Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
S elektromobilem, který začal hořet tento týden, budou hasiči bojovat až do konce měsíce
7.5.2023 | Petr Prokopec
Elektromobily vzhledem ke svému průměrnému stáří nehoří zrovna jako na běžícím pásu. Když ale k požáru dojde, i jedno auto zaměstná desítky lidí a vyžádá si takové množství vody, jaké stačí rodině na mnoho měsíců. A zásah tím ani zdaleka nekončí.
Před pár dny jsme si posvítili na „českou” Toyotu Hilux určenou pro boj s požáry elektromobilů. Prodlouženo bylo její šasí, aby mohlo pojmout extra nápravu. Tento krok byl velmi důležitý, neboť japonský pick-up vyfasoval hasičskou nástavbu a jako takový tedy může i do garáží s omezenou výškou stropu. To je jistě dobrá zpráva pro majitele elektromobilů, který byl kvůli vysokým rizikům vjezd na taková místa stále častěji zakazován. Češi nicméně vyřešili pouze část problému, ta druhá je prakticky neřešitelná.
Jak možná již tušíte, jde o samotné hašení. To je velmi náročný proces, na který je třeba dle Tesly zapotřebí 12 tisíc litrů vody. Již to je oproti spalovacímu vozu zhruba šestinásobek, realita je však ještě o poznání horší, než americká automobilka naznačuje. Když hasiči loni v listopadu potřebovali dostat pod kontrolu plameny postupně stravující Model S, použili při zásahu přes 45 tisíc litrů vody. Tedy stejné množství, jaké čtyřčlenná rodina spotřebuje za čtyři měsíce.
Potíže tím nicméně neskončí. I když dojde na uhašení elektromobilu, stále existuje riziko, že chemické procesy v bateriích způsobí další vznícení. Je proto třeba dalších kroků, které aktuálně demonstrovalo oddělení ve Phoenixu v americké Arizoně. Hasiči totiž toto úterý v 8 hodin a 20 minut ráno zasahovali v areálu společnosti Waymo, kde začal z dosud neznámých důvodů hořet elektrický Jaguar I-Pace osazený autonomní technikou. Tedy stejný model, který tento týden vzplanul v Česku, ovšem o poznání méně dramaticky.
Vůz byl navíc ustájen v hale s vysokým stropem, zapotřebí tedy nebyl vynález Čechů. Navíc došlo na okamžitou aktivaci protipožárního systému, který zabránil přenosu plamenů na další auta. Ovšem i tak nakonec s ohněm muselo bojovat 60 lidí, než jej dostali pod kontrolu. Na místo, okolo kterého byly dočasně uzavřeny veškeré ulice, pak navíc byli vysláni specialisté na nebezpečné materiály, což dle hasičů bude standardní postup spojený s požárem každého elektromobilu.
Že by toto byla cesta k oněm novým pracovním místům? Ale žerty stranou, vlastně se jen můžeme modlit, aby elektromobily měly na celkových prodejích nadále jen velmi malý podíl, což je ovšem dle dat pojišťoven nereálné - pravděpodobnost vzniku požáru u stejně starých aut je v případě elektromobilů a spalovacích vozů podobná. Častější požáry vozů s motory s vnitřním spalováním jsou dány tím, že jsou v průměru mnohem starší a po silnicích jezdí nespočet aut starých 10, 15 nebo 20 let. Takové elektromobily dnes takřka neexistují.
Zpět ale do Phoenixu, kde v tuto chvíli stále není hotovo. Hasiči sice požár uhasili a vskutku jen částečně ohořelý vrak vozu vyvezly ven, nyní jej nicméně monitorují ve speciálním kontejneru, kde byl Jaguar zasypán pískem a zalit vodou. V této „lázni“ si pak pobude tři týdny, tedy až do konce měsíce, než bude jisté, že se plameny neobjeví znovu. Poté ještě dojde na odbornou inspekci, než I-Pace zamíří na ekologickou likvidaci.
Co říci závěrem? Vhodná slova se hledají opravdu těžce. Jsme sice rádi, že nikdo nebyl zraněn a všichni zaměstnanci stihli včas opustit budovu. Nicméně riziko, že požáry elektromobilů budou zaměstnávat hasiče těžko přijatelným způsobem, je vysoké. Ostatně sami hasiči na to upozorňují už roky, marně.
V areálu společnosti Waymo začal toto úterý hořet elektrický Jaguar I-Pace. Na jeho uhašení bylo třeba 60 hasičů, stejně jako experti na nebezpečné materiály. Zásah tím ale nekončí, neboť vůz byl umístěn do kontejneru s pískem a vodou, kde zůstane až do konce května. Foto: Phoenix Fire Department, CC0 Public Domain
Zdroj: 12 News@YouTube, Phoenix Fire Department
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
před 10 hodinami - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
před 11 hodinami - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva