S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU

Ať už měl zbytek vedení Nissanu prsty v zatčení Carlose Ghosna nebo ne, z dotyčných jistě nikdo nečekal, že by jeho odchod z vedení mohl mít na fungování celé firmy tak rychlý a drastický dopad. Ale má ho.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU

26.10.2019 | Petr Miler

S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ať už měl zbytek vedení Nissanu prsty v zatčení Carlose Ghosna nebo ne, z dotyčných jistě nikdo nečekal, že by jeho odchod z vedení mohl mít na fungování celé firmy tak rychlý a drastický dopad. Ale má ho.

Pro automobilku Nissan Motor pracuje po celém světě skoro 140 tisíc lidí. Jak velký vliv tedy může mít jediný člověk na celé fungování tak obří společnosti? Zdánlivě žádný, pokud je ale tím dotyčným Carlos Ghosn, pak zjevně nekonečný.

Nissan byl v troskách, než do firmy nastoupil, až zázračně rychle ji postavil na nohy a skoro dvě dekády ji držel mezi velmi úspěšnými a velmi ziskovými automobilkami. Principy jeho řízení nejsou nijak převratné, přesto vlastně nikdo neuměl říci, jak to Ghosn dokázal. Produkty firmy často nejsou ohromující, řada z nich je přestárlá, mnohé dobové bašty firma dobrovolně opustila. Přesto měla dobré výsledky po tolik let, že to nemohla být náhoda.

Po zatčení a vyhazovu dlouholetého šéfa ale pohádka rychle skončila a zbytek vedení opět nemá tušení, jak se jim firma tak rychle rozkládá pod rukama. Ghosn dokázal Nissan držet vysoko v zisku přesto, že se s ním pouštěl do řady drahých eskapád a v podstatě permanentně usiloval o růst (snaha prorazit s elektrickým Leafem, rozmach Infiniti, návrat Datsunu atp.). S novým vedení firma nevykazuje téměř žádný zisk, i když dělá pravý opak - propouští lidi, Inifiniti stahuje z Evropy, končí s Datsunem atp.

Jak to Ghosn dokázal, opravdu netušíme, jedno ale víme jistě - bez něj je Nissanu stále hůř. Ačkoli v oficiální rovině automobilka mlčí, agentura Bloomberg s odvoláním na své zdroje uvnitř managementu firmy informuje o tom, že Nissan začal potají hledat kupce pro obě své evropské továrny. Jestli se chce zbavit obou, nebo jen jedné a čeká, kterou „udá” dříve, zdroje neupřesňují, s ohledem na aktuální situaci bychom se ale nedivili první možnosti.

Nissan totiž kolabuje všude a Evropa není výjimkou. Její tržní podíl s poledních letech stabilně atakoval hranici 4 %, letos v září spadl k pouhým 2,5 %. To je razantní sešup, firma jen v červenci a srpnu prodala o více jak 20 tisíc méně aut než loni. Její odbyt navíc skoro z poloviny stál na SUV Qashqai, jehož popularita letos též klesá.

Auomobilka tak v Evropě skoro nemá důvod cokoli vyrábět - dovoz z Japonska dnes není zatížen žádným clem, menší továrna v Barceloně jede na půl plynu a 600 z 3 000 lidí už dostalo padáka. Ta v Sunderlandu je vytíženější, pokud ale dojde na Brexit za jiných než ideálních podmínek, firma ani nebude mít možnost efektivně pokračovat v tamní výrobě.

Automobilka se navíc v už tak špatné situaci musí více orientovat na dražší a méně žádané elektromobily, jejichž výroba je obecně snazší a v případě jejich rozmachu by současné továrny nevyužila tak či onak. Vypadá to tedy, že vedení firmy čekají další nepříjemné kroky a spousta myšlenek na to, kam se podělo Ghosnovo kouzlo.


S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 1 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 01S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 2 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 02S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 3 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 03S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 4 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 04S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 5 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 05S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 6 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 06S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 7 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 07S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 8 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 08S Nissanem je to zlé, po zatčení šéfa neví kudy kam, zkouší prodat obě továrny v EU - 9 - Nissan Juke 2020 novy vyroba 09
V továrně Nissanu v britském Sunderlandu se teprve nedávno začal vyrábět nový Juke, přesto může být rychle prodána, Japonci i pro ni poticjhu hledají kupce

Zdroje: Bloomberg, Nissan

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.