Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů přinese zásadní změnu koncepce aut, oživí staré recepty
4.12.2018 | Petr Prokopec
Naprostá většina masově vyráběných aut se dnes drží jediné koncepce, vedle ní pak přežívá pár klasických alternativ a hrstka exotů. Elektrický pohon ale tuto mapu překreslí.
Naprostá většina automobilek dnes při konstrukci nových modelů sází na jedinou koncepci - motor vpředu a pohon předních kol. Pravda, stále více výrobců k němu přidává pohon všech kol a opomíjet nesmíme ani vozy s klasickou koncepcí, tedy ty s motorem vpředu a pohonem zadních kol. Zejména BMW a Mercedes jich vyrábí stále dost, v rámci celého trhu jde však o okrajovou záležitost, což ještě více platí o modelech s motorem uprostřed nebo dokonce za zadní nápravou.
Důvodem, proč svět ovládla koncepce „všechno vpředu“, je mnoho, tím nejstěžejnějším je však jednoduchost a z ní vyplývající nižší výrobní náklady. Kromě toho přesunutím pohonu dopředu automobilky uvolnily zadní prostor a mohli tak navýšit objem zavazadelníku i zvětšit prostor pro posádku. V neposlední řadě pak došlo také ke zvýšení bezpečnosti, neboť zadní pohon je záludnější. Ve výsledku je tak koncepce „všechno vpředu“ tou nejlogičtější, jakou lze mít. Přesto to vypadá, že dny její vlády jsou sečteny, třebaže odchod do důchodu okamžitý nebude.
Říká to Matthew Renna, šéf severoamerické divize Volkswagenu zaměřené na elektromobilitu. A právě s rozmachem elektrických aut bude změna spojena. Dle něj totiž s příchodem alternativního pohonu klesají náklady nejen na samotné hnací ústrojí, ale rovněž i na jeho konkrétní umístnění a věci s tím spojené. Ve výsledku je tak z finančního hlediska jedno, zda agregát bude instalován vpředu či vzadu. „A pokud to jsou shodná efektivita a výdaje, pak převažuje dynamika,“ říká Renna.
V tomto ohledu jej doplňuje Christian Buhlmann, šéf produktové komunikace značky. Ten odkázal základy fyziky, tedy na to, že při rozjezdu se hmotnost vozu přesunuje dozadu. „Přesně tam ji při akceleraci chcete mít.“ Usazení elektromotoru vzadu a pohon zadních kol jsou tak jen logickým vyústěním všech těchto okolností, zvláště když s elektrifikací je spojen relativně vysoký výkon od minimálních otáček.
Elektrická auta tak oživí staré recepty - kdysi bylo umístění motoru vzadu a pohon zadních kol standardem, nakonec škodovkám vydrželo až do konce 80. let a Porsche dodnes. Na druhou kolej jej dostaly výše zmíněné argumenty, které u elektromobilů tak úplně neplatí. Konkrétně u VW vzniknou nové modely na modulární platformě MEB s bateriemi usazenými v podlaze. Samotný elektromotor je pak velmi malý, prostor vzadu tedy nijak výrazně nenarušuje. Cestující navíc mají k dispozici i zavazadelník pod přední kapotou. Počítat tedy mohou s daleko větší praktičností než auta se spalovacími motory, a to i za předpokladu, že elektromotory budou nakonec dva a každý si vezme na starosti jednu nápravu. A nebo čtyři a každý bude pohánět jedno kolo.
Lze tedy říci, že do budoucna budou primárně užívány hlavně dvě koncepce. V případě aut s jedním elektromotorem se vše nastěhuje dozadu, u modelů se dvěma elektromotory pak bude možné počítat s elektrickou čtyřkolkou. Nicméně jak jsme zmínili již v úvodu, nejde o období, jež by již klepalo na dveře. Ostatně VW ve svých plánech počítá s příchodem 30 elektrifikovaných novinek do roku 2025. I tak velká rodina se však na celkových prodejích bude podílet maximálně desetinou.
U zbytku produkce ale budeme moci počítat s benzinovými či dieselovými motory usazenými vpředu a roztáčejícími i kvůli úspoře paliva primárně přední kola. Dny koncepce „všechno vpředu“ tedy sice sečteny jsou, nicméně než na takový přerod dojde, posuneme se ještě o několik dekád dále.




































Automobilky dnes ve velkém sahají po pohonu předních kol i motoru vpředu. S příchodem elektromobility však máme počítat s koncepcí, jakou dnes preferuje víceméně pouze Porsche
Zdroj: Motor Trend
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU chce nařídit nesmyslné kontroly u STK každý rok pro starší auta, to asi aby vám znepříjemnila jejich používání
před 8 hodinamiVW možná pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla dostat
před 10 hodinamiČíňané odhalili další novinku s jejich unikátním plochým osmiválcem, kráčí opačným směrem než evropská konkurence
před 11 hodinamiV další zemi EU můžete o dovolené jezdit na dálnici až 150 km/h, je to obrovský dějinný paradox
dnesPrvní nové AUDI vypadá naživo ještě hůř, ušili ho horkou jehlou nejspíš z propadáku Porsche
dnes
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.26. 17:05 - řidičBOB
- Fiat a vše kolem nich 04.25. 20:40 - M.Z.
- S větrem ve vlasech.... 04.25. 14:50 - pavproch
- BMW Divize 04.25. 09:44 - pavproch
- Jednostopé okénko 04.24. 20:45 - M.Z.
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 04.24. 20:21 - Bradok
- VW Caddy Maxi Cargo 4x4 04.24. 13:36 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 04.24. 07:57 - řidičBOB