Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rejdařská firma s okamžitou platností zakázala transport veškerých elektromobilů, důvod si domyslíte snadno
19.1.2023 | Petr Prokopec
A je velmi pikantní, že jde o norskou společnost, která by už vzhledem k míře preferování elektrických aut ze strany Norska měla být k takovým vozům vstřícná. Není, nemůže být.
O požárech elektrických aut se média zmiňují poměrně často. Za tím nicméně nestojí skutečnost, že by k nim docházelo co chvíli, v tomto ohledu ostatně statistiky hovoří spíše proti ostatním druhům pohonu. V případě hybridních aut totiž na sto tisíc vozů připadá 3 474,5 požárů, zatímco u těch benzinových jde o 1 529,9 incidentů. Elektromobily bychom pak mohli považovat za relativně bezpečné, neboť na ně připadá jen 25,1 ohnivých pekel. Problémem nicméně je, že je to dáno v prvé řadě jejich menším průměrným stářím. A když už k požáru dojde, bývají mnohem více zničující, přičemž úsilí, které je nutné vyvinout při hašení, je nesrovnatelně větší.
Jak uvádí samotní hasiči, při požáru elektromobilu se uvolňuje více než 100 chemikálií, z nichž některé jako oxid uhelnatý jsou vysoce toxické. Hasiči se pak sice s nimi zvládají vyrovnat díky ochranným oblekům, nicméně běžní lidé nic takového nenosí. Kromě toho je třeba mnohonásobně více vody, a aby toho nebylo málo, hrozí riziko opětovného samovznícení. Kupříkladu Dánové tak již vyvinuli speciální kontejner usazený na náklaďáku, do kterého mohou elektromobil uložit. Mnohdy jej v něm však musí ponechat i několik týdnů.
Právě tyto skutečnosti jsou důvodem, proč bateriová auta představují vysoké riziko. Opravdu se tedy nelze divit, že elektromobilům začíná být stále více zakazován vjezd do veřejných garáží. Pokud by totiž v takovém místě došlo na vznícení baterií, hasiči se k ohnisku nemusí dostat. V případě bytových komplexů či třeba hotelů pak hrozí smrt velkému množství lidí, což si jejich vlastníci nehodlají vzít na svědomí.
Alternativního pohonu se nicméně neobávají pouze oni. Jak totiž uvádí německý Manager Magazin, rejdařská společnost Havila Voyages provozující výletní lodě zakázala vjezd elektrických, hybridních a vodíkových aut na palubu. Důvodem má být osud nákladní lodi Felicity Ace, která převážela takřka čtyři tisíce vozů z produkce koncernu Volkswagen. Část z nich přitom měla elektrický pohon, jenž měl stát za vznícením jednoho z nich. Kvůli tomu ovšem dnes Felicity Ace odpočívá tři tisíce metrů pod hladinou Atlantiku.
V případě této lodi bylo na palubě pouze 22 členů posádky, kteří se stihli evakuovat a následně byli zachráněni portugalským námořnictvem. Výletní lodě společnosti Havila Voyages nicméně zvládají pobrat násobně více cestujících. Pokud by tedy na nich vypukl požár, jsou ztráty na životech prakticky skoro jistotou. Danému rozhodnutí se tedy skutečně nelze divit, a to i přes nízkou pravděpodobnost požárů elektromobilů.
Co již pozoruhodné je, to je fakt, že Havila Voyages je norskou společností. Tento stát lze přitom považovat za ráj elektromobilů, jenž na loňských prodejích měly kvůli všem tlakům na jejich rozšíření 79procentní podíl. Jejich majitelé pak sice mohou počítat s řadou nejen daňových výhod, to jim ale v rámci touhy po transportu z Bergenu do Kirkenes rozhodně nepomůže. A může být jen otázkou času, kdy se přidají další společnosti.
Takto skončila loď Felicity Ace po požáru, na jehož počátku měl být elektromobil na palubě. Firma Havila Voyages nechce se svými loděmi skončit stejně, a tak elektrická, hybridní a vodíková vozidla na palubu jejích lodí s okamžitou platností nemohou. Foto: Marinha Portuguesa, CC0 Public Domain
Zdroj: Manager Magazin
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
před 7 hodinami - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nejčtenější články
- Íránci začali vyrábět své nové auto, první národní SUV. Nevypadá jako z muzea, v něčem nabízí víc než Škoda Kamiq
20.12.2024 - VW drtivě vyhrál v bitvě s odbory. Reálně zruší 35 tisíc pracovních míst, zbaví se 2 továren a 7 let nikomu nepřidá ani halíř
21.12.2024 - Tavaresův konec zachránil další auto s obřími motory. U ledu mělo být už v roce 2021, nakonec ho koupíte i v roce 2025
21.12.2024 - Nadějná čínská automobilka je na pokraji krachu. Pryč je 23 miliard, nezachrání ji zřejmě ani ochranná ruka majitele Volva
21.12.2024 - Někteří žasnou, že Bugatti dodělalo majitelce do auta držák na nápoje, přitom je to hloupost jako ze Simply Clever Škody
21.12.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva