infrastruktury, která je u elektromobilů též problémem. „Vemte si kupříkladu Nizozemsko, kde je dobíjecí stanice každé tři kilometry. V Německu je to však již každých 20 kilometrů a v České republice dokonce 170 km. Než tedy začneme elektrifikaci navyšovat, je třeba, aby infrastruktura byla dostačující,“ uvádí Maier a patrně zapomíná na to, že u nás, v Německu ani ve většině jiných zemí neexistuje nic jako dotované čerpací stanice. Jejich nabídka přichází s poptávkou, ta je však kvůli faktické nepoužitelnosti současných elektrických aut v měřítku srovnatelném s těmi konvenčním u nabíjecích stanic mnohem menší.
Maier pláče na špatném hrobě, stačilo málo a on i jiní šéfové automobilek nemuseli současné problémy řešit. Velké firmy přistoupily na pravidla - pokud je samy neiniciovaly -, která jim měla hrát do karet a když nehrají, volají po pomoci. Jak absurdní. Kdyby si přály otevřený trh a férový boj o co nejlepší řešení, elektrická auta by dnes byla zcela okrajovou alternativou, neschopnou se prosadit vedle konvenčních aut. Automobilek je nám svým způsobem líto, ovšem odvrátit nesmyslný současný stav mohou leda voláním po zrušení nastavených omezení, ne voláním po dalších nestandardních zásazích do vztahu nabídky a poptávky.












Produkční verze Škody Vision iV pod 1 milion korun k mání nebude. I tak na ní značka bude prodělávat, zapomenout lze navíc na enormní prodeje. Že se to automobilce nelíbí a chtěla by svou bilanci zlepšit, chápeme, za tento problém si ale výrobci aut do značné míry mohou sami
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Hybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
před 11 hodinamiStarý dobrý osmiválec ve srovnání rozstřílel novou Teslu Model 3 Performance. Nechal ji v prachu úplně ve všem
včeraNový Dodge Charger se poprvé ukázal na veřejnosti jako čtyřdvířko, bez „elektrického stigma” sklízí potlesk
29.3.2025
Nejnovější články
Pokud máte dost odvahy a aspoň 2 miliony, můžete si pořídit poslední Ferrari dostupné s manuálem a motorem uprostřed. Charisma má
před 2 hodinamiEvropské automobilky chtějí zpátky do Ruska. Renault má šanci, VW tam rozprodávají díly za pakatel. Převodovky za 12, motory za 17 tisíc
před 4 hodinamiČínské Ferrari za cenu Škody se ukázalo na nových fotkách. To bude teprve hit, nabídne 26 typů litých kol
před 5 hodinamiKorejci ukázali nový palubní systém svých aut. Vypadá jako kopie přes 10 let starého systému Tesly
před 7 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva