Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Rallyová stáj prodává flotilu průzkumných Volv. Sloužila 15 let, musí vydržet všechno
24.11.2018 | Petr Prokopec
Tahle auta jsou asi nejlepším důkazem, že stará Volva jsou snad nezničitelná. Na první pohled nevypadají výjimečně, stačí se však zadívat na detaily, a rázem vám bude jasné, že je chcete.
Do světa rallye jsme naposledy zavítali před několika málo dny u příležitosti překvapivého vítězství Sébastiena Loeba ve Španělsku. Francouz si návrat na kolbiště, kde získal nesmrtelnou slávu, střihl víceméně jen pro zábavu. Navíc s vozem, který na špičku startovního pole ztrácí. Přesto však dokázal, že rozhodně nepatří do starého železa a že svých rekordních devět titulů v řadě nezískal náhodou.
Je otázkou, jaká byla jeho příprava na závod a zda se lišila od minulosti či od ostatních pilotů. Dá se však předpokládat, že základní scénář je pro každého stejný a užil jej i Loeb. Byť u toho zcela jistě byla auta o trochu jiné značky, než jaké užívá konkurenční stáj M-Sport. Ta je podporována Fordem, jenž závodníkům nově na průzkumy trati dal flotilu modelů Kuga. Jedinou výjimkou je úřadující šampión Sébastien Ogier, který má k dispozici Focus RS.
Toto duo nahradí flotilu pětadvaceti dosud používaných Volv S60 2.5T AWD. Ta ve službách modrého oválu strávila přes 15 let a je jednou z posledních připomínek dnes již neexistující Premier Automotive Group. Tak se nazývala luxusní divize Fordu, do které kromě švédské značky spadal i Jaguar, Land Rover nebo Aston Martin. S příchodem globální ekonomické krize v roce 2008 však automobilka všechny tyto automobilky prodala jiným majitelům.
Volva S60 však ve vlastnictví týmu zůstala, tedy až donedávna, kdy došlo na náhradu. Je skoro neuvěřitelné, že v takové roli zvládla obstávat po takový čas, ale víte co se říká o starších Volvech. Naříkat kvůli tomu na každý pád nemusíte, naopak byste si měli připravit šampaňské. Tým se rozhodl, že všechny exempláře prodá, a to je slušná šance pořídit si vůz, který už nerozhodí snad vůbec nic. Přesná cena nebyla specifikována, nicméně úplně nízká asi nebude, a to ani s ohledem na věk těchto vozů či na první pohled nepřílišnou výjimečnost.
V případě těchto průzkumných vozů je ale vše trochu jinak. Volva závodníkům stáje M-Sport sloužila při přípravných projížďkách tratí, kdy si navigátor sestavoval podrobný rozpis rychlostních zkoušek. Sice tedy nebyla řízena úplně závodním tempem, často se ale pohybovala na šotolinovém povrchu a jejich ráfky i podvozky byly v neustálém kontaktu s kamením, bahnem i sněhem.
Kvůli tomu samozřejmě došlo na nemalé úpravy, do sériových aut tak má těchto pětadvacet exemplářů opravdu hodně daleko. Karoserie byla na mnoha místech zesílena, dovnitř byly vestavěny ochranné klece, skořepiny, vícebodové pásy, stejně jako mnohé specifické přístroje nebo interkom. Opomenut pak nebyl ani podvozek, který počítá se stavitelnými tlumiči Reiger.
V motorovém prostoru již vše zůstalo prakticky ve standardu, ostatně tato auta stále mají běžnou silniční registraci a mohou být užívána v normálním provozu. Byť něco takového asi často nezažijete. Jeden z závodníků Antoine L'Estage uvedl, že jízda v nich je stejná, jako když byste usedli do kokpitu závodního speciálu skupiny N. „Vím, že spoustě lidí připadají stará, ale řídit je, je něco zvláštního,“ pronesl na jejich adresu L'Estage.
Pod kapotou tedy stále pracuje přeplňovaný 2,5litrový pětiválec, který na všechna čtyři kola posílá 210 koní a 330 Nm točivého momentu. To samozřejmě není takový výkon jako v případě závodních speciálů, zanedbatelný ale rovněž není. Zvláště když o přenos na všechna čtyři kola se stará šestistupňový manuál, který navíc prošel lehčími revizemi.
Suma sumárum jde tedy o vskutku zajímavé vozy, jež ovšem za sebou mají nelehkou službu. Vždy devět měsíců v roce byla totiž celá flotila na cestách kolem celého světa a musela obstát na jakémkoliv povrchu za jakéhokoliv počasí. Na druhou stranu se jí ale dostávalo příkladné péče a údržby. Pokud tedy chcete všem dokázat, že se švédskými sedany není nuda, máte jedinečnou příležitost, která se pozvolna chýlí ke konci. Tým ve své nabídce na webu Rally Cars For Sale konstatuje, že vzhledem k vysoké poptávce je na prodej už jen pár posledních vozů...






M-Sport, závodní tým Fordu, po léta jako průzkumná vozidla před světovými rallye používal upravená Volva S60. Nyní je celá flotila pětadvaceti aut rozprodávána
Zdroj: Rally Cars For Sale
Bleskovky
Faceliftované Porsche 911 Turbo S natočili na okruhu zřejmě s hybridním pohonem, za jeho zvuk by se už i vysavač styděl
24.4.2025Už to prasklo. Nové Audi A6 je i na papíře ve všem podstatném horší než jeho předchůdce, ukazuje míru úpadku německé značky
22.4.2025Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
20.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- WorldSBK Most 16.-18.5.2025: soutěžíme o 2 vstupenky včera 19:00
- Alex Marquez vyhrál rovněž časový trénink včera 16:00
- Filip Salač postoupil přímo do Q2 včera 15:00
- V Jerezu začal nejrychleji Alex Marquez včera 10:00
- Pre Jerez: Marquez nebo někdo jiný? 24.4.2025
Nejnovější články
K mání je vzácné super Porsche zabavené slavnému pašerákovi drog, tehdy to bylo nejrychlejší silniční auto světa
před 10 hodinamiVW možná konečně pochopil, spalovací motory vrátí i v Evropě autům, která je už vůbec neměla mít, jen oklikou
včeraČíňané začali prodávat svůj Rolls-Royce Cullinan pro chudé. Není to jen kopie, má skoro 900 koní a že s nimi zvládá věci
včeraVyhnaný šéf Nissanu musí koulet očima, jím kdysi zachráněná firma se propadla do nejvyšší ztráty v historii, přesahuje 100 miliard
včeraPrvotina automobilky financované Jeffem Bezosem je tím obyčejným autem, které na trhu chybí, má dokonce okna na kličky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva