Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Novinář zkusil zjistit reálnou spotřebu Škody Octavia 1,9 TDI se 700 tisíci km. A jen koukal
27.5.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Stála 6 tisíc korun, takže pořizovací cenou nezruinuje nikoho. Její stav překvapil i mechanika, jakou má ale tak ojetá Octavie skutečnou spotřebu?
Alex Kersten z Car Throttlu před pár týdny koupil Škodu Octavia I 1,9 TDI se skoro 700 tisíci km, aby zjistil, kolik života se ještě skrývá v tak starém autě. Stálo ho v přepočtu necelých 6 tisíc korun, takže čekat od něj vážně nešlo mnoho, hned napoprvé ale dokázalo překvapit. I když na pohled působilo podobně jako námi loni testovaná Fabia s 1 267 000 km, tedy hodně opotřebovaně, mechanicky dělalo stále velmi solidní dojem.
Tento pocit se potvrdil záhy, když motor vozu rozebral mechanik a jen se divil, v jaké kondici starý TDI je. Čekal více karbonu nebo více opotřebení, rozhodně pak neočekával stále původní výfuk či turbo. Motor zkrátka působil dojmem, jako by měl najeto asi třetinu toho, co musel za svůj život skutečně zvládnout.
Takhle dnes působí Octavia z časů, kdy Škoda nemohla ponechat nic náhodě a svým prvním pořádným novodobým vozem musela (s přispěním tehdy nejlepších komponentů koncernu VW, pochopitelně) přesvědčit všechny, že stále patří na automobilovou mapu světa. Teď už není pochyb o tom, že na ní je a je hodně vidět, nicméně je samotná první Octavia po takovém kilometrovém zápřahu ještě k užitku?
To se Alex rozhodl ověřit poněkud svérázným způsobem - Octavii vytáhl na Severní smyčku Nürburgringu, tedy nejnáročnější okruh světa. Nikoli však s cílem tam zajet nějaký obdivuhodný čas, ale dojet tam a zpátky na jedno natankování. To je docela docela výzva - z Londýna na Ring je to něco kolem 640 kilometrů a protože cílem bylo dojet také zpět a urazit i jedno kolo na samotném okruhu, k 1 280 si přičtěte dalších 20 k tomu. Jsme u nějakých 1 300 km - velká porce i na moderního požírače dálničních kilometrů s pořádnou nádrží, Octavia I měla na naftu k dispozici 55 litrů. A nezapomeňme, auto má najeto 700 tisíc km a ví bůh, co to všechno může znamenat na nároky na palivo...
Ne každý věřil, že by se něco takového mohlo povést, ale ono to opravdu jde. Alex natankoval nádrž do plna, trochu přefoukal pneumatiky, vyndal z auta rezervu, lékárničku a podobnou „přítěž” (protože s ním jeli kolegové v jiném autě, mohl si to dovolit), zaplomboval nádrž a vydal se na cestu. Palubní počítač při pomalé, ale ne zase tak pomalé jízdě po dálnici (lehce pod 100 km/h) ukazoval spotřebu 3,2 litru nafty na 100 km, což je fantastické číslo. Po zdolání kanálu La Manche spotřeba začala o něco stoupat, pořád se ale držela na 3,3 l/100 km.
Na Nordschleife dorazil Alex asi po 10 hodinách takové jízdy, takže žádný zázračný rychlostní průměr neudělal, ale o to tu nešlo. Dal si jeden okruh za asistence Miši Šarudina, pochopitelně opět na spotřebu, tedy s časem přes 13 minut a 58 sekund. A pak znovu vyrazil zpět. Okruh a okresky poslaly průměrnou spotřebu až k 3,6 litru nafty na 100 km, další dálniční jízda ji ale znovu snížily. Cíl se podařilo zdolat, auto na jednu nádrž najelo 1 298,7 km a ještě trocha paliva zbývala.
Palubní počítač ukazoval výsledek 3,3 litru na 100 km, doplnění nádrže si ale vzalo 49,4 litru, což znamená průměr 3,8 l/100 km. Počítač tedy poněkud přeháněl, jak ostatně u této generace aut koncernu VW nebylo nezvyklé, i skutečný průměr pod 4 litry je ale fantastický výsledek, stejně jako zvládnutí bezmála 1 300 km na jeden zátah.
Test ukázal, že i koupí tak „vyžilého” auta lze získat docela zajímavý stroj, který vás - alespoň co do spotřeby - bude těšit i provozními náklady. Stačí vybrat ten správně udržovaný. Především ale připomíná, proč se motory 1,9 TDI staly tak populárními. I když podle dat EU se od časů zrodu tohoto auta (rok 1998, je to tedy 20 let) průměrná spotřeba aut snížila asi o 99 % a příští rok zřejmě už začne nafta téct z nádrží, reálně budete mít dnes spíše problém pořídit nové auto nižší střední třídy, které nabídne obstojnou dynamiku při spotřebě pod 4 litr na 100 km. Tohle už současné diesely neumí, třebaže ony samy i auta jako taková dnes nabízí spoustu jiných zajímavých věcí...
Takto probíhal test spotřeby u „sedmisettisícové” Octavie I s motorem 1,9 TDI. Výsledná reálná spotřeba 3,8 litru nafty na 100 km je ohromující, na takovou „plečku” rozhodně
Zdroj: Car Throttl@Youtube
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejčtenější články
- Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis