Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf Renaultu stráví Vánoce v cele, celá situace se ale začíná obracet proti Nissanu
9.12.2018 | Petr Prokopec
S ohledem na komplikovanost toho, co je mu kladeno za vinu a že to vůbec nemusí být trestné, je zacházení s Carlosem Ghosnem podivné. Nakonec i vyšetřovatelé už chápou, že nejde jen o jeho komplot zosnovaný za zády všech.
Kauza MeToo, jejímž dopadem jsou mnohá obvinění hollywoodských producentů, režisérů a herců ze sexuálních přečinů, mění základní principy komunikace mezi lidmi, přinejmenším v USA. Dříve zcela nevinná slova či dotyky mohou dnes být považovány za nevhodné a celá a veškeré dřívější dění začíná mít svérázné konsekvence. Mnohé Američanky si dnes stěžují na to, že s nimi pánská část pracovních kolektivů přestala komunikovat, straní se kontaktu s nimi mimo pracovní povinnosti. Při obavách z možného nařčení se ale něčemu takovému nelze divit.
Dochází tedy na naplnění známého přísloví „Kdo jinému jámu kopá, sám do ní padá“. A ke slovu nezačíná přicházet jen v rámci kauzy MeToo, ale rovněž v případě zatčení Carlose Ghosna. Toho japonští vyšetřovatelé kvůli obvinění z finančních machinací vytáhli přímo z firemního tryskáče, jen pár minut po přistání na tokijském letišti. Šéf aliance Renault-Nissan měl záměrně na burze zveřejňovat nižší příjmy, než jaké dostával, za což mu nyní hrozí až desetiletý pobyt za mřížemi.
V týdnech následujících po 19. listopadu, kdy k zatčení došlo, jsme přitom důkladně popsali pozadí Ghosnova pádu. Nepřímo jej odstartoval současný francouzský prezident Emmanuel Macron, který ještě jako ministr financí chtěl navýšit vliv vlády v Renaultu a následně nejspíše také v Nissanu. Toho se ovšem zalekla japonská strana, která dlouhodobě požaduje vyšší nezávislost.
Japonci proto začali hledat cestu, jak se francouzské straně, zejména Ghosnovi, kterého viděli jako hybatele veškerých změn, postavit. Šéf aliance, který Nissan na počátku tohoto milénia zachránil před jistou smrtí, se v Zemi vycházejícího slunce se stal hrdinou, který dokonce figuroval i v několika komiksech. Nikomu tedy v dané chvíli nevadilo, že měl na Nissan větší vliv než japonští manažeři, problémem nebyl ani jeho plat.
Jakmile ale Ghosn dostal Nissan z problémů, Japoncům v čele se šéfem Nissanu (a někdejším Ghosnovým chráněncem) Hiroto Saikawou začala nastalá situace, která hrozila i pohlcením Nissanu ze strany Renaultu, vadit. Odstartovali proto plán, jak vše odvrátit. Proti Ghosnovi zahájili vyšetřování, jež se soustředilo na jeho plat a zacházení s majetkem firmy. Automobilka sice v předchozích letech na dotazy auditorů odpovídala, že vše je naprosto v pořádku, náhle zjistila, že Ghosn nepřiznával plnou výši platu a navíc měl zneužívat firemní aktiva.
Tyto závěry byly předány japonské policii, která si následně na Ghosna počíhala na letišti. Šéf aliance byl tak z naprostého přepychu uvržen do chladné cely, kde má k dispozici pouze umyvadlo, toaletu a lůžko. Je přitom otázkou, jak dlouhou dobu zde stráví. Původní desetidenní zadržení (není to ani vazba, policie má při nakládání se zadrženým v západním světě neznámý komfort) bylo prodlouženo o dalších 10 dní. Nyní pak Japonci chystají překvalifikování jeho činů, díky čemuž jej mohou věznit dalších 10 dní. A poté jej znovu prodloužit.
Tímto způsobem může Ghosn strávit za mřížemi klidně i celé měsíce, aniž by byl obviněn, natož pak odsouzen. Po celou dobu přitom bude velmi omezen na veškerých osobních svobodách, a to i včetně kontaktu se svým právnickým týmem, jenž se začíná stále více rozšiřovat. Dle vyšetřovatelů totiž existuje zhruba 60- až 70procentní šance, že skutečně bude odsouzen. Ať už se to ale stane, nebo ne, celá kauza začíná podobně jako ono MeToo dopadat i na strůjce kauzy, tedy na Nissan.
Velmi pravděpodobně za tím stojí ony informace od auditorských firem, jež naznačují, že Nissan lže, když uvádí, že o zkreslování Ghosnových příjmů nic nevěděl. Dle nových informací to byl dokonce sám výkonný ředitel Nissanu Saikawa, kdo podepsal dokument, ve kterém automobilka souhlasí se zveřejňovanou výší Ghosnových příjmů, které byly publikován jen částečně. Nicméně vyšetřovatelé věří, že Saikawa ani nevěděl, co přesně podepisuje, a proto není součástí vnitrofiremního spiknutí. To ale již není případ šéfa oddělení lidských zdrojů Grega Kellyho, který v podstatě dělal totéž a zatčen byl.
Zajímavé také je, že oněch zhruba 95 milionů dolarů (cca 2,2 mld. Kč), o které měl být pokrácen Ghosnův přiznaný příjem, vlastně ještě ani nedostal. Jednat se totiž mělo o kompenzaci, kterou by Ghosn dostával v budoucnu, až opustí post šéfa aliance. Japonci to ale považují jen za chytrý způsob, jak obejít povinnost, která v Japonsku platí od roku 2010 a dle které musí být informace o platech vrcholných manažerů veřejně dostupné. Pokud by přitom šéf aliance přiznával plnou výši svých odměn, dostal by se okamžitě pod palbu veřejnosti a úřadů, přestože pobírá méně než šéfové srovnatelných konkurenčních automobilek z USA nebo Evropy.
Kelly měl proto vymyslet důmyslný plán, dle kterého bude vyplácena a tedy logicky přiznávána jen část platu a na zbytek dojde až v budoucnu. Něco podobného je v Japonsku běžné, i proto vlastně Nissan proti dané operaci po dlouhá léta (toto zakrývání mělo odstartovat v roce 2008) nevznesl námitku. A brojit proti Ghosnovi začal až tehdy, kdy se začalo mluvit o bližším propojování Renaultu a Nissanu.
Ghosnovi právníci navíc říkají, že druhou část platu nemusel šéf aliance vůbec nikde uvádět jednoduše proto, že její výše stále ještě podléhala schválení představenstva japonské automobilky. Jinými slovy, nikdo v současné době vlastně nedokáže říci, kolik by si měl Ghosn „ulít“ na důchod. A pokud tedy nebyla stanovena přesná výše a nedošlo ani na vyplacení, logicky tu nevyvstává nutnost dokumentace.
Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem se celá kauza vyvine. Základy aliance však otřásla měrou vrchovatou. Její pokračování tak vlastně není vůbec jisté, zvláště když se zbývající vedení hádá o Ghosnově nástupci. Japonci chtějí do čela dosadit manažera, který bude logicky hájit hlavně jejich zájmy, Francouzi pak zamýšlejí totéž, . Už jsme říkali, že tu nejde o nic jiného než o mocenský boj?
Carlos Ghosn bude zřejmě příští týden obviněn z dalších přečinů
V chladné cele tak nejspíše stráví celé svátky a je vůbec otázka, zda bude propuštěn. Japonské zákony totiž umožňují prakticky nekonečnou vazbu, aniž by došlo k odsouzení hříšníků
Problémy ale čekají i samotný Nissan, jehož šéf Hiroto Saikawa měl Ghosnův plat chválit. I když vyšetřovatelé věří, že na rozdíl od Grega Kellyho tak učinil nezištně a nevědomky
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 9 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
před 10 hodinami - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva