Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat chce obrátit miliardové ztráty v zisky, sází na Leon a teritoriální expanzi
21.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Španělská automobilka má od května nového šéfa a ten přichází s novým plánem na záchranu. Jeho jádrem je modelová řada Leon a expanze mimo Evropu.
Koncern Volkswagen koupil španělskou značku Seat v roce 1986 především kvůli tehdy enormně rostoucímu španělskému trhu. Bublina však záhy splaskla a automobilka se přes dílčí úspěchy postupně stávala spíše mlýnským kamenem na krku. Její ztráta je patrná zejména v posledních letech, kdy se jako jediný výrobce osobních vozů v rámci skupiny VW nedostala do černých čísel. Jen loni tak produkce 321 000 nových vozů přivodila koncernu úbytek v kase ve výši 131 milionů liber (cca 3,93 miliardy korun). Podle nového šéfa Jürgena Stackmanna, který v květnu nahradil Jamese Muira, však existuje plán, jak se konečně dostat opět do zisku.
Dle něj se Seat musí stát značkou, která má v nabídce „více než jen model Ibiza“. Velký důraz tedy v příštích letech bude kladen hlavně na řadu Leon. Kromě toho ovšem musí dojít k expanzi na nové trhy, neboť jednou z hlavních slabin španělské automobilky je orientace z 80 procent kapacity na Evropu. Ta, jak známo, strádá a vzhledem k neutuchajícímu přesvědčení nejen bruselských socialistů, že stejný přístup, který ji do problému přivedl, ji z nich také vyvede, nelze v dohledné době očekávat zlepšení. I za těchto okolností se ale značka může z některých záležitostí radovat - kupříkladu má poměrně mladou základnu. Kupci Seatů jsou totiž v průměru o 10 let mladší než klientela Škody a s tím se dá pracovat.
„Nedokážu předpovědět, kdy se vrátíme do černých čísel. Ale mým plánem je přetvořit Seat v solidní společnost,“ říká Stackmann a zároveň dodává, že značce se daří dobře na nových trzích, mezi patří třeba Turecko. Kromě toho se prodeje za prvních osm letošních měsíců vyšvihly v Německu o 26 % a ve Velké Británii o 15 %. Dále pak automobilka expanduje také do Mexika a v rámci útoku na Čínu již otevřela na tamním trhu osm dealerství.
„Leon se stane jádrem nabídky Seat a jeho prodeje by měly dosáhnout úrovně modelu Ibiza,“ upřesňuje budoucí složení automobilky její nový šéf. „Pětidvéřový Leon FR je přitom zhmotněním značky: je dynamický, aniž by byl příliš tvrdý. Náš design pak řidičům umožňuje, aby se cítili mladší a sportovněji založení. Do extrémů ovšem nepůjdeme, nechceme být považováni za okrajovou značku.“
Naděje vkládané do Seatu Leon přitom jen potvrzuje nárůst prodejů o 40 procent ve srovnání s loňským rokem. A také příchod kombíku, který by se měl dostat do hledáčku fleetových manažerů i starší klientely, která nakonec Seatu pochopitelně také není cizí. „Tuto modelovou řadu budeme inovovat ještě další dva roky, přičemž budoucí generace verzí Cupra bude skutečně silným hráčem.“ Do hybridů se ovšem Stackmann příliš nehrne a raději preferuje na verze spalující CNG či jiná konvenčnější paliva.
Napomoci by dále měl nový crossover, do showroomů značky však tento model dorazí někdy za dva roky. Mezitím se tedy automobilka bude snažit vytřískat maximum z modelů Altea a Altea XL, které jsou založeny na páté generaci Volkswagenu Golf. Podle Stackmanna se totiž v těchto MPV stále ještě skrývá nějaký potenciál, který nelze podceňovat.








Španělská značka vkládá velké naděje do kombíku Leon ST, který by měl okouzlit fleetové manažery. Kromě toho se chystá expanze mimo evropské trhy
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025Elektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Jorge Martin propuštěn z nemocnice včera 15:56
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou 20.4.2025
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone 20.4.2025
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
Nejnovější články
Nový dvourotorový Wankel je hotový, říká šéf Mazdy, k návratu rotačních sporťáků brání poslední překážka
před 9 hodinamiŘešení zavírání přední kapoty propadáku Dodge je tak absurdní, že na něj potřebujete návod, jinak si poničíte auto
před 10 hodinamiPrvní elektrické Porsche ztrácí hodnotu tak moc, že láme další psychologickou cenovou hranici, majitele připravilo o miliony za pár let
včeraLotus po sázce na špatného koně dál upadá. Musí znovu propouštět, obchodní válka mu zasazuje další rány
včeraRychlost a míra úpadku nizozemského automobilového parku ukazuje, co za současného vývoje stihne celou EU
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva