Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Saab po dalším týdnu: Lofalk jde po krku Saabu, Muller Lofalkovi
23.10.2011 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Zdá se, že z bitvy o budoucnost Saabu se stává osobní záležitost: správce chce ukončit jeho reorganizaci, šéf Saabu chce ale „ukončit” správce.
Věrným čtenářům Autoforum.cz jistě neunikl náš článek z minulého týdne, ve kterém jsme rekapitulovali poslední vývoj v Saabu. Ačkoli dramatických situací jsme v souvislosti s touto automobilkou zažili letos více než dost, ty z minulého týdne překonaly všechny předchozí - Saab se měl nejprve nacházet jen pár hodin od bankrotu, nakonec ale obdržel první část investice čínských firem Pang Da a Youngman a rázem bylo po problémech.
Ani od té doby sice nebylo o zajímavé události nouze, na poměry firmy, která se pravidelně potácí mezi hrobem a síní slávy, ale nešlo o nic mimořádného. Vše se začalo komplikovat až koncem týdne.
Než se dostaneme k jádru věci, měli bychom vám říci, co nebo spíše kdo je to Lofalk. Guy Lofalk je známý švédský právník, který v příběhu Saabu vystupuje v roli soudem jmenovaného správce probíhajícího procesu reorganizace. Právě on opět rozbouřil poněkud klidnější vody této ságy, když ve čtvrtek požádal soud o ukončení celého procesu, neboť nevěří tomu, že by Saab sehnal peníze potřebné k jeho zdárnému ukončení. Pokud by se svou žádostí uspěl, znamenalo by to konec režimu soudní ochrany firmy před věřiteli a prakticky jistý bankrot automobilky.
Oficiálně zveřejněné důvody, který Lofalka k tomuto kroku vedly, jsme již zmínili, na základě čeho tak usoudil je ale mnohem komplikovanější. Zásadní roli v jeho úvahách dozajista hraje ochota a možnost čínských partnerů Saabu do švédské automobilky investovat, neboť právě s ní celá reorganizace stojí i padá. Pomiňme nyní, že Číňané stále nedostali od svých úřadů svolení celou investici realizovat, podle všeho ji totiž stejně realizovat nechtějí, alespoň ne podle původního scénáře. Podle toho se Pang Da s Youngmanem měly výměnou za 245 milionů Eur stát majiteli 53,9 procenta automobilky a dále spolupracovat s jejím současným vlastníkem (Swedish Automobile, bývalý Spyker) na dalším rozvoji. Jenže někdo v tomto případě začal intrikovat a z vzniklé situace chce vytěžit více.
Podle nejnovějších zpráv se totiž Číňané rozhodli převzít celý Saab a nikoli jen polovinu jeho akcií. Tím by jejich dosavadní záměr dozajista padl. Patrně také přišli na to, že k převzetí celé firmy nepotřebují jeho dnešního vlastníka, stačí se domluvit se jmenovaným správcem, aby reorganizaci ukončil a následně jim majetek zbankrotované firmu odprodal jako celek za výhodnější cenu. Sice by ke každému z těchto kroků potřeboval souhlas soudu a věřitelů, případ prodeje české Sazky ale ukazuje, že takový postup není až tak neobvyklý natož pak neobhajitelný.
Pokud Číňané k tomuto závěru došli, je Saab resp. jeho současný majitel v pěkné bryndě, neboť už dnešním postup je plánem Z a žádný plán B tedy není na stole. Vše nasvědčuje tomu, že realita není odlišná, zúčastněné strany už se ale zásadně rozcházejí v pohledu na to, kdo za tento stav odpovědný.
Guy Lofalk se tváří, že čínští investoři došli k tomuto závěru sami a že o změně jejich plánů do tohoto týdne nevěděl. S tím ale zásadně nesouhlasí šéf Saabu Victor Muller, podle nějž to byl právě Lofalk, kdo se s Číňany na tomto postupu domluvil. Minulý týden se totiž setkal se zástupci obou firem a na schůzce je měl přimět ke změně postoje. Žádost o ukončení reorganizace už pak byla jen dalším krokem v této podle Mullera špinavé hře, neboť její pokračování již nemá smysl.
„Máme velmi jasné signály, že čínští investoři nehodlají financovat Saab tak, jak přislíbili ještě minulý týden. Minulý víkend Lofalk navštívil Peking a setkal se jak se zástupci Pang Dy, tak Youngmanu. Tyto schůzky je zjevně přiměly změnit svůj postoj a vyvinout úsilí uzavřít docela jiný typ obchodu. To je nepřijatelné,” řekl Muller s tím, že o úplné převzetí Saabu Číňany nestojí.
Jisté nyní je, že další peníze od Číňanů nedorazily v původně avizovaném termínu (22. října) a Guye Lofalka neuspokojila ani náhradní „náplast” od americké firmy North Street Capital ve výši 70 milionů dolarů (cca 1,3 miliardy Kč), která má Saabu pomoci přežít do chvíle, než vše s Číňany urovná.
Šéf Saabu je na každý pád s Lofalkovým jednáním velmi nespokojen. „Z našeho pohledu Lofalk překročil všechny myslitelné hranice svého mandátu v roli správce. Primárně se zaměřuje na změnu vlastníka Saabu a ne na řízení samotné reorganizace, což je úkol, jehož splněním jej pověřil soud,” uvedl zjevně rozhořčený Muller v rozhovoru pro švédský rozhlas.
Saab proto podal námitku proti Lofalkově žádosti a z výše zmíněných důvodů též požádal o ukončení jeho mandátu v roli správce. Lofalk se krátce poté proti Mullerovým obviněním ostře ohradil, když řekl, že se o záměru čínských investorů minulý týden pouze dozvěděl a nijak ke změně jejich postoje nepřispěl. O všem navíc současný management Saabu neprodleně informoval. Ke snaze Mullera o jeho odvolání řekl jen lakonicky: „Fakta nezměníte tím, že zastřelíte posla.”
Rozhodnutí v obou věcech padne až v průběhu následujícího týdne a pro další vývoj v Saabu bude rozhodující. Jeden z obou pánů totiž nutně situaci neustojí: buď to bude Guy Lofalk a Mullerovi se možná podaří dokončit reorganizaci podle původního plánu, nebo to bude Victor Muller a Lofalk prodá torzo Saabu Číňanům.
Ať tak či onak, situace nám už začíná připomínat jeden americký film s oběma pány v hlavní roli - Guyem Lofalkem coby vetřelcem a Victorem Mullerem jako predátorem. Snad alespoň podtitul snímku (kdokoli vyhraje, my prohrajeme) v tomto případě platit nebude...

Z bitvy o Saab se stala poněkud osobní záležitost...
Muller s Lofalkem ještě v době, kdy se na sebe na půdě Saabu byli schopni i usmívat
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před 10 hodinamiSrovnání dvou generací extrémních silničních stíhaček Koenigseggu ukazuje, co udělá 5 let vývoje i v takové sféře aut
včeraNěkdo si nechal předělat svou Hondu na Alfu Romeo. Teď má spolehlivé auto, které nevypadá jako z jiné planety
4.5.2025
Nejnovější články
Škoda masivně, až o 110 tisíc zdražila Octavii, měsíc lásky si představuje zvláštně. Pod psychologickou hranicí už nekoupíte nic
před 6 hodinamiZákazník poznává, co to je koupit si elektromobil od začínající automobilky, z její „skvělé péče” má dnes noční můry
před 7 hodinamiKrásné BMW 3 ze zlatých časů značky nemusí stát tolik, tohle světově unikátní kupé postavili na přání prvního a jediného majitele
před 9 hodinamiFord dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
před 10 hodinamiNový Mercedes CLA nejde nabíjet u většiny veřejných dobíjecích stanic, to už se Němci dočista zbláznili?
před 11 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva