Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rodinné impérium se hroutí, Fiat začal potichu chystat prodej cenných značek
3.9.2019 | Petr Prokopec
Fiat se na začátku minulé dekády dostal z kraje propasti poté, co vládu nad ním převzal Sergio Marchionne. Po jeho smrti ale firma míří tamtéž, Italové si zametají cestu k prodeji části Iveca, Jeepu a Ramu.
Horšící se kondice koncernu Fiat Chrysler Automobiles není žádným tajemstvím, po smrti Sergia Marchionneho firma jako by nevěděla kudy kam. Naposledy včera jsme probírali její patálie v USA, není to ale zdaleka jediné místo, kde se mu nedaří. Ke dnu FCA táhne hlavně italská část, neboť značky jako Alfa Romeo a Maserati jsou prakticky na pokraji kolapsu. Lancia pak žije pouze ve své domovině a Fiat může krom domácího trhu spoléhat už jen na ten jihoamerický. Nebýt tedy americké části, zejména pak Jeepu a Ramu, byl by již nějaký ten pátek na programu nejčernější možný scénář. I proto se FCA zoufale snažilo spojit s aliancí Renault-Nissan, díky kterému by se koncern postavil na nohy. Tento záměr ale nevyšel.
Nyní je otázkou, co bude následovat. Dle informací webu ClubAlfa.it se Italové chystají na nejhorší a pracují na možném prodeji některých svých aktiv. Hned několik značek je tak interně připravováno na možné odloučení od koncernu, přičemž jako první by na na řadu přišlo Iveco. Výrobce náklaďáků loni dosáhl zisku 299 milionů dolarů (cca 7,07 mld. Kč), který byl o nemalých 53 procent vyšší než o rok dříve, i proto by možná Italové nejprve nabídli na burze pouze 10 procent, jako tomu bylo v případě Ferrari. Zbývajících 90 procent by si prozatím ponechali s možností relativně snadno inkasovat prodejem dalších akcií.
Prodej části Iveca by však byl jen kapkou v moři opatření, daleko více si FCA slibuje od odprodeje Jeepu. Zejména díky této značce (a také zásluhou Ramu) totiž koncern dosáhl za první letošní čtvrtletí zisku 1,52 miliardy dolarů (36 mld. Kč). Při pohledu na toto číslo se informace o hroutící se firmě zdají přehnané, důležitá je ale dynamika. Celý moloch v případě osobních aut spoléhá na dvě především v Americe působící značky a stačí, aby zpomalení amerických prodejů nabralo na intenzitě a FCA rázem nemá z čeho žít. Obavy o budoucnost jsou tedy na místě.
Zatím je Jeep pro FCA dojnou krávou - loni dosáhl ziskové marže takřka 9 procent, která patří v odvětví k nejvyšším. A Ramu se též daří, v roce 2018 opanoval 28 procent amerického trhu s velkými pick-upy. Je tedy jasné, že o tyto značky by byl nemalý zájem a holding Exor ovládaný rodinou Agnelliů, jejíž předci Fiat zakládali a zejména pak Johnem Elkanem, vnukem Gianniho Agnelliho, by si jejich prodejem přišel na pěkné peníze. Dost možná by tím však kolaps jen oddálil, pročež není od věci si představit také vizi profesora Ferdinanda Düdenhoffera z německého institutu CAR.
Ten je toho názoru, že FCA spíše žádnou značku neprodá a místo toho se sloučí s PSA. O tomto kroku se mluvilo již dříve, loni zesnulý Sergio Marchionne však byl proti. Nyní by ale námluvy mohly být opětovně ve hře, neboť Peugeot se hodlá vrátit na americký trh, a FCA by v tom mohlo mít klíčovou roli.
„Dokážu si představit, že FCA v zákulisí s PSA a jeho šéfem Carlosem Tavaresem již dávno vyjednává. PSA hledá partnera, zvláště kvůli vstupu na americký trh. Je to tedy dobrá myšlenka, ale uvidíme, jak vše dopadne,“ potvrzuje Dudenhöffer výše zmíněné. Zároveň však dodává, že FCA není zrovna skvělým partnerem pro spolupráci, zvláště kvůli Fiatu, problémech v Evropě a závislosti na americkém trhu a SUV a pick-upech.
„Bude to tvrdá práce, ale Tavares to může dokázat. Ví totiž, že je třeba mít větší společnost, aby bylo možné rozprostřít stále větší investice, bez kterých by automobilky v budoucnu nebyly konkurenceschopné," věří Dudenhöffer. Jsme tedy vskutku zvědavi, jak celá situace dopadne. Zmínit však musíme ještě jednu skutečnost, a ta se týká Maserati. Tedy značky, kterou FCA možná již odepsalo.
Je totiž třeba vzpomenout skutečnost, že firma s trojzubcem ve znaku ve velkém spoléhá na motory, jenž mají kořeny u Ferrari. Pro automobilku jde o jeden z opěrných marketingových bodů, používat jej však bude moci už jen do roku 2021. Poté veškeré dodávky skončí a Maserati bude odkázáno pouze samo na sebe, respektive na agregáty z americké části koncernu. Ty však pro něj nejsou zrovna ideální.
Jakkoliv tedy není jisté, zda se FCA vydá cestou odprodeje jednotlivých značek či dosáhne spojení s PSA, Maserati nejspíše již je zcela mimo hru. I v tomto případě totiž značka z velké části stála na Marchionneho přízni. Velký šéf je ovšem již rok mrtev a prodeje neustále klesají. Na nostalgii tedy skutečně není čas, což ovšem znamená, že se italský trojzubec může zakrátko stát třeba čínským.



Fiat se možná sloučí...
...jinak bude nejspíše muset prodat Jeep
Zdroje: ClubAlfa.it, CAR Duisburg-Essen
Bleskovky
Nové Mini má ten nejstupidnější možný volič řazení, ukazuje naprostou nesoudnost těch, kteří dnes vymýšlí auta
dnesBMW M2 vyzvalo na souboj stejně drahý Chevrolet Corvette, nad letištěm je dodnes slyšet řev litující té troufalosti
včeraFaceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
K mání je krásná Škoda 110 R teprve po 2. majiteli v dokonalém stavu, je to lístek na vlak do roku 1977
před 3 hodinamiCo se stane, když v autě neměníte chladicí kapalinu? Navzdory přesvědčení mnohých není věčná, může vám zničit motor
před 4 hodinamiLada otevřela dealerství v jedné z nejbohatších zemí světa, celá auta tam mohou mít za cenu klik od záchodu v obchodě vedle
před 6 hodinamiSlavný módní návrhář překvapivě prodal Ferrari ze své sbírky, teď je znovu k mání. Díky neobvyklé barvě nejspíš trhne aukční rekord
před 7 hodinamiU Porsche je zle, odhalilo výsledky za první kvartál a chytá vodopády zmaru. Zisk opět mohutně klesl, špatných zpráv je hromada
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.29. 15:57 - northwind
- Čínská auta v ČR 04.29. 11:08 - Brus
- VZKAZY 04.28. 20:22 - GeneHawkins
- Táhneme na Brusel 04.28. 13:35 - Zajda
- Jednostopé okénko 04.28. 09:28 - abgx1
- Onboard videa 04.27. 15:24 - brnenska.odchytova
- Cyklistické vlákno 04.27. 15:20 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 04.26. 22:46 - petr_riha