Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab se vrací k autům. Ten skutečný, který dnes vyrábí letadla
1.12.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Automobilová divize švédského gigantu je definitivně po smrti, ta letecká ale touží použít vyvinuté radarové systémy a software pro autonomní řízení u aut.
Historie automobilky Saab nemá zrovna šťastný konec. V roce 1990 mateřská společnost oddělila leteckou divizi od té silniční, kterou následně pohltil americký koncern General Motors. Jeho tehdejší vedení nám však dokonale předvedlo, jak se se švédským národním pokladem nemá zacházet. Saab pod křídly GM nikdy nevykázal zisk, v roce 2010 tak přešel do područí Spykeru. Nizozemská společnost si však ukousla větší kus koláče, než dokázala spořádat.
Výsledkem byl nevyhnutelný bankrot obou firem, přičemž Spykeru se povedlo jakž takž zmátořit. Saab byl „rozporcován“ a většinu zbytků kdysi slavné automobilky pohltila čínská společnost NEVS. Ta měla původně propůjčený i název a logo značky, nicméně ani její kredit nepatřil mezi nejlepší. Mateřský Saab tedy vzal tato práva zpět, NEVSu tak zůstala pouze továrna a zastaralý model 9-3, na jehož bázi vznikl nový elektromobil. Automobilový Saab už tedy neexistuje.
Tato fakta jsou již delší dobu známa, aktuálně tu ovšem máme zajímavé novinky. Skupina Saab je při výrobě letadel, střel, radarových systémů a softwarů na rozdíl od zmiňované silniční divize nadále velmi úspěšná. Podle švédského listu SvD Naringsliv nyní plánuje návrat do automobilového segmentu, byť ne přímo k vlastní výrobě aut. Saab chce uplatnit své zkušenosti s radary a softwarem.
Středobodem všeho jsou nové systémy vyvinuté pro příští generaci stíhačky Gripen E, která zamíří do služby v roce 2019. Ve výbavě má vysoce odolný počítačový operační systém, který umožňuje přidání či odebrání různých funkcí - jako třeba ovládání zbraní - kdykoliv je potřeba. Jinými slovy jde o platformu připomínající operační systémy počítačů, u nichž přidáváte či odebíráte aplikace.
Kromě toho Gripen E používá elektrických okruhů vyrobených z nitridu gallitého a které snesou enormně vysokou zátěž. Díky tomu zvládá radar stíhačky „vidět“ mnohem dále než konvenční systém, přestože používá menší scanner. Kompatibilní přitom je s příští generací sítě mobilních dat 5G. A právě tyto výhody by dle Saabu mohly být uplatněny u vozů s autonomním řízením.
Švédský gigant tedy nyní hledá výrobce, kteří nechtějí utrácet miliardy a trávit roky vývojem systému, který je de facto již hotový. Šéf společnosti Hakan Buskhe dokonce přiznal, že „jsme začali již jednat s různými společnostmi a míříme primárně na evropské výrobce“. Žádná konkrétní jména ovšem prozatím nepadla, byť rozuzlení můžeme očekávat velmi brzdy.
Saab Group na jaře příštího roku odstartuje novou společnost, která by měla být schopna adaptovat letecké systémy pro automobilní využití. Jsme zvědavi, zda tato firma ponese „rodný“ název či zda bude užito nějaké anonymní označení. Stejně tak nás zajímá, zda se Saab tentokráte v automobilovém průmyslu opět uchytí, byť nepřímo. Asi ale tušíte, za jaké varianty bychom byli raději...
Díky nové stíhačce Gripen E by Saab chtěl znovu sestoupit z nebes na silnice
Zdroj: SvD Naringsliv
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den včera 22:28
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
Nejnovější články
- Bez odborníka do bazarů ani nevkračujte, radí Němci po testu ojetého elektrického VW Golf
před 5 hodinami - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
před 7 hodinami - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 8 hodinami - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
před 9 hodinami - Finalisté auta roku v USA ukazují, jak jiný svět to je, elektromobily téměř bez výjimky ostrouhaly
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 22:39 - GeneHawkins
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch