Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ?

Do španělské značky nalil Volkswagen od roku 2008 jednu miliardu eur. Bez výsledku. Poslední nadějí je tak invaze na čínský a ruský trh.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ?

14.8.2012 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ?

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Do španělské značky nalil Volkswagen od roku 2008 jednu miliardu eur. Bez výsledku. Poslední nadějí je tak invaze na čínský a ruský trh.

Koncern Volkswagen Group je jedinou evropskou automobilkou, která v posledních letech hlásí rekordní prodeje a zisky. Značka si dokonce vede lépe než kdy předtím díky své úspěšné globální strategii, zatímco konkurenční Peugeot, Citroën, Opel, Fiat nebo Renault musí čelit následkům ochlazení evropských ekonomik.

Úspěch VW Group má však jednu pihu na kráse - Seat. Tato značka patří v portfoliu koncernu mezi nejvíce ztrátové. Jen od roku 2008 totiž spolkla 1 miliardu eur a zisk za posledních 10 let vykázala jen jednou. „Seat je černou ovcí v rodině VW,“ sdělil agentuře Reuters Ferdinand Dudenhöffer, bývalý manažer PSA a nynější ředitel centra pro automobilový výzkum na Duisburg-Essenské univerzitě.

„Bylo by ekonomicky mnohem výhodnější, kdyby VW Group Seat úplně zavřel a v jeho továrnách rozjel výrobu ostatních značek z portfolia. Třeba taková Škoda zasahuje naprosto stejný segment, ale má o poznání lepší reputaci a je spolehlivější. Pro zachování Seatu tedy neexistuje důvod,“ dodal Dudenhöffer.

Jenže situace VW Group a Seatu do značné míry kopíruje snahy Evropské unie o zachování eura. Přestože by ekonomicky bylo zřejmě rozumnější nechat země jako Řecko či nově Španělsko zbankrotovat. To by ovšem nekorespondovalo s prohlášeními o jednotě. A Volkswagenu by to už nepomohlo vůbec, ve Španělsku totiž koncern značně investoval.

Značku Seat vlastní německá automobilka již od roku 1986. Kromě finančních injekcí nechala dokonce postavit továrnu Martorell v blízkosti Barcelony, která měla každoročně produkovat na 500 000 exemplářů nové Ibizy a Toleda. V současné době ovšem roční výroba sotva přesahuje 345 000 vozidel.

K pořádné zaměstnanosti 14 000 lidí, kteří pro Seat pracují, nepomohlo dokonce ani loňské přestěhování výroby Audi Q3. A naděje nelze rovněž směřovat ani k třetí generaci Seatu Leon, která bude založena na úsporné modulární platformě MQB. Aktuálně totiž ve Španělsku je jen málo lidí, kteří by si mohli dovolit nový automobil.

Jedinou šancí, jak ztrátu proměnit na zisk, tak je expanze na východ. Konkrétně do Číny a Ruska, kde značka letos otevřela již 8 nových dealerství (7 dalších má být v provozu do konce roku). Tento krok se podle agentury IHS Research zdá být smysluplný. Globální dodávky Seatu by tím totiž do roku 2018 stouply o 75,1 procenta.

Rok 2018 je přitom shodou okolností tím samým obdobím, kdy se VW Group chce stát největší automobilkou světa a předstihnout tak Toyotu a General Motors. Takové Bugatti, Lamborghini či Porsche mu v tom mnoho nepomohou, jakkoliv se snaží. Přetransformování Seatu na ziskovou značku by ovšem pro koncern mohlo být základem úspěchu.


Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 1 - Seat Leon 2013 nove 01Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 2 - Seat Leon 2013 nove 02Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 3 - Seat Leon 2013 nove 03Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 4 - Seat Leon 2013 nove 04Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 5 - Seat Leon 2013 nove 05Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 6 - Seat Leon 2013 nove 06Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 7 - Seat Leon 2013 nove 14Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 8 - Seat Leon 2013 nove 15Seat táhne zbytek VW Group zpátky. Pomůže expanze na východ? - 9 - Seat Leon 2013 dalsi 20
Seat si hodně slibuje od třetí generace Leonu. Podle analytiků však jediná záchrana španělské značky tkví v expanzi na čínský a ruský trh.

Zdroj: Reuters

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.