Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU
26.10.2019 | Petr Miler
Ať už měl zbytek vedení Nissanu prsty v zatčení Carlose Ghosna nebo ne, z dotyčných jistě nikdo nečekal, že by jeho odchod z vedení mohl mít na fungování celé firmy tak rychlý a drastický dopad. Ale má ho.
Pro automobilku Nissan Motor pracuje po celém světě skoro 140 tisíc lidí. Jak velký vliv tedy může mít jediný člověk na celé fungování tak obří společnosti? Zdánlivě žádný, pokud je ale tím dotyčným Carlos Ghosn, pak zjevně nekonečný.
Nissan byl v troskách, než do firmy nastoupil, až zázračně rychle ji postavil na nohy a skoro dvě dekády ji držel mezi velmi úspěšnými a velmi ziskovými automobilkami. Principy jeho řízení nejsou nijak převratné, přesto vlastně nikdo neuměl říci, jak to Ghosn dokázal. Produkty firmy často nejsou ohromující, řada z nich je přestárlá, mnohé dobové bašty firma dobrovolně opustila. Přesto měla dobré výsledky po tolik let, že to nemohla být náhoda.
Po zatčení a vyhazovu dlouholetého šéfa ale pohádka rychle skončila a zbytek vedení opět nemá tušení, jak se jim firma tak rychle rozkládá pod rukama. Ghosn dokázal Nissan držet vysoko v zisku přesto, že se s ním pouštěl do řady drahých eskapád a v podstatě permanentně usiloval o růst (snaha prorazit s elektrickým Leafem, rozmach Infiniti, návrat Datsunu atp.). S novým vedení firma nevykazuje téměř žádný zisk, i když dělá pravý opak - propouští lidi, Inifiniti stahuje z Evropy, končí s Datsunem atp.
Jak to Ghosn dokázal, opravdu netušíme, jedno ale víme jistě - bez něj je Nissanu stále hůř. Ačkoli v oficiální rovině automobilka mlčí, agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje uvnitř managementu firmy informuje o tom, že Nissan začal potají hledat kupce pro obě své evropské továrny. Jestli se chce zbavit obou, nebo jen jedné a čeká, kterou „udá” dříve, zdroje neupřesňují, s ohledem na aktuální situaci bychom se ale nedivili první možnosti.
Nissan totiž kolabuje všude a Evropa není výjimkou. Její tržní podíl s poledních letech stabilně atakoval hranici 4 %, letos v září spadl k pouhým 2,5 %. To je razantní sešup, firma jen v červenci a srpnu prodala o více jak 20 tisíc méně aut než loni. Její odbyt navíc skoro z poloviny stál na SUV Qashqai, jehož popularita letos též klesá.
Auomobilka tak v Evropě skoro nemá důvod cokoli vyrábět - dovoz z Japonska dnes není zatížen žádným clem, menší továrna v Barceloně jede na půl plynu a 600 z 3 000 lidí už dostalo padáka. Ta v Sunderlandu je vytíženější, pokud ale dojde na Brexit za jiných než ideálních podmínek, firma ani nebude mít možnost efektivně pokračovat v tamní výrobě.
Automobilka se navíc v už tak špatné situaci musí více orientovat na dražší a méně žádané elektromobily, jejichž výroba je obecně snazší a v případě jejich rozmachu by současné továrny nevyužila tak či onak. Vypadá to tedy, že vedení firmy čekají další nepříjemné kroky a spousta myšlenek na to, kam se podělo Ghosnovo kouzlo.
V továrně Nissanu v britském Sunderlandu se teprve nedávno začal vyrábět nový Juke, přesto může být rychle prodána, Japonci i pro ni poticjhu hledají kupce
Zdroje: Bloomberg, Nissan
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 11 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva