Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Reakce trhu na první dostupné SUV-kupé ukazuje, jakou chybu výrobci už léta dělají
27.5.2019 | Petr Prokopec
Všichni ví, že lidé dnes touží po SUV jako po máločem jiném a automobilky jim vychází vstříc. Ty maistreamové ale nabízí jen klasiku, nikoliv stylové verze. Přitom právě ty zákazníci chtějí a přijetí Renaultu Arkana v Rusku to jasně potvrzuje.
Průměrná měsíční mzda v Rusku v loňském roce vystoupala na 42 213 rublů (cca 15 175 Kč). To oproti roku 2016 představuje více než 50procentní nárůst, dle kterého by mělo být nad slunce jasné, že tamní ekonomika navzdory sankcím míří vzhůru. Nicméně realita je o trochu složitější. Moskvu a Petrohrad je i udávaný průměr bohatstvím - většina lidí bere platy okolo 19 tisíc rublů (6 830 Kč).
Důvod, proč o tom vůbec hovoříme, je samozřejmě spojen s automobilovým sektorem. Konkrétně pak s pořízením nového vozu, tedy něčím, co si dovolit jen omezené množství lidí. Třeba taková Lada Granta, tedy jeden z vůbec nejlevnějších vozů na trhu, startuje na 434 900 rublech (156 340 Kč). Rusové tedy musí chodit minimálně 11 měsíců do práce, aby si ji mohli pořídit. A to samozřejmě jen za předpokladu, že v mezičase zůstanou o hladu.
V takovém Česku vám za podobných podmínek postačí pouze pětiměsíční docházka do zaměstnání, a přesto nakonec budete mít k dispozici vyšší rozpočet než Rusové. Vlastně tedy není překvapivé, že do země míří stále více čínských automobilek. Jejich vozy jsou nabízeny za hubičku, přitom již disponují působivým designem a mají ve vínku i relativně moderní techniku. Stejně tak lze ovšem pochopit i skutečnost, že řada evropských či amerických značek se z Ruska stahuje - pro jejich relativně drahá auta tu není mnoho prostoru.
Renault je jednou z mála automobilek, jež ruskému trhu zůstávají věrné. Dokonce na něm neváhá experimentovat a zkoušet, s čím by mohl uspět i jinde. Právě jen Rusům tak v prvé řadě nabídl model Arkana, který jsme si mohli představit minulý týden. Upozorňovali jsme tehdy, že jde o první dostupné SUV-kupé, tedy první vůz mainstreamové značky, který se v Evropě pokouší prorazit s karosářským stylem, s nímž už léta bodují „prémiovky”. Byli jsme tehdy přesvědčeni, že takové auto by si rádi koupili i lidé s menším rozpočtem, jenže zatím neměli od koho. A že Renault míří do černého, desítku, když tuto tradici mění.
Jak vidno, nemýlili jsme se, neboť úvodní edice Arkany byla vyprodána během pouhých tří hodin od premiéry. Pravda, ve hře bylo pouze 100 exemplářů s výbavou Edition 1, která startuje na 1 419 990 rublech (510 460 Kč), nicméně i na nižší varianty byl již zřízen pořadník. A v něm už podle informací Renaultu figuruje 10 tisíc lidí. Je tedy zjevné, že stylové SUV-kupé dokázalo Rusy pobláznit, a to se jedná o zemi, kde šílenství spojené SUV není takové jako v Evropě a jak jsme si řekli, pro Rusy je to drahé auto.
Je proto otázkou, proč jakýkoli vůz tohoto řazení nikdy nebyl a stále není k dispozici ve zbytku Evropy. Automobilky zjevně už léta marní šanci v přesvědčení, že cosi jako SUV-kupé je auto oslovující jen poněkud rozmařilejší zákazníky BMW, Mercedesu a dalších dražších značek. Zjevně se mýlí třeba i stejným směrem mířící Škoda Kodiaq GT by jistě učarovala také zdejšímu publiku. Renault si to nyní ověřil a je velmi pravděpodobné, že něco jako model Arkana nabídne i jinde. A ostatní by se měli přidat, pokud nechtějí Francouzům vyklidit pole.
Renault Arkana je prvním dostupným SUV-kupé, které je k mání v Evropě. V Rusku je velkým hitem navzdory tomu, že je na tamní poměry vlastně docela drahým zbožím, na západ od ruských hranic by byl jistě ještě úspěšnější
Zdroj: Renault
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Venku je nový Jaguar, po kterém zase zatoužíte, má motor 5,6 V12 a manuální převodovkou
před 10 hodinami - Vtip týdne: Abarth v Evropě skončil se spalovacími auty, i když jeho elektrické novinky nikdo nechce ani s velkými slevami
včera - K mání je auto, které snadno přežije vás i konec světa. Tento skoro nezničitelný Mercedes je dodnes zánovní
včera - Únik odhalil první auto Rosatomu. Jaderný reaktor ho pohánět nebude, karbonu ale dostane hromadu
včera - Potvrzeno: Stávky zaměstnanců VW začnou v prosinci. „Lidé ve všech továrnách jsou připraveni na konflikt,” říkají odbory
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.24. 00:25 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 22:32 - mattonecz
- Toyota obecně 11.23. 14:33 - M.Z.
- Onboard videa 11.23. 11:48 - řidičBOB
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis