Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf PSA otevřeně promluvil o elektrických vozech a emisích aut. Přijde o místo?
19.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud jde o elektromobily a to, jakou hrozbou jsou dnešní auta pro životní prostředí, táhnou šéfové firem skoro za jeden provaz. Šéf PSA už nikoli.
Na automobilovou dopravu je v posledních letech pohlíženo jako na jednu velkou hrozbu. Spalovací motory jsou označovány za jeden z hlavních zdrojů skleníkových plynů i znečištění vůbec a regulátoři dělají první poslední, aby jim co nejvíce zkomplikovali existenci. Nebo je nejlépe zlikvidovali zcela.
Hlasy o tom, že toto není obraz skutečného světa, slýcháme pravidelně, nikoli však z úst kohokoli povolaného. Politici držící otěže moci v Evropě říkají všichni totéž, podřízení úředníci jim vesele přitakávají a z významnějších automobilek se staví na zadní snad jedině Mazda. Ostatní jen drží ústa a krok - downsizing, hybridizace, elektrifikace, krásný svět, tak nějak lze v kostce shrnout záměry prakticky všech velkých výrobců aut prezentované ústy jejich šéfů. Teď se ale zdá, že tahle podivná parta už netáhne tak úplně za jeden provaz.
Rozum do hrsti vzal šéf aliance Peugeot-Citroën (PSA) Carlos Tavares, který jako jeden z mála řekl nahlas to, co všichni dobře vědí - že auta se spalovacími motory nejsou zase takové zlo a že přepřáhnutí na elektromobily nepřinese dramatickou změnu. Kritika dnešních automobilů kvůli emisím podle něj není fér.
„Svoboda pohybu je s ohledem na vliv na životní prostředí nepochybně jednou z výzev,“ přiznává Tavares. Zároveň však dodává, že je třeba třeba o věcech uvažovat racionálně a nikoliv jen vykřikovat do světa právě se hodící fakta vytržená z kontextu. „Kvůli posunu k elektrifikaci bychom měli přemýšlet o emisní stopě související s výrobou baterií i jejich recyklací,“ říká.
Stejně jako ropu, i lithium je třeba těžit a zpracovávat, tento proces je ale jen začátek. Většina elektřiny se celosvětově pořád vyrábí spalováním fosilních paliv, takže fakt, že auta budou jezdit na elektřinu, jen přesune produkci emisí CO2 jinam, neeliminují ji zcela.
„Automobilového průmyslu jsou plné titulky navzdory vědeckým faktům demonstrujícím docela jinou realitu,” lamentuje Tavares s tím, že automobily se dle dat samotné EU starají o 13 procent celkových emisí CO2 v Evropě a 7 procent celosvětově. „To je řadí až za produkci energie s 31 procenty a průmysl s 22 procenty. Auta jsou tak na stejné úrovni jako třeba zemědělství,“ popisuje ničím nezkreslenou skutečnost Tavares.
Jinými slovy, proti autům se zde vede lítý boj, i když nejsou zdaleka největším zdrojem emisí CO2 a jejich „přehození” na elektrický pohon nic podstatného nezmění. Dá se předpokládat, že jeho slova budou blízká mnoha lidem, v těch majících moc něco změnit ale budou rezonovat jen stěží.
V této souvislosti se musíme ptát, jaký bude další Tavaresův osud ve vedení PSA. Není prvním „hlavounem”, kdo se podobným způsobem ozývá, nikdo z jeho předchůdců ale po pronesení podobných slov dobře nedopadlo. Takový šéf amerického BMW se za obdobná vyjádření svého času musel omluvit, pak byl propuštěn...
Zejména během svého působení u Renaultu byl Tavares s elektromobily spojován, možná proto dobře ví, že jejich emise optikou celého životního cyklu nejsou zdaleka nulové a že celkový podíl automobilové dopravy na znečišťování je relativně malý
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Při měření rychlosti v Česku jde o peníze, ne o bezpečnost, účinná ochrana ale existuje
před 8 hodinami - VW je nepoučitelný. Přes totální fiasko svých elektrických aut se chce zachránit s pomocí nových elektromobilů
před 9 hodinami - Němci chtějí znovu rozjet dotace na elektromobily. Tentokrát ale jen pro mladé lidi a mladé rodiny s dětmi
před 11 hodinami - Lotus po odpískání přechodu na elektrická auta odhalil podobu nových spalovacích pohonů, půjde na to jako nikdo jiný
včera - GM znovu propouští, padáka dostalo 1 000 zaměstnanců. Prý chce mít v týmu jen ty správné lidi
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.25. 00:20 - GeneHawkins
- Lampárna (stěžovatelna) 11.24. 22:03 - Předseda
- Policejní kontroly a měření 11.24. 21:00 - M.Z.
- Onboard videa 11.24. 10:52 - brnenska.odchytova
- Mercedes - auto pro masy 11.24. 08:24 - Brus
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch