Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly

Nacpat do Lady motor jiného auta není nic až tak mimořádného, tohle ale není ten případ. Vůz na snímcích má pořád původní motor, jen místo jednoho jsou v něm dva, v řadě za sebou.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly

27.2.2019 | Mirek Mazal

Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nacpat do Lady motor jiného auta není nic až tak mimořádného, tohle ale není ten případ. Vůz na snímcích má pořád původní motor, jen místo jednoho jsou v něm dva, v řadě za sebou.

Mezi klíčové koncepce motorů používané v posledních dekádách patří řadový tříválec, řadový čtyřválec, plochý čtyřválec, řadový šestiválec, vidlicový šestiválec, vidlicový osmiválec, vidlicový desetiválec a vidlicový dvanáctiválec. Každý z nich něčím vyniká a zaslouží si vyvýšené místo na výstavce automobilové historie. V seznamu přelomových jednotek ale chybí řadový osmiválec, který se neujal, protože převážily nevýhody takového agregátu.

Motor s osmi válci za sebou v jedné řadě doplatil na svoji délku, jednotka se všemi dalšími součástmi vyžaduje příliš dlouhý motorový prostor. Toto uspořádání bylo naposledy použito v 70. letech - později výrobci usoudili, že se vyplatí do osobních aut montovat kompaktnější motory.

Kam se hrabou odborné hypotézy na ruského automechanika, který provozuje kanál Garage 54 na Youtube. Vzal starou Ladu a osadil ji zapomenutým řadovým osmiválcem. Nešlo ale o starý motor z jiného auta, improvizovaná jednotka R8 o objemu 2,7 litru vznikla spojením dvou sériových čtyřválcových agregátů, které Rus jednoduše propojil v řadě za sebou. Červený skorovrak před úpravou zrychlil na 60 km/h za 6,5 sekundy, stovka padla při kontrolním měření za 21,1 sekundy. Následovala zástavba druhého pohonného ústrojí z Lady 2101.

Pomocná technika našla své místo na speciální konstrukci trčící před originální příď. Sladit chod dvou nezávislých zařízení chvíli trvalo, ale podařilo se. Lada s řadovým osmiválcem opravdu naskočila na první otočení klíčkem. V doprovodu silných vibrací se projekt přehoupl do závěrečné fáze. Zbývalo vymyslet chladící okruh, propojit karburátory a vše zabalit do úhledné kapoty, aby se lidé na ulici nelekli.

Na přídi se tak objevil obrovský chladič s novým potrubím, dále různá sání a barevné nástřiky. Nastal čas auto vytáhnout zpět na cestu a změřit přínos implementovaného motoru. V Rusku mezitím napadl sníh, proto bylo potřeba nasadit pneumatiky s dodělávanými hroty.

Kluzký povrch znemožnil přímé srovnání s načtenými hodnotami prvního měření se sériovým pohonem. Akcelerace Lady s motorem 2,7 R8 na sněhu znamenala jen protáčející zadní kola, ale konstruktér s kolegou uznali, že auto nabírá tempo skvělým způsobem. Měřič dle GPS ukázal 0-60 km/h za šest sekund, stovky se na sněhu dosáhnout nepodařilo.

Důležité je, že silná Lada se vůbec rozjela a zvládla opakované rozjezdy s plynem na podlaze. Těžká zátěž si nakonec vybrala svoji daň a dvoumotorový stroj se porouchal. Vznikl tak prostor pro další úpravy, které z vozu možná udělají něco ještě šílenějšího. Co takhle spojit čtyři motory a stvořit šestnáctiválec? Takové ruské Bugatti?


Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 1 - Lada s radovym osmivalcem foto 01Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 2 - Lada s radovym osmivalcem foto 02Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 3 - Lada s radovym osmivalcem foto 03Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 4 - Lada s radovym osmivalcem foto 04Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 5 - Lada s radovym osmivalcem foto 05Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 6 - Lada s radovym osmivalcem foto 06Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 7 - Lada s radovym osmivalcem foto 07Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 8 - Lada s radovym osmivalcem foto 08Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 9 - Lada s radovym osmivalcem foto 09Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 10 - Lada s radovym osmivalcem foto 10Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 11 - Lada s radovym osmivalcem foto 11Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 12 - Lada s radovym osmivalcem foto 12
Lada s řadovým osmiválcem o objemu 2,7 litru se skutečně rozjela

Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 13 - Lada s radovym osmivalcem foto 13Rusové postavili Ladu s řadovým osmiválcem, vystačili si jen s ruskými díly - 14 - Lada s radovym osmivalcem foto 14
Později se projekt dočkal ještě dalšího vylepšení

Zdroj: Garage 54 ENG@Youtube, garage__54@Instagram

Mirek Mazal

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.