Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Řecko zakázalo elektromobilům vjezd na trajekty, pokud nemají takřka prázdné baterie, je to pro ně další rána
30.5.2024 | Petr Prokopec
Pokud jste někdy byli na dovolené v Řecku, víte, že pohybovat se po spoustě tamních turistických destinací bez použití trajektu je téměř nemožné. Pro majitele elektrických aut budou nyní téměř zapovězeným místem.
Není tajemstvím, že i elektrická auta hoří. Zatím k tomu nedochází příliš často, pokud ale k požáru dojde, bývá velmi intenzivní a je hodně těžké jej uhasit. Zvláště pokud vznikne ve stísněných prostorech, jako jsou třeba podzemní parkoviště. Celou situaci pak ještě zhoršuje skutečnost, že plameny mohou propuknout bez zjevného důvodu i u odstaveného a dochlazeného auta, což činí požáry obzvlášť nevyzpytatelnými a potenciálně ještě nebezpečnějšími.
V důsledku toho začínají být po celém světě přijímána opatření, kdy bývá majitelům elektromobilů mimo jiné zakazován vjezd do oněch podzemních parkovišť či parkovacích domů, a to i když jde o komplexy, ve kterých vlastní nemovitost. V takovém případě ale musí svůj vůz za několik milionů korun parkovat na ulici, kde se navíc musí obejít bez dobíjecího portu. V té chvíli je ale pro ně elektromobil pouze zdrojem frustrace a nikoli radosti z tichého a „bezemisního“ pohybu.
Řecko se nicméně rozhodlo zajít ještě dál v reakci na požáry elektromobilů na lodích, jak informují kolegové z Auto Evolution. Jihoevropská země totiž s okamžitou platností nakázala, že čistě bateriová auta, stejně jako plug-in hybridy, mají přístup na trajekty pouze ve chvíli, kdy je maximální kapacita jejich paketů využita nanejvýš z 40 procent. Posádky lodí totiž nemají dostatečné znalosti a vybavení na uhašení případného požáru, čemuž se vážně nelze divit, když při zásazích u elektromobilů mnohdy přijdou ke zdravotní újmě i profesionálové.
Pochopitelně to neznamená úplný zákaz, ovšem kdo si dovolí na cestě, zvláště pak dovolenkové, uměle udržovat kapacitu baterií pod touto úrovní? Řecko tím dalo elektromobilům další ránu a prakticky se odepsalo jakožto dovolenková destinace u majitelů elektrifikovaných aut. V celé zemi je totiž zhruba dva tisíce dobíjecích bodů, z nichž většina je alokována v Aténách a jejich okolí. Stačí tedy, abyste sjeli z hlavních komunikací, opustili větší města či zamířili na přilehlé ostrovy, a rázem hlavně elektromobily mají obrovský problém - oněch 40 procent kapacity baterií totiž v reálu často nemusí představovat ani 100 km dojezdu.
Navíc je třeba se zamyslet nad tím, co asi budou lidé dělat, když do přístavů dorazí s vyšší než požadovanou kapacitou - budou stát na místě s klimatizací puštěnou na maximum? Spíš se dá předpokládat, že se Řecku obloukem vyhnou, obavy Řeků ale chápeme.
Dodejme už jen, že lépe na tom budou majitelé aut schopných spalovat LPG či CNG, neboť i na ně se nová úprava vztahuje - ti pro změnu nesmí mít nádrže naplněné na více než polovinu jejich kapacity. S tím se ale dá žít o něco lépe, zvlášť když tato auta umí jezdit také na benzin.



Řecko sice na jedné straně elektromobilitu podporuje, na druhé straně však vlastníky takových aut aktuálně výrazně omezilo. I tam se bojí požárů elektromobilů na lodích. Foto: Volkswagen
Zdroj: Auto Evolution
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
před 9 hodinamiStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Další automobilka říká, že dokončuje revoluční baterie. Už načasování jejich údajného příchodu vzbuzuje pochybnosti
před 2 hodinamiExperti vybrali auta, která jsou největšími „držáky” za peníze, vzhledem k ceně prostě vydrží nejvíc
před 3 hodinamiBugatti rozjelo dodávky svého posledního modelu s 1600koňovým motorem W16, je to konec jedné éry
před 5 hodinamiKončící německý kancléř to zabil: „Elektromobilita funguje, průlomu bude dosaženo do roku 2030!” říká
před 6 hodinamiNeslavně slavná jugoslávská automobilka se pokouší vrátit mezi živé, nevzala to za špatný konec
před 8 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva