Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět

Pokud máte pocit, že Formule 1 už není co bývala a potřebuje menší návrat v čase, pak v prezidentovi FIA najdete možná překvapivého spojence. Chce vrátit tankování během závodu.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět

15.7.2019 | Petr Prokopec

Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Pokud máte pocit, že Formule 1 už není co bývala a potřebuje menší návrat v čase, pak v prezidentovi FIA najdete možná překvapivého spojence. Chce vrátit tankování během závodu.

Za sebou máme britskou grand prix, která rozhodně nebyla tak nudná jako závod ve Francii. O vzrušení se postaral hlavně souboj Sebastiana Vettela a Maxe Verstappena, který nedopadl zrovna dobře ani pro jednoho závodníka. Němec nakonec vůbec nebodoval a holandská střela dorazila do cíle až po svém kolegovi Pierru Gaslymu, který tak stájovou jedničku porazil letos vůbec poprvé. Nicméně až na tento incident z osmatřicátého kola se vlastně až tak moc nedělo a vůbec by nebylo divu, kdybyste raději nedělní odpoledne prospali.

Předchozí závody byly o poznání zajímavější, z delší časové perspektivy má ale současná Formule 1 k dechberoucím sportovním kláním hodně daleko. I šéf mezinárodní automobilové federace Jean Todt je přesvědčen, že Formule 1 není ve špičkové kondici. Proto začal lobbovat za návrat tankování během závodů, které bylo zakázáno před 10 léty, což by do šampionátu mohlo vnést více vzrušení. V tom má někdejší šéf stáje Ferrari pravdu, neboť návratem tankování bychom se dočkali různě těžkých vozů na startu i různých strategií. Oproti současnosti by tak rozhodně nebylo jednoznačné, že vítěz kvalifikace stane na stupínku nejvyšším také v závodě, nebo že kdo je nejrychlejší v prvních kolech, bude nejrychlejší i v těch závěrečných.

Nejde však o jedinou výhodu, auta jsou s nádržemi, které musí pojmout palivo na celý závod, větší a těžší. „Auta se pravděpodobně stala příliš těžkými. Je to něco, o čem jsme diskutovali. Snažím se, abychom zanalyzovali, co to bude znamenat, když opětovně zavedeme tankování. Protože pokud to uděláme, budeme mít na startu lehčí auta. A to znamená, že na startu můžeme mít také menší auta,“ říká dále šéf FIA.

Zapravdu mu v tomto směru dává pohled na technické specifikace. Třeba současné Ferrari SF90 měří na délku 5 712 milimetrů, přičemž jeho hmotnost se pohybuje okolo 750 kilogramů. Monopost F2008 z roku 2008 měl o metr a metrák méně, přestože jeho pohon měl na starosti 2,4litrový osmiválec a Scuderie, stejně jako ostatní týmy, neměla k dispozici tak přelomové technologie. Nyní Italové sází na turbohybridní šestiválec o objemu 1,6 l, nicméně i přes veškerý karbon, kevlar a titan na tom hmotnostně nejsou lépe.

Návrat tankování by pak ve finále prospěl i té oblasti, kvůli které bylo tankování zakázáno. V prvních letech nového milénia se zastávky v boxech staly extrémně rychlými, což vyvolalo problémy s bezpečností. Týmy nebyly schopné zajistit, že dostanou palivo do nádrží nejen kvapně, ale zejména tak, aby nikdo nedošel úhoně. Do té doby totiž nebývalo neobvyklé, když se některé z boxů proměnily v ohnivou výheň.

Momentálně jsou ovšem zastávky ještě kratší než kdy předtím. A je třeba přiznat, že bezpečím zrovna nezavání. Stále častěji se totiž stává, že mechanici závodníkům nedotáhnou jedno či více kol, což následně nevede jen k poškození vozu a vyřazení jezdce ze závodu, ale zároveň tu máme velké ohrožení ostatních.

S návratem tankování by se zastávky o pár sekund prodloužily, což sice může vypadat jako krok zpátky, nicméně týmy by tak získaly o trochu času navíc. Jakékoliv rozhodování by poté bylo o trochu jednodušší, na mechaniky by navíc nebyl kladen tak enormní tlak a jejich akce pod menším tlakem. Uvolněná kola by poté nemusela létat po celé boxové uličce či trati a neohrožovala by ostatní závodníky či dokonce diváky.

Návrat tankování zatím nemá jednoznačnou podporu ani u týmů, z nichž mnohé se obávají zvýšení nákladů. Zrovna z tohoto argumentu si ovšem Todt těžkou hlavu nedělá. „Občas zaslechnu, že se tím závodění prodraží. Tomu se musím smát. Když vidím velikost některých motorhomů, řekl bych, že peníze rozhodně nejsou pro závodní stáje problémem.“

Uvidíme, kam se Todt s touto snahou dostane, my bychom se ale za návrat tankování rozhodně nezlobili. Byla to přirozená proměnná, která činila závody méně vyzpytatelnými, dnes jsou náhradou leda „umělé proměnné”, jako DRS. A ty více napětí skutečně nepřináší.


Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět - 1 - Formule 1 navrat tankovani ilustracni foto 01Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět - 2 - Formule 1 navrat tankovani ilustracni foto 02
Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět - 3 - Formule 1 navrat tankovani ilustracni foto 03Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět - 4 - Formule 1 navrat tankovani ilustracni foto 04Šéf FIA má prý lék na nudu v současné Formuli 1, chce ji vrátit o 10 let zpět - 5 - Formule 1 navrat tankovani ilustracni foto 05
Díky návratu tankování se závody Formule 1 mohou stát opět zajímavějšími, stejně tak ale hrozí, že se z některých zastávek znovu stane ohnivé peklo

Zdroj: Autoweek

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.