Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Škody nakonec do USA nepůjde, VW opouští. Asi nezapadá do PiëchWagenu
14.10.2015 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(doplněno) Winfried Vahland do Ameriky nechtěl a jinou Němců nedostal. Není ani Piëchovým mužem, a tak koncern Volkswagen opouští úplně.
Doplněno 15.10. Co ještě včera bylo informací neoficiální, je dnes již zcela potvrzené. Stávající šéf Škody Winfried Vahland skutečně opouští stáj Volkswagenu na vlastní žádost, a nebude tak zastávat post hlavy nově vzniklé severoamerické divize, pod kterou kromě Spojených států spadá i Kanada a Mexiko. Vliv na jeho rozhodnutí přitom měly hned tři faktory, z nichž tím prvním je nedávná rezignace šéfa koncernu VW Group Martina Winterkorna.
S bývalým CEO byl Vahland dokonce domluven, že skutečně do Ameriky přestoupí, a to ještě před vypuknutím skandálu. Jakmile však kauza Dieselgate dosáhla svého vrcholu, začala se v rámci Ameriky měnit strategie Volkswagenu, přičemž s tou nově zformovanou již Vahland nesouhlasil. Navíc by tak musel učinit na pokyn nového šéfa koncernu Matthiase Müllera, ačkoliv původně toto křeslo mělo patřit jemu.
Kromě toho do celé věci promluvila jeho manželka, která po 25 letech měla již dost veškerého stěhování. Vahland totiž za svou kariéru působil kupříkladu v Brazílii nebo Číně, naposledy pak v České republice. A zde podle našich informací pár také zůstane. Zůstává přitom otázkou, kdo bude severoamerickému trhu od 1. listopadu šéfovat.
Vahlandovo rozhodnutí by s největší pravděpodobností mělo posílit pozici Michaela Horna, který má na starosti operace koncernu v USA. Ten přežil skandál bez úhony, i proto, že do pozice nastoupil až po roce 2009 a proto o odpojovacím zařízení ani nemohl vědět. Podle původního plánu se měl Vahlandovi zodpovídat, nyní možná povýší.
Skandál Dieselgate má prozatím na svém kontě jen jedinou hlavu, a sice tu nejvyšší, jež patří Martinu Winterkornovi. Ten rezignoval na svůj post šéfa koncernu a do konce října by měl opustit i veškeré další posty, jež ve skupině VW zastává. Tím se ovšem dalo do pohybu soukolí, které si vyžádá nemalou rošádu. O své šéfy totiž přišly i značky jako Škoda a Seat, ovšem nikoliv kvůli nějakému pochybení - Winfried Vahland i Jürgen Stackmann měli pouze zamířit na jiná pracoviště.
Zatímco Stackmann ale skutečně převezme otěže prodeje a marketingu Volkswagenu jako značky, Vahland nakonec americkému zastoupení koncernu VW vládnout nebude. Místo toho muž zodpovědný za největší expanzi Škody v celé její historii v koncernu úplně končí. Důvodem jsou podle agentury Reuters rozepře nad nově zformovanou strategií zámořské divize, k nám se ovšem už minulý týden dostaly trochu jiné informace.
Zprvu jsme je nepovažovali za věrohodné, neboť Vahland svůj „přestup” už dříve oficiálně potvrdil. S informací o jeho konci ve VW jako takovém ale nabírají na vážnosti. Tím pravým důvodem nemá být nesouhlas šéfa Škody se směřováním amerického VW, s nímž nyní může být sotva seznámen, Vahlandovi se do USA prostě nechtělo. Od centrály ale dostal nabídku „Amerika nebo nic” a rozhodl se pro druhou možnost.
Důvod, proč nyní koncern takto zachází s jednou ze svých dlouholetých manažerských špiček, má tkvět v tom, že nejde o člověka z tábora Ferdinanda Piëcha. Dosavadní šéf Škody spadal spíše mezi soukmenovce Martina Winterkorna, přičemž již před vypuknutím skandálu byl jedním z favoritů na roli šéfa celého koncernu, pakliže by „Wiko” skončil. Ten skončil, jenže otěže firmy teď přebírají jiní a Vahland se do nově se rodícího „PiëchWagenu“ prostě nehodí.
Tento scénář ostatně dává větší smysl než ten poloofiálně ražený. Pokud by VW stál o šéfa Škody jakožto možného zachránce zdecimované americké divize, jistě by mu takovou funkci nabídl jako novou výzvu, kterou by musel přijmout se vším všudy. A pokud by ji nepřijal nebo o dva týdny později zjistil, že to není nic pro něj, VW by byl rád, že zůstane u Škody nebo kdekoli jinde. Takto to spíše vypadá, že nové vedení využilo situace, Vahlanda odvolalo a nabídlo mu jakousi alternativu. Tu nepřijal, protože o ní prostě nestál, jiná ale není, protože firma o něj už nestojí.
Opravdu zajímavá je pak zpráva od našeho zdroje, že ačkoliv Vahland šéfuje Škodě pouhých pět let, do České republiky se zamiloval. Po svém odchodu zde totiž podle našich informací chce zůstat. Kdo jej přitom nahradí v čele nové divize VW North America, to je zatím ve hvězdách. Nicméně tato rošáda není jedinou, ke které momentálně v důsledku kauzy Dieselgate dojde či již došlo.
Zatímco k výše zmíněnému se koncern VW Group nikterak nevyjádřil, dále již potvrdil, že dosavadní šéf vývoje Škody Frank Welsch nově přechází na pozici šéfa vývoje Volkswagenu, kterou dosud zastával Heinz-Jacob Neusser. Jeho místo pak převezme Christian Strube, který měl prozatím na starosti vývoj exteriérů, interiérů a bezpečnosti. Takových změn na nižších manažerských pozicích ale zřejmě ještě proběhne spousta...
Dosavadní šéf Škody Vahland se s Českem nakonec neloučí, místo toho dal sbohem Volkswagenu
Zdroje: Autoforum, Reuters
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024 - Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva