Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž

Nejsou zase tak dávno doby, kdy jsme mohli jen žasnout nad tím, co si také lze přikoupit třeba do BMW. Dnes můžete mít i ve Škodě skoro to samé.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž

15.9.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek

Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Nejsou zase tak dávno doby, kdy jsme mohli jen žasnout nad tím, co si také lze přikoupit třeba do BMW. Dnes můžete mít i ve Škodě skoro to samé.

Doba se mění, stejně jako automobily. Zatímco dříve byla hranice mezi mainstreamem a luxusním segmentem jasně patrná, dnes začíná být čím dál tím mlhavější. Orientovat se často nemůžeme ani dle ceny, neboť třeba BMW nabízí své vozy již od 637 tisíc Kč (pětidvéřová 116i), zatímco třeba za takovou Kiu Optima SportWagon PHEV, tedy za plug-in hybridní kombík, dáte klidně 1,2 milionu korun.

Stejně jako se smazávají cenové bariéry, mizí i rozdíly v tom, co s jednotlivými auty dostanete. Koneckonců i taková Škoda Karoq dnes může mít plně digitální přístrojový štít, tedy prvek, o němž ještě do loňského roku mohli třeba majitelé Rolls-Royce Phantom pouze snít.

Také na tento aspekt se zaměřuje nová studie společnosti J.D. Power, přesněji řečeno její Tech Experience Index (TXI). Ten mapuje zkušenosti 14 900 řidičů s elektronickými systémy vozů modelového roku 2017 během prvních 90 dnů vlastnictví. Jejich spokojenost pak byla zaznamenána do stupnice o 1 000 bodech, kdy vyšší skóre je to lepší.

Výsledky konstatují, že majitelé běžných vozů jsou s palubní elektronikou spokojení dokonce více. Hlavním důvodem pak je, že i když se prémiová auta stále snaží nabízet na tomto poli více, jde často už o zbytné prvky, které nejsou využívány a k vyšší spokojenosti nevedou, paradoxně spíše obtěžují. Naopak běžné vozy už jsou dnes s to nabídnout řidiči prakticky cokoli opravdu zajímavého a strádat není důvod.

Největší spokojenost tedy vyjádřili majitelé běžných velkých aut (777 bodů), za nimiž následuje běžný kompaktní segment (753 b). Prémiové kompakty jsou až v těsném závěsu (751 b). Průměr celého odvětví se pohybuje na 750 bodech, pod ním pak skončil třeba segment malých prémiových aut (739 b) a malých mainstreamových aut (732 b).

Vyšší skóre reflektuje také častější užívání nových technologií a zároveň odhaluje i zmíněné zbytečné prvky. Tím, který lidé nejčastěji vyzkoušeli a dále už jej neužívají, je zabudované palubní Wi-Fi. Z řidičů, kteří jej v autě mají a nepoužívají, 43 % uvedlo, že jej prostě nepotřebuje. Přesto je dnes v automobilech stále častější, nabízí jej mimo jiné i zmíněný Karoq.

Nejmenší spokojenost pak souvisí s navigačními systémy (714 bodů), zatímco největší obliby dosáhly bezpečnostní a asistenční systémy (787 b). Z nich přitom majitelé nových aut nejvíce vyzdvihují monitoring vozů ve slepém úhlu, parkovací asistenty či zpětné kamery. To jsou technologie, jež je v prvním případě užívána při každé jízdě, ve druhé pak třeba při každém parkování.

Stran toho můžeme představit nejlepší vozy ve svých segmentech, stejně jako dodat, že při nákupu vozu je třeba, tak jako ve všem, přemýšlet. Navigaci či klimatizaci nejspíše zaškrtne každý, ovšem skutečně jsou třeba sedadla s masážním strojkem? A opravdu využijete třeba adaptivní tempomat, když už teď těžko na silnici nacházíte jiného řidiče, za kterým byste neustále chtěli jet?


Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 1 - Rozdily mezi beznymi a premiovymi auty se smazavaji 01
Tohle jsou nejlepší vozy ve svém segmentu v rámci moderních technologií

Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 2 - J.D. Power 2017 TXI 02Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 3 - J.D. Power 2017 TXI 03Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 4 - J.D. Power 2017 TXI 04Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 5 - J.D. Power 2017 TXI 05Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 6 - J.D. Power 2017 TXI 06Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 7 - J.D. Power 2017 TXI 07
Díky jejich stále většímu šíření se mažou rozdíly mezi mainstreamem a luxusními značkami, neboť zatímco třeba digitální přístrojový štít lze mít i ve Škodě Karoq...

Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 8 - J.D. Power 2017 TXI 09Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 9 - J.D. Power 2017 TXI 10Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 10 - J.D. Power 2017 TXI 11
...ještě loni jste jej nedostali ani do Rolls-Roycu Phantom...

Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 11 - Rolls-Royce Phantom 2018 oficialni a zive foto 16Rozdíly mezi běžnými a prémiovými vozy se mažou, nabízí dnes už skoro totéž - 12 - Rolls-Royce Phantom 2018 oficialni a zive foto 17
...nabízí jej až jeho zbrusu nová generace

Zdroj: J.D. Power

Petr Prokopec

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.