Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Seat chce obrátit miliardové ztráty v zisky, sází na Leon a teritoriální expanzi
21.10.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Španělská automobilka má od května nového šéfa a ten přichází s novým plánem na záchranu. Jeho jádrem je modelová řada Leon a expanze mimo Evropu.
Koncern Volkswagen koupil španělskou značku Seat v roce 1986 především kvůli tehdy enormně rostoucímu španělskému trhu. Bublina však záhy splaskla a automobilka se přes dílčí úspěchy postupně stávala spíše mlýnským kamenem na krku. Její ztráta je patrná zejména v posledních letech, kdy se jako jediný výrobce osobních vozů v rámci skupiny VW nedostala do černých čísel. Jen loni tak produkce 321 000 nových vozů přivodila koncernu úbytek v kase ve výši 131 milionů liber (cca 3,93 miliardy korun). Podle nového šéfa Jürgena Stackmanna, který v květnu nahradil Jamese Muira, však existuje plán, jak se konečně dostat opět do zisku.
Dle něj se Seat musí stát značkou, která má v nabídce „více než jen model Ibiza“. Velký důraz tedy v příštích letech bude kladen hlavně na řadu Leon. Kromě toho ovšem musí dojít k expanzi na nové trhy, neboť jednou z hlavních slabin španělské automobilky je orientace z 80 procent kapacity na Evropu. Ta, jak známo, strádá a vzhledem k neutuchajícímu přesvědčení nejen bruselských socialistů, že stejný přístup, který ji do problému přivedl, ji z nich také vyvede, nelze v dohledné době očekávat zlepšení. I za těchto okolností se ale značka může z některých záležitostí radovat - kupříkladu má poměrně mladou základnu. Kupci Seatů jsou totiž v průměru o 10 let mladší než klientela Škody a s tím se dá pracovat.
„Nedokážu předpovědět, kdy se vrátíme do černých čísel. Ale mým plánem je přetvořit Seat v solidní společnost,“ říká Stackmann a zároveň dodává, že značce se daří dobře na nových trzích, mezi patří třeba Turecko. Kromě toho se prodeje za prvních osm letošních měsíců vyšvihly v Německu o 26 % a ve Velké Británii o 15 %. Dále pak automobilka expanduje také do Mexika a v rámci útoku na Čínu již otevřela na tamním trhu osm dealerství.
„Leon se stane jádrem nabídky Seat a jeho prodeje by měly dosáhnout úrovně modelu Ibiza,“ upřesňuje budoucí složení automobilky její nový šéf. „Pětidvéřový Leon FR je přitom zhmotněním značky: je dynamický, aniž by byl příliš tvrdý. Náš design pak řidičům umožňuje, aby se cítili mladší a sportovněji založení. Do extrémů ovšem nepůjdeme, nechceme být považováni za okrajovou značku.“
Naděje vkládané do Seatu Leon přitom jen potvrzuje nárůst prodejů o 40 procent ve srovnání s loňským rokem. A také příchod kombíku, který by se měl dostat do hledáčku fleetových manažerů i starší klientely, která nakonec Seatu pochopitelně také není cizí. „Tuto modelovou řadu budeme inovovat ještě další dva roky, přičemž budoucí generace verzí Cupra bude skutečně silným hráčem.“ Do hybridů se ovšem Stackmann příliš nehrne a raději preferuje na verze spalující CNG či jiná konvenčnější paliva.
Napomoci by dále měl nový crossover, do showroomů značky však tento model dorazí někdy za dva roky. Mezitím se tedy automobilka bude snažit vytřískat maximum z modelů Altea a Altea XL, které jsou založeny na páté generaci Volkswagenu Golf. Podle Stackmanna se totiž v těchto MPV stále ještě skrývá nějaký potenciál, který nelze podceňovat.
Španělská značka vkládá velké naděje do kombíku Leon ST, který by měl okouzlit fleetové manažery. Kromě toho se chystá expanze mimo evropské trhy
Zdroj: Autocar
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 56 minutami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 2 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 3 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 5 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva