Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Qoros 3 sedan: více ukradený, než se zdá
9.3.2013 | Tomáš Němec | Přidat příspěvek
(+ video) Poslyšte bajku o jednom komickém nedodělku, který o způsobu vývoje čínské novinky říká více, než zkoumání celého zbytku auta.
S kolegou jsme pravidelnými návštěvníky ženevského autosalonu, protože je to pro člověka, který už nemá motoristickou žurnalistiku jako primární zdroj příjmů, vhodná příležitost si na pár dnů orazit. Vypít pár espres, pobavit se a zároveň si tak nějak bezděčně udržet přehled o plodech automobilovém průmyslu. Na autosalonu si auta vzájemně vytvářejí zajímavý kontext, a protože nejsme na rozdíl od kolegů nijak nuceni honit tiskovky, zuřivě fotit úplně vše a dělat si čárky... A tak jej vidíme jinak než oni. Více nenuceně, s časem pro detail i odstup.
Abych tak řekl, běžný žurnalista autosalon zobrazuje jako dílo barokního mistra Canaletta s jeho obřími plátny a na nich vyvedenými veškerými detaily života v jeho nahotě. A je to tak správně. A pak jsme tu my. Naše vnímání salonu je spíše impresionistické, těkáme z automobilky na automobilky, z modelu na model, z detailu na detail. Sériovka - supersport - sériovka - luxusní kus „nábytku” - sériovka - koncept - sériovka... Nad tím vzniká obraz, který je kompilátem těchto vjemů. Člověk si vytváří dojem, pocit.
Tak je člověk překvapen interiérem trucku RAM, který je prostě nečekaně dospělý a designově propracovaný. A na druhé straně je zklamán nudou, obyčejností a bezcharakterností nové Corvette, co nevypadá jako Corvette. Máme čas kochat se detaily, jako je aplikace zlata na Koenigseggu Hundra i být překvapeni zápachem nových Lexusů. Můžeme se minuty kochat maniakálně perfekcionalistickými detaily LaFerrari a konsternovaně hledět na industriální tlačidla v Toyotách. Obdivovat Pro_Cee‘d GT za skok, který Kia v posledních letech udělala, drbat si hlavu nad kvalitou plastů v Civicu, které se dají poškrábat nehtem při neopatrném zavadění. Zkrátka člověk se může vykašlat na miliony modrých fordů suspektního designu i pitomých nápadů, které sice umožní skrz auto skákat z prkna do bazénu, ale korpulentnější zadnice se chytne mezi přední sedačku a plech posuvných dveří při vystupování ze zadních sedaček a věnovat se naplno podstatným exponátům, jako je třeba půvabná a puristická Alfa Romeo 4C, slibující plný pytel srandy při řízení a kopec stylu k tomu.
A pak jsou tu i různé kuriozity, z nichž jedna dala vzniknout tomuto článku, jehož obsáhlejší úvod jste právě absolvovali. Automobilky z Číny, to je vždy legrace. Většinou hned v prvním plánu. Novinka, o které pojednává tento článek, taková není.
Qoros 3 sedan, produkční verze. Prý první rozumné čínské auto. A skutečně, povrchní pohled odhalí výborným způsobem zkopírované postupy, struktury, materiály, ergonomii, a to vše zcela novým způsobem. Čínská kopie, to dosud znamenalo „vzhled konkrétního evropského auta” a při pohledu z méně jak 50 metrů bylo všechno špatně. Při detailním zkoumání pak nastávalo zděšení, úlek a smích. Qoros je jiný. Kopíruje, ale sofistikovaně, podobně jako všichni ostatní. Prvky, detaily, postupy - ty vezme a použije je mírně odlišným způsobem a zasadí je do harmonického celku, který jako takový dává smysl a neparoduje žádné konkrétní již existující auto. Při detailním ohledání člověk najde chyby, nelogičnosti, ale prvním pohledem auto projde se ctí. Při podrobnějším zkoumání detailů a „obvyklých podezřelých” již člověk odhalí, že je to skořápka, které chybí grunt a vlastní vývoj. Snadno se pak stane, že výrobce zapomene na drobný detail.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
Pojďme si lehce zafabulovat. V jedné daleké zemi se rozhodli udělat konečně pořádné auto, nad kterým evropané neohrnou nos, a které si na slavném autosalonu neuřízne ostudu. Auto je připraveno, vypadá k světu, probíhají poslední kontroly před odletem. A v tom padne nevinná věta: „Soudruhu vedoucí, otevřete mi kufr, potřebuji zkontrolovat, zda je tam vše v pořádku.” A v tom se zjistí drobnost. Auto, ve kterém se tvůrci inspirovali dveřmi, mělo otevírání kufru na palubce. A to, kde se inspirovali palubkou, zase na dveřích. Zkrátka na jedno zpropadené tlačítko se zapomnělo a na samotném víku také žádný spínač není. Co teď, autosalon přece nepočká...
I milí soudruzi vzali majzlík, kladivo a stáli, zádumčiví, lámajíce si hlavu, jak to vyřešit, aby celek utrpěl co nejméně. Jasně, do podběhu se nikdo dívat nebude a instruujeme hostesku, to je ono. A jak řekli, tak udělali. První díra nevyšla, byla moc daleko, tlačítko se špatně hledalo, tak ji přeplátovali a prokláli kov o kousek vedle. Tlačítko je na místě, kufr jde otevřít, sláva. A na druhém vystaveném autě totéž.
Co na to říct? Úsměvná historka, jistě, ale hezky podtrhuje, jak Qoros 3 sedan asi vznikl a že zřejmě vůbec není tak originální, jak se na první pohled může zdát. Na co ještě se „zapomnělo”, když chybí tak esenciální věc jako je otevírání zavazadelníku? Co vše se ještě „nedomyslelo” a „řešilo” podobným způsobem? Jak velkou část své pozornosti automobilka věnovala myšlence, že auto má fungovat třeba 10 nebo 15 let, během kterých bude měnit majitele, a to za tržní hodnotu, jež bude vyjadřovat spolehlivost, fungování, kvalitu i pověst vozu?
Na druhou stranu, Číňané nejsou jediní, kdo dodělává, upravuje a vylepšuje auta vystavená na autosalonech do stavu, v jakém si jej běžný zákazník nemůže koupit. S železnou pravidelností tak činí tvůrce prý legendárních aut věhlasného Koncernu (a jeho poddaných), mj. stahovacími pásy, aby produkty vypadaly „sportovnější” a nižší... Tak si vlastně říkám, že jedno tlačítko v podběhu je docela zábavná historka plochého okresního formátu.
Autor je bývalým šéfredaktorem magazínů Tuning.cz a Maxi Tuning. V současnosti je ředitelem berounského hotelu Na Ostrově a čtenářem Autoforum.cz
Takto vypadá tlačítko pro otevírání víka zavazadelníku umístěné chytře v podběhu pravého zadního kola. Vhodně umístit se jej podařilo až napodruhé...
DalŠí vybrané detaily Qorosu 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
dnes - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
včera - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders včera 09:58
- Startovní listina NTC 2025 včera 08:49
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku včera 08:00
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
- Dakar 2025 je už prakticky rozhodnuto 16.1.2025
Nejnovější články
- Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
před 3 hodinami - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
před 5 hodinami - Japonci se začali loučit se svými osmiválcovými motory bez turba, další takové asi už nevzniknou
před 6 hodinami - Porsche jako první pochopilo „pravidla elektrické hry”, proto má skutečně vrátit Macanu spalovací motor
před 8 hodinami - Radikální slovinský supersport pro zahrádkáře ohromuje kombinací praktičnosti, výkonu a designu jako z jiné planety
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 01.18. 18:13 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 01.18. 16:22 - abgx1
- IT poradna 01.18. 14:49 - pavproch
- WAZE 01.17. 19:56 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 01.17. 19:37 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.17. 13:31 - řidičBOB
- Rychlodotazy 01.17. 11:42 - Jaggie
- Fiat a vše kolem nich 01.17. 00:55 - Jaggie