Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat je opět v zisku, po sedmi letech. Ohlásil i příchod druhého SUV
17.3.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Španělé dosáhli zisku 162 milionů korun, po předloňské takřka dvoumiliardové ztrátě. Příchod Seatu Ateca a Ibizy SUV má věci ještě zlepšit.
Není žádným tajemstvím, že Seat je problémovým dítětem koncernu VW Group. Nikoliv v tom smyslu, že by si španělská automobilka dělala, co by chtěla. Řeč je v tomto ohledu o zisku, o němž si značka mohla léta nechat pouze zdát. Naposledy byla v černých číslech v roce 2008, po příchodu globální ekonomické krize však její ekonomické výsledky letěly razantně dolů. Loňské finanční výkazy Seatu jsou však konečně optimistické, i když ne světoborné. Značka totiž počítá po zdanění s čistým ziskem ve výši „pouhých“ 6 milionů Eur (cca 162,3 mil. Kč).
Vůči předloňskému období, kdy automobilka dosáhla ztráty 66 milionů Eur (1,785 mld. Kč), však jde o podstatný posun, navíc tím správným směrem. Očekává se navíc, že pro letošek by na tom Seat měl být ještě lépe, i když kupříkladu únorové registrace tomu zrovna neodpovídají. Španělé jsou totiž jedinou koncernovou značkou, která navzdory růstu v celé Evropě (domácí trh nevyjímaje) musí počítat s propadem prodejů. Příchod SUV Ateca by ale vše měl změnit.
Právě rozšiřování portfolia je velkým základem budoucího úspěchu, aktuálně totiž nabídka Seatu příliš květnatá není. Navíc většina prodaných vozů připadá na dvě modelové řady, neboť z více než 400 tisíc registrací připadá 160 900 kusů na veškeré deriváty Leonu (meziroční nárůst o 4,4 %), dalších 153 600 kusů (+2,4 %) pak na Ibizu. Překvapivě velmi dobrý rok pak mělo stárnoucí MPV Alhambra, jehož registrace po faceliftu narostly vůči roku 2014 o 17 procent.
Celkový obrat automobilky se pak navýšil na 8,3 miliardy Eur (224,5 mld. Kč), tedy na dvojnásobek vůči roku 2009. Pro značku je přitom podstatné, že průměrný obrat na jeden vůz byl meziročen navýšen o 3,5 procenta. Akcionáři by si ovšem nadšení měli schovat na pozdější dobu, neboť Seat chystá další expanzi. Kromě SUV Ateca je totiž skutečně v plánu odhalení „malého crossoveru, který bude vyvinut a vyráběn v Martorellu“.
Tato novinka by se měla ukázat v příštím roce, což je ostatně důvod, proč byla montážní linka č. 1 ve španělské továrně již adaptována pro vozy postavené na platformě MQB A0. Jak se tedy dalo očekávat, půjde o novinku sdílející základní architekturu s již odhaleným Audi Q2. Stejné základy dostane do vínku také produkční verze konceptu Volkswagenu T-Cross Breeze, tedy Polo SUV, stejně jako chystaná Fabia SUV.
Na rozdíl od modelu čtyř kruhů by ten španělský měl počítat kromě radikálně stylizované karoserie pouze s pohonem předních kol, což již dříve naznačil někdejší šéf automobilky Jürgen Stackmann. Podle něj by systém 4x4 jen navyšoval komplexnost celého projektu. Navíc zákazníci španělské značky by nebyli ochotni platit zhruba pět tisíc korun navíc.
Nicméně i přes toto odmítnutí pohonu všech kol by se nakonec verze s oběma hnanými nápravami objevit mohla, a sice v případě ostré sportovní varianty Cupra. Ta je však prozatím spíše jen ve fázi zvažování, než aby se Španělé chystali k její realizaci. Pokud se ovšem věci budou vyvíjet jako dosud, pak její příchod není zcela nereálný.
Koncept IBX by se konečně měl stát realitou, i když je otázkou, jak bude sériová verze, která se čeká v příštím roce, vypadat
Ještě před příchodem malého SUV se ovšem na trh dostane Seat Ateca
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Někdo si nechal dát přímo v továrně BMW na M3 kombi růžovou ze vzorníku Porsche. To se dnes může?
včera - Lewis Hamilton naboural hned při svém prvním testu v barvách Ferrari, pokračuje v historii mizerných začátků
včera - Ostrá verze nové levné Lady vypadá zevnitř jako Pagani pro chudé, bez maskování nafotili i odvozený kombík
29.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Sepang Shakedown test 1. den: Nejrychlejším Pol Espargaro 11:20
- Indian Sport Chief RT a Super Chief Dark Horse 2025: stylové cruisery 08:00
- König mění Německo za Španělsko a také kubaturu včera 17:09
- MotoGP-Shakedown: Kdo bude testovat v pátek v Sepangu? včera 10:00
- Předčasný konec testů v Portimau 29.1.2025
Nejnovější články
- Fiat chce vrátit do hry možná nejlepší a určitě nejdrsnější Pandu, dojíždí ale na následky svých předchozích chyb
před hodinou - Také Mercedes žaluje EU kvůli clům na auta Číny, ač z Číny žádná své vozy do Evropy nedováží
před 3 hodinami - Ford začal prodávat obří motor 7,3 V8 s víc než 1 000 koní výkonu, ještě levněji nabízí 811koňový pětilitr
před 4 hodinami - Akio Toyoda měl pravdu. Toyota je znovu jasně největší automobilka světa, i když neprodává téměř žádné elektromobily
před 6 hodinami - Čeští policisté při nehodě na křižovatce možná překonali rekord z Guinessovy knihy stanovený samotným Jamesem Bondem
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva