Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rosberg vs. Hamilton při GP Španělska v detailní analýze: kdo může za kolizi?
17.5.2016 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
(+ videa) Pro oba piloty skončil závod F1 již ve čtvrté zatáčce prvního kola vzájemnou nehodou. Kdo ale na ní má větší podíl? A jak to vidí sami piloti?
Velká cena Španělska patří k nejnudnějším v celém šampionátu Formule 1. Circuit de Barcelona-Catalunya totiž nenabízí příliš mnoho možností k předjíždění, pročež vítěz kvalifikace má obvykle snadnou cestu k prvenství v celém závodě. S ohledem na stávající formu Mercedesu se proto čekalo, že jedinou změnou oproti zažitým pořádkům bude, že Lewis Hamilton přeruší dlouhou šňůru vítězství svého stájového kolegy Nica Rosberga. Jenže stalo se nakonec něco naprosto nepředvídatelného.
Pokud jste nedělní závod sledovali, pak jistě víte, že ve Španělsku vyhrál Max Verstappen, který se ve věku 18 let a 228 dní stal nejmladším vítězem závodu Formule 1 v celé historii šampionátu. Výrazně tak překonal dosavadního držitele tohoto titulu Sebastiana Vettela, kterému v Itálii 2008 bylo 21 let a 73 dní. Na třetí pozici pak byl v této statistice odsunut Fernando Alonso (22 let a 26 dní).
Verstappen je nepochybně ohromný talent a Red Bull si jej do „prvního týmu” jistě vytáhl hlavně kvůli tomu. Přesto je třeba dodat, že svého vítězství dosáhl především díky karambolu obou monopostů Mercedesu, k němuž došlo již v prvním kole na výjezdu ze třetí zatáčky. Hamilton se totiž pokusil vrátit Rosbergovi jeho předjetí, nicméně byl donucen vjet na trávu, kde se jeho vůz roztočil a „sejmul“ i německého závodníka. Pro oba piloty tak závod skončil hned v úvodu.
Je vskutku otázkou, koho z dané kolize vinit. Ředitelství závodu nikoho neoznačilo, vše bere jen jako běžný závodní incident. Niki Lauda, nevýkonný předseda týmu, ovšem poukazuje spíše na Hamiltona. Ten si dle něj „vše jen špatně spočítal. Při předjíždění byl zbytečně agresivní. Nico byl přitom vpředu, tak proč by mu měl nechávat prostor?“
Sám Hamilton ovšem chybu vidí spíše na Rosbergově straně, který prý měl motor přepnutý do nesprávného módu. „Dobře jsem odstartoval, ale on se za mnou vytáhl. Byl jsem na vnitřku, kde nebyla zrovna dobrá přilnavost. Projížděl jsem třetí zatáčkou, kde se dostal na omezovač. Udělal totiž chybu, když odstartoval se špatným nastavením.“
„Máme několik režimů, ale jen jeden s plným výkonem. On v něm nebyl, takže měl o nějakých 180 koní méně,“ osvětluje svůj pohled Brit, který tak chtěl využít příležitosti k opětovnému předjetí. To se nepovedlo, načež se Hamilton omlouvá celému týmu, který tvrdě pracoval pro nic. Zároveň dodává, že nikoho vinit nehodlá a že se již situace nezopakuje.
Také Rosberg je s nehodou evidentně již smířen. Přitom uvedl, že „jsem dal jasně najevo, že mu nehodlám ponechat žádný prostor. Byl jsem proto překvapen, když se do toho stejně rozhodl jít.“ Jako vedoucí jezdec pole měl přitom naprosté právo na volbu závodní stopy, kterou určitě opakovaně nezměnil, aby porušil pravidla - šel před brzděním na vnitřní stranu zatáčky, což je relevantní a obvyklá strategie.
Nicméně dle komentátora Sky Sports a někdejšího pilota Anthony Davidsona je chyba spíše Rosberga, který skutečně zvolil špatný režim motoru, což deklaruje i problikávající světlo na zádi jeho monopostu. Toho si byl Hamilton dle něj vědom a rozhodl se jen využít situace.
Německý pilot si špatného nastavení všiml rovněž, pročež vůz na rovince po třetí zatáčce uvedl do správného režimu. V té chvíli však již jeho mysl nebyla schopna vyhodnotit nevyhnutelnost celé situace, což vedlo k celému incidentu. Co myslíte, bylo to skutečně tak? Diskuze je vám k dispozici, stejně jako Davidsonova videoanalýza, v níž je práce Rosberga s nastavením vozu v klíčový moment dobře vidět...
Velká cena Španělska pro oba jezdce Mercedesu skončila jen pár metrů po startu vzájemnou kolizí
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 11 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
včera - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
včera - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva