Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rozmach elektromobilů může zastavit jediný vzácný kov. A lithium to není
23.5.2018 | Petr Prokopec
Prakticky všude se mluví o elektrické budoucnosti aut, která má nastat s příchodem levnějších baterií. Jenže na ty je třeba kov, který za poslední dva roky podražil takřka čtyřnásobně.
K elektromobilům a jejich budoucnosti zaujímáme střízlivé postoje. Některými jsme kvůli tomu považování za dinosaury, kteří hodlají bránit pokroku a tvrdošíjně trvají na vyhlazení ledních medvědů prostřednictvím benzinových a dieselových jednotek. Tak tomu ale opravdu není, elektrické vozy mají spoustu výhod, které se zamlouvají i nám. Mají ale také své nevýhody, které jsou spojeny zejména s akumulátory.
Potíží není jen dlouhá doba dobíjení či omezená energetická hustota a zní pramenící vysoká hmotnost při relativně malé kapacitě, největším problémem je dnes cena. V jejím případě příznivci elektrických aut očekávají, že bude v příštích letech výrazně klesat a dovolí tak zapomenout na ostatní, v některých případech i snadno překonatelné problémy. Právě cenovky elektrických aut jsou ale dnes limitem zcela neřešitelným, a to hlavně kvůli akumulátorům - z celkové ceny elektromobilu mají na svědomí zhruba polovinu.
Automatická očekávání jejich budoucího poklesu a s ní spojeného rozmachu elektrických aut ale vůbec nemusí být naplněna. Na výrobu baterií jsou totiž třeba vzácné kovy, z nichž nejlépe je nám známo lithium. Patří mezi ně ale i kobalt a zrovna s tím jsou nyní problémy. Takřka dvě třetiny jeho světových zásob leží v Demokratické republice Kongo, která ale navzdory svému názvu nemá s demokracií mnoho společného. Stačí tedy jeden malý politický otřes, a svět je rázem na holičkách. Spoléhat pak může pouze na naleziště v Rusku, Číně, Austrálii či další africké zemi Zambii.
Politický zvrat je ovšem pouze jedním z mnoha rizik. Další je spojeno s těžbou, která neprobíhá v souladu se stále větší oblibou a tedy i s rostoucími registracemi elektromobilů. To logicky zvyšuje cenu kobaltu, která aktuálně narostla na neskutečných 91 000 USD (cca 1 988 200 Kč) za tunu. Ještě v květnu 2016 jedna tuna stála 25 000 USD (546 200 Kč).
Mohlo by se samozřejmě zdát, že rostoucí poptávka a rostoucí ceny povedou logicky k vyšším investicím do dolů a těžících zařízení. Tak tomu skutečně i je, nicméně skutečným problémem je, že vlády se rozhodly tlačit elektromobily měrou vrchovatou a jakékoliv nedostatky si nepřipouštějí. Spotřeba kobaltu tedy roste daleko větší měrou než jeho těžba, proto cena rychle roste.
Nahoru má jít i v budoucnu, byť o trochu menší měrou než dosud. Přesto by již v roce 2020 měl překročit hranici 110 000 USD (2 403 300 Kč) za tunu. Podle BMW si jsou výrobci této skutečnosti vědomi, a proto již pracují na nikl-mangan-kobaltových bateriích, které počítají s poměrem 8:1:1.
Čínská automobilka BYD prý s novým typem akumulátorů přijde ještě letos, zmiňované BMW pak od roku 2021. Ostatní výrobci samozřejmě do daného vlaku naskočí rovněž, neboť tím bude snížena jejich závislost na těžbě kobaltu. To samé bude způsobeno rovněž recyklací vzácného kovu, jež má v roce 2030 narůst na 100 tisíc tun ročně.
Jenže ani to nemusí být při dramatickém růstu poptávky řešením. Kvůli tlakům na rozmach elektromobilů má být kobalt stále nedostatkovým zbožím. Zásluhu na tom bude mít hlavně Čína, která si už nyní může dovolit přeplatit evropské či americké odběratele kobaltu. A také tak činí, neboť země má v tuto chvíli pod palcem 80 procent veškerého chemického zpracování kobaltu.
Pokud si tedy svět pomůže od závislosti na Kongu, v podstatě bude závislý na Číně. Tedy jinými slovy dojde k naplnění přísloví „z deště pod okap“. Logicky by to přitom znamenalo, že výrobě elektromobilů v Evropě či Americe nebude svítit slunce nad hlavou, mírně řečeno.
Aby pak těch problémů nebylo málo, je třeba ještě zmínit, že v Kongu teče řeka Ebola. Právě po ní byl pojmenován smrtonosný vir, který se v posledních měsících znovu vrací do centra dění. Minulý týden Světová zdravotnická organizace WHO zvýšila riziko jeho dalšího šíření na velmi vysoké. To by samozřejmě pro těžaře byla další velká rána.
V tuto chvíli tedy představy o masivním rozmachu elektromobilů připomínají sny o stavbě zaoceánských lodí na českém území. Pokud bychom tu chtěli vystavět obří zámořskou loď, musíme nejprve rozšířit a prohloubit tok Labe, aby plavidlo mělo ničím nebrzděný přístup k moři. Stejné je to s elektromobily. Pokud vlády touží po jejich rozšíření, je třeba nejprve zapracovat na infrastruktuře, zajistit dodávky všech potřebných komponentů a dotáhnout do konce recyklaci. Jinak zde zakrátko máme naprostý chaos a ekonomické problémy, před nimiž odpůrci elektromobilů dlouhodobě varují. Nyní by je snad někdo mohl poslechnout - ne kvůli zastavení přílivu elektrických aut, ale právě pro jejich rozmach.
Samozřejmě, vše může vyřešit jeden průlom na poli vývoji akumulátorů, na ten ale elektromobily čekají už přes 100 let. A přes nepochybný postupný vývoj stále nepřišel...
Takto vypadá akumulátor Tesly Model S až do nejmenšího detailu. Krom lithia používá ve značné míře i kobalt. Jeho omezená dostupnost je probléme už teď a lépe být nemá
Takhle probíhá těžba kobaltu. Že jsou při ní zneužívány malé dětí k těžké práci, raději nechme stranou
Zdroj: Auto News
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den včera 18:31
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem 21.11.2024
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 21.11.2024
Nejnovější články
- Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
před 59 minutami - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
před 2 hodinami - Prodej nepoužitého, omylem objednaného obřího motoru 8,0 V10 pro Viper svádí k myšlence, do čeho jej nacpat
před 3 hodinami - Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před 5 hodinami - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 11:02 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.23. 09:05 - abgx1
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis