Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Seatu náhle skončil, těsně před tím ale v rozhovoru popsal, jak na tom dnes automobilka je
7.4.2025 | Petr Prokopec
Už fakt, že do poslední chvíle dával rozhovory, jasně ukazuje, že jeho odchod nejspíš nebyl dobrovolný a rozhodně nebyl plánovaný. Co bude se Seatem teď? Na to se ptáme už nehezky dlouho. A po stejnou dobu se zdá, že odpověď na tuto otázku nemá ani sám mateřský koncern.
Wayne Griffiths, momentálně už bývalý šéf Seatu, v poslední době mezi nejvyšší manažery koncernu Volkswagen, jako jsou Schäfer nebo Zellmer, příliš nezapadal. Tito dva a mnozí další totiž navzdory zřetelným problémům, které pokus přejít jen na elektrická auta přináší, nevidí budoucnost v ničem jiném. To Brit stojící v čele španělské značky si stále ponechával kritický odstup. Ani on sice nikdy neplaval proti proudu, neměl ale problém konstatovat, že pod hlavičkou Seatu bychom nemá smysl takové auto nabízet, protože se na něm zkrátka nedá vydělat.
Těžko říci, zda mu tato slova obrazně řečeno zlomila vaz a přispěla k tomu, že byl odvolán, nebo se zkrátka již na neutěšený stav nechtěl dále dívat, a skončil sám. V oficiálním komuniké totiž Seat zmínil pouze tolik, že Griffiths odstupuje „na vlastní žádost, aby se věnoval novým výzvám“. Kdo bude jeho nástupcem, zatím nebylo vzhledem k náhlosti jeho odchodu upřesněno. Pokud ale koncern VW dosadí do čela značky někoho, kdo bude přizpůsobivější a bude stejně jako ostatní manažeři velebit elektromobilitu, pak Seat čekají jen problémy.
Ještě před svým náhlým koncem v čele značky se totiž Griffiths svěřil kolegům z Auto Expressu, že Seat potřebuje znovu najít cestu, po které by mohl neochvějně kráčet. Dokonce i v době elektrické, kdy by měl sloužit jako základní vstupenka do koncernového klubu. Jako taková by se tedy značka měla zaměřit na mladší klientelu, které nabídne „dostupnou elektromobilitu. Ale nejen dostupnou pro zákazníka, ale i pro nás, což je další háček - udělat malá auta ziskovými,“ uvedl.
Zrovna tato meta je zatím v rámci koncernu nedosažitelná, a to dokonce natolik, že Seat - stejně jako žádná další značka - ani nechtěl participovat na vývoji Volkswagenu ID.1. „Pokud chcete být součástí projektu, musíte zaplatit svůj podíl na vývojových nákladech. Nelze zkrátka jen přijít s jiným logem, je třeba, aby šlo o skutečný Seat, a to stojí peníze. Aktuálně je byznys Cupry ziskovější, proto bylo lepší utratit dané peníze za nové Cupry,“ dodal dále Griffiths.
ID.1 se tedy španělského příbuzného nedočká, stejně jako malý elektromobil nedorazí ani s logem Audi či Škody. Tedy v nejbližší budoucnosti, v té trochu vzdálenější je ale takový vůz dle bývalého šéfa Seatu nevyhnutelný. To ale pro španělskou automobilku může být problém, neboť VW u chystané novinky cílí na startovní cenu okolo půl milionu korun. Takové peníze ale mladí nemají, navíc je nedají za „nákupní tašku“ vhodnou akorát tak do města a nejbližšího okolí.
Vývojový šéf značky Werner Tietz k tomu navíc uvedl, že Seat přesto nehodlá představit žádný úplně nový spalovací vůz, místo toho počítá s tím, že Ibiza a Arona projdou výraznou modernizací, která by měla zajistit zájem publika o ně do konce dekády. Co ale přijde poté? Místo vytoužené prosperity to naopak může být konec značky, ostatně na takřka půl milionu korun dnes startuje právě ona Ibiza, která je větší a problémy s dojezdem ji netrápí.
Přesto všechno ale už nejde o takový bestseller, jakým čtyřmetrový hatchback býval, ona cena je zkrátka příliš vysoká. Griffiths měl něco takového přímo před očima, do jisté míry tak musel bojovat ve válce, kterou nešlo vyhrát a ve které mohl maximálně tak rozhodovat, jak velké budou oběti. Opravdu by nás tak nepřekvapilo, kdyby jej něco takového přestalo bavit a tak raději zvednul kotvy a Titanic opustil - jak praví britští kolegové, Seat je momentálně na rozcestí a jeho budoucnost je v nejlepším případě mlhavá.





ID.1 se koncernových sourozenců prý nedočká. A není vlastně divu, neboť malou Škodu či Seat za půl milionu korun by nikdo nekupoval. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem v Jerezu Alex Marquez, Marc Marquez po crashi 12. včera 14:44
- Vítězem Moto2 Gonzalez před Baltusem a Agiusem, 10. Salač včera 12:56
- Prvním dnešním vítězem v Jerezu se stal Rueda včera 11:37
- Warm up v Jerezu: Kdo jiný než Marc Marquez včera 10:27
- Sprint Race v Jerezu vyhrál Marc Marquez 26.4.2025
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
včeraUž tak sympatické malé Suzuki se dočkalo ještě sympatičtější verze pro dobrodruhy, je to takové Porsche 911 Dakar pro chudé
včeraBugatti poprvé ukázalo svůj nový motor 8,3 V16 zevnitř, dostal nevídaný systém časování ventilů
včeraJedno z aut snů obyčejných Čechů z 90. let jde pořád koupit zánovní po 1. majiteli, v podstatě za babku
včeraDalší velká evropská automobilová fabrika náhle končí, po 80 letech. Podle firmy je „nekonkurenceschopná”, nejmíň 500 lidí dostane padáka
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva