Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Šéf PSA otevřeně promluvil o elektrických vozech a emisích aut. Přijde o místo?
19.11.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Pokud jde o elektromobily a to, jakou hrozbou jsou dnešní auta pro životní prostředí, táhnou šéfové firem skoro za jeden provaz. Šéf PSA už nikoli.
Na automobilovou dopravu je v posledních letech pohlíženo jako na jednu velkou hrozbu. Spalovací motory jsou označovány za jeden z hlavních zdrojů skleníkových plynů i znečištění vůbec a regulátoři dělají první poslední, aby jim co nejvíce zkomplikovali existenci. Nebo je nejlépe zlikvidovali zcela.
Hlasy o tom, že toto není obraz skutečného světa, slýcháme pravidelně, nikoli však z úst kohokoli povolaného. Politici držící otěže moci v Evropě říkají všichni totéž, podřízení úředníci jim vesele přitakávají a z významnějších automobilek se staví na zadní snad jedině Mazda. Ostatní jen drží ústa a krok - downsizing, hybridizace, elektrifikace, krásný svět, tak nějak lze v kostce shrnout záměry prakticky všech velkých výrobců aut prezentované ústy jejich šéfů. Teď se ale zdá, že tahle podivná parta už netáhne tak úplně za jeden provaz.
Rozum do hrsti vzal šéf aliance Peugeot-Citroën (PSA) Carlos Tavares, který jako jeden z mála řekl nahlas to, co všichni dobře vědí - že auta se spalovacími motory nejsou zase takové zlo a že přepřáhnutí na elektromobily nepřinese dramatickou změnu. Kritika dnešních automobilů kvůli emisím podle něj není fér.
„Svoboda pohybu je s ohledem na vliv na životní prostředí nepochybně jednou z výzev,“ přiznává Tavares. Zároveň však dodává, že je třeba třeba o věcech uvažovat racionálně a nikoliv jen vykřikovat do světa právě se hodící fakta vytržená z kontextu. „Kvůli posunu k elektrifikaci bychom měli přemýšlet o emisní stopě související s výrobou baterií i jejich recyklací,“ říká.
Stejně jako ropu, i lithium je třeba těžit a zpracovávat, tento proces je ale jen začátek. Většina elektřiny se celosvětově pořád vyrábí spalováním fosilních paliv, takže fakt, že auta budou jezdit na elektřinu, jen přesune produkci emisí CO2 jinam, neeliminují ji zcela.
„Automobilového průmyslu jsou plné titulky navzdory vědeckým faktům demonstrujícím docela jinou realitu,” lamentuje Tavares s tím, že automobily se dle dat samotné EU starají o 13 procent celkových emisí CO2 v Evropě a 7 procent celosvětově. „To je řadí až za produkci energie s 31 procenty a průmysl s 22 procenty. Auta jsou tak na stejné úrovni jako třeba zemědělství,“ popisuje ničím nezkreslenou skutečnost Tavares.
Jinými slovy, proti autům se zde vede lítý boj, i když nejsou zdaleka největším zdrojem emisí CO2 a jejich „přehození” na elektrický pohon nic podstatného nezmění. Dá se předpokládat, že jeho slova budou blízká mnoha lidem, v těch majících moc něco změnit ale budou rezonovat jen stěží.
V této souvislosti se musíme ptát, jaký bude další Tavaresův osud ve vedení PSA. Není prvním „hlavounem”, kdo se podobným způsobem ozývá, nikdo z jeho předchůdců ale po pronesení podobných slov dobře nedopadlo. Takový šéf amerického BMW se za obdobná vyjádření svého času musel omluvit, pak byl propuštěn...
Zejména během svého působení u Renaultu byl Tavares s elektromobily spojován, možná proto dobře ví, že jejich emise optikou celého životního cyklu nejsou zdaleka nulové a že celkový podíl automobilové dopravy na znečišťování je relativně malý
Zdroj: Auto Express
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
3.2.2025 - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejčtenější články
- První elektrické Ferrari nachytali při testech. Vzhledem děsí asi jen dočasně, falešný zvuk mu ale zůstane
8.1.2025 - Škoda odhalila facelift Enyaqu. Neřeší nic, automobilka se chlubí tím, že na nabití ujede o 1 km víc
8.1.2025 - Porsche začalo prodávat montované domky za desítky milionů. A není to zase tak špatný nápad, jak se může zdát
8.1.2025 - Levné „americké Ferrari” mohou mít Britové na rozdíl od nás s plným výkonem. Připlatí si, pořád ale nedají víc než za otylý Mercedes
9.1.2025 - Následky exploze Tesly u Trumpova hotelu připomínají, že vaše auto toho o vás ví moc. A většina automobilek to vyslepičí kdekomu
9.1.2025
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.05. 12:39 - pavproch
- OT - zavírám krám, uklízím 02.05. 12:19 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.04. 14:05 - řidičBOB
- Prrodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 02.04. 01:53 - hezkyauto
- Onboard videa 02.02. 10:49 - brnenska.odchytova
- Další zajímavá autovidea 01.30. 13:41 - Stepan
- Fiat a vše kolem nich 01.30. 11:37 - pavproch
- Nová baterie - dobíjecí napětí? +dotaz alternátor 01.29. 16:12 - Kecachep