Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Ruský trh s novými auty se po výrazném růstu propadá. Hlavní důvod říká hodně o dnešní geopolitické situaci
14.3.2025 | Petr Prokopec
Není to vyloženě kolaps, únorový pokles registrací o 24,9 procenta z roku na rok je ale rozhodně nezanedbatelný. Důvody ovšem nejsou ekonomické, podle dealerů prý nemalá část lidí čeká na to, až se Trump s Putinem domluví a padnou sankce.
Rozličné sankce měly Rusko srazit na kolena, minimálně v automobilovém průmyslu se tak ale nestalo. Místo toho nastal v posledních dvou letech opak a ruský trh nakonec začal rychle růst, až se koncem loňska opakovaně vracel mezi ty úplně největší v Evropě. A jakkoli povětšinou okupoval třetí příčku po Německu a Francii, občas měl dokonce navrch nad zemí galského kohouta. I proto se překvapivým jeví výsledek za letošní únor, kdy se podle Avtostatu prodalo v zemi 78 040 nových vozů, což představuje 24,9procentní meziroční propad.
Vůbec poprvé od dubna 2023 tedy Rusko zažilo pokles, který se navíc protáhnul i do prvního březnového týdne. A dokonce byl výraznější než ten únorový, neboť se klesalo o 38 procent. Důvodem ale podle všeho není, že by sankce zabraly, na tomto poli se nic podstatného nezměnilo a Rusové si dál mohou kupovat zejména čínská auta dle libosti. Podle průzkumu AutoRun Spb je důvodem něco jiného a říká to hodně o dnešní geopolitické situaci.
Ruští zákazníci prý s nákupem pouze váhají, neboť slibný vývoj jednání mezi Donaldem Trumpem a Vladimirem Putinem resp. jejich zástupci je přiměl očekávat, že válka brzy skončí a s ní i sankce pro Rusku. Na trh by se pak vrátily zahraniční značky, kterým by Rusové zjevně rádi dali přednost. Jinými slovy, pokles registrací má být dán primárně vyčkáváním na další vývoj a jeho následky.
Dealeři z Petrohradu prý uvádí, že podíl lidí, kteří vyhlíží návrat Kie, Hyundai, Renaultu, Volkswagenu, Škody, Mazdy, Suzuki či Toyoty, se pohybuje mezi 10 a 25 procenty. Ono vyšší číslo přitom přesně koresponduje s daným únorovým propadem. Je tak dost možná, že na to všem něco bude. Stejně jako je pochopitelně možné, že části ruských zákazníků nakonec došly peníze.
Jaká je skutečnost, zjistíme možná brzy, pokud se Američané s Rusy skutečně domluví. Momentálně tedy dodáme, že stávající pokles celého trhu prospěl především Ladě. Registrace ruské automobilky sice taktéž zamířily dolů, ovšem o 14,5 procenta, načež se její tržní podíl navýšil na 31,5 procenta. Stejně tak si polepšily čínské značky Haval a Chery, jejichž propad byl 20,1- a 15,5procentní, tedy znovu nižší než celkový. Oproti tomu Geely (-58,4 %) a Omoda (-34,7 %) ztratily trochu pevné půdy pod nohama a Changan (-26,2 %) šel dolů spolu s trhem.
Mezi jednotlivými modely stále zůstala králem Lada Granta, její registrace však poklesly o 27,2 procenta na 9 513 aut, což její tržní podíl snížilo na 12,2 procenta. To je nejhorší výsledek od září loňského roku, díky kterému po příčce nejvyšší pošilhává druhá Vesta. Ta si naopak o 14 procent polepšila, pročež má na kontě 8 169 prodaných aut. Kromě této dvojice pak ruská automobilka má v nejlepší desítce i pátou Nivu Travel, šestou Nivu Legend a devátý Largus, který si polepšil o šílených 4 094 procent.
Zbytek žebříčku nejúspěšnějších aut tvoří čínské modely, každý z nich nicméně padal dolů. Čekání na návrat zahraničních značek tak nejvíce odskákaly hlavně automobilky z Říše středu, pročež se můžeme začít - pakliže válka a s ní i sankce opravdu skončí - těšit na volný souboj čínských a „západních” značek na jiném než čínském trhu. To může být opravu zajímavé.





















Ruský trh jde dolů, přičemž ztrácet na něm začínají především Číňané. Třeba Jolion dosáhl v únoru jen na 3 770 registrací ve srovnání se 7 909 prodanými kusy v lednu. Foto: Haval
Zdroje: Avtostat, AutoRun Spb@Telegram
Bleskovky
Richard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včeraAby se nezapomnělo: Nová Audi A5 a A6 jsou si skoro k nerozeznání podobná, bez návodu je možná ani nerozlišíte
15.3.2025Porsche se chlubí časem vrcholného elektromobilu, který je o 5 s pomalejší než jeho 6 let stará spalovací obdoba. Tomu se říká pokrok
14.3.2025
Nejnovější články
Audi se po příšerném roce zbaví 7 500 zaměstnanců. I v takové chvíli odmítá otevřeně přiznat, že jeho plány selhaly
před hodinouSituace v Mercedesu zašla už tak daleko, že motory V12 ve firmě vyrábí jeden jediný člověk, navíc ne pro ni
včeraElektromobily stále víc rozdělují společnost, ukázal průzkum. Jejich zastánců je jen 7 procent, počet odpůrců vzrostl na trojnásobek
včeraLidé, nekopejte si do aut a neojíždějte jim „ušáky”, ať už nikdy nemusím být svědkem zvěrstva, jako je toto
včeraRichard Hammond a James May se po letech vrátili do míst, kde točili Top Gear, nechápali nic
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva