Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Qoros 3 sedan: více ukradený, než se zdá
9.3.2013 | Tomáš Němec | Přidat příspěvek
(+ video) Poslyšte bajku o jednom komickém nedodělku, který o způsobu vývoje čínské novinky říká více, než zkoumání celého zbytku auta.
S kolegou jsme pravidelnými návštěvníky ženevského autosalonu, protože je to pro člověka, který už nemá motoristickou žurnalistiku jako primární zdroj příjmů, vhodná příležitost si na pár dnů orazit. Vypít pár espres, pobavit se a zároveň si tak nějak bezděčně udržet přehled o plodech automobilovém průmyslu. Na autosalonu si auta vzájemně vytvářejí zajímavý kontext, a protože nejsme na rozdíl od kolegů nijak nuceni honit tiskovky, zuřivě fotit úplně vše a dělat si čárky... A tak jej vidíme jinak než oni. Více nenuceně, s časem pro detail i odstup.
Abych tak řekl, běžný žurnalista autosalon zobrazuje jako dílo barokního mistra Canaletta s jeho obřími plátny a na nich vyvedenými veškerými detaily života v jeho nahotě. A je to tak správně. A pak jsme tu my. Naše vnímání salonu je spíše impresionistické, těkáme z automobilky na automobilky, z modelu na model, z detailu na detail. Sériovka - supersport - sériovka - luxusní kus „nábytku” - sériovka - koncept - sériovka... Nad tím vzniká obraz, který je kompilátem těchto vjemů. Člověk si vytváří dojem, pocit.
Tak je člověk překvapen interiérem trucku RAM, který je prostě nečekaně dospělý a designově propracovaný. A na druhé straně je zklamán nudou, obyčejností a bezcharakterností nové Corvette, co nevypadá jako Corvette. Máme čas kochat se detaily, jako je aplikace zlata na Koenigseggu Hundra i být překvapeni zápachem nových Lexusů. Můžeme se minuty kochat maniakálně perfekcionalistickými detaily LaFerrari a konsternovaně hledět na industriální tlačidla v Toyotách. Obdivovat Pro_Cee‘d GT za skok, který Kia v posledních letech udělala, drbat si hlavu nad kvalitou plastů v Civicu, které se dají poškrábat nehtem při neopatrném zavadění. Zkrátka člověk se může vykašlat na miliony modrých fordů suspektního designu i pitomých nápadů, které sice umožní skrz auto skákat z prkna do bazénu, ale korpulentnější zadnice se chytne mezi přední sedačku a plech posuvných dveří při vystupování ze zadních sedaček a věnovat se naplno podstatným exponátům, jako je třeba půvabná a puristická Alfa Romeo 4C, slibující plný pytel srandy při řízení a kopec stylu k tomu.
A pak jsou tu i různé kuriozity, z nichž jedna dala vzniknout tomuto článku, jehož obsáhlejší úvod jste právě absolvovali. Automobilky z Číny, to je vždy legrace. Většinou hned v prvním plánu. Novinka, o které pojednává tento článek, taková není.
Qoros 3 sedan, produkční verze. Prý první rozumné čínské auto. A skutečně, povrchní pohled odhalí výborným způsobem zkopírované postupy, struktury, materiály, ergonomii, a to vše zcela novým způsobem. Čínská kopie, to dosud znamenalo „vzhled konkrétního evropského auta” a při pohledu z méně jak 50 metrů bylo všechno špatně. Při detailním zkoumání pak nastávalo zděšení, úlek a smích. Qoros je jiný. Kopíruje, ale sofistikovaně, podobně jako všichni ostatní. Prvky, detaily, postupy - ty vezme a použije je mírně odlišným způsobem a zasadí je do harmonického celku, který jako takový dává smysl a neparoduje žádné konkrétní již existující auto. Při detailním ohledání člověk najde chyby, nelogičnosti, ale prvním pohledem auto projde se ctí. Při podrobnějším zkoumání detailů a „obvyklých podezřelých” již člověk odhalí, že je to skořápka, které chybí grunt a vlastní vývoj. Snadno se pak stane, že výrobce zapomene na drobný detail.
Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2013, máme pro vás i galerii živých fotografiích přímo ze Ženevy.
Pojďme si lehce zafabulovat. V jedné daleké zemi se rozhodli udělat konečně pořádné auto, nad kterým evropané neohrnou nos, a které si na slavném autosalonu neuřízne ostudu. Auto je připraveno, vypadá k světu, probíhají poslední kontroly před odletem. A v tom padne nevinná věta: „Soudruhu vedoucí, otevřete mi kufr, potřebuji zkontrolovat, zda je tam vše v pořádku.” A v tom se zjistí drobnost. Auto, ve kterém se tvůrci inspirovali dveřmi, mělo otevírání kufru na palubce. A to, kde se inspirovali palubkou, zase na dveřích. Zkrátka na jedno zpropadené tlačítko se zapomnělo a na samotném víku také žádný spínač není. Co teď, autosalon přece nepočká...
I milí soudruzi vzali majzlík, kladivo a stáli, zádumčiví, lámajíce si hlavu, jak to vyřešit, aby celek utrpěl co nejméně. Jasně, do podběhu se nikdo dívat nebude a instruujeme hostesku, to je ono. A jak řekli, tak udělali. První díra nevyšla, byla moc daleko, tlačítko se špatně hledalo, tak ji přeplátovali a prokláli kov o kousek vedle. Tlačítko je na místě, kufr jde otevřít, sláva. A na druhém vystaveném autě totéž.
Co na to říct? Úsměvná historka, jistě, ale hezky podtrhuje, jak Qoros 3 sedan asi vznikl a že zřejmě vůbec není tak originální, jak se na první pohled může zdát. Na co ještě se „zapomnělo”, když chybí tak esenciální věc jako je otevírání zavazadelníku? Co vše se ještě „nedomyslelo” a „řešilo” podobným způsobem? Jak velkou část své pozornosti automobilka věnovala myšlence, že auto má fungovat třeba 10 nebo 15 let, během kterých bude měnit majitele, a to za tržní hodnotu, jež bude vyjadřovat spolehlivost, fungování, kvalitu i pověst vozu?
Na druhou stranu, Číňané nejsou jediní, kdo dodělává, upravuje a vylepšuje auta vystavená na autosalonech do stavu, v jakém si jej běžný zákazník nemůže koupit. S železnou pravidelností tak činí tvůrce prý legendárních aut věhlasného Koncernu (a jeho poddaných), mj. stahovacími pásy, aby produkty vypadaly „sportovnější” a nižší... Tak si vlastně říkám, že jedno tlačítko v podběhu je docela zábavná historka plochého okresního formátu.
Autor je bývalým šéfredaktorem magazínů Tuning.cz a Maxi Tuning. V současnosti je ředitelem berounského hotelu Na Ostrově a čtenářem Autoforum.cz


Takto vypadá tlačítko pro otevírání víka zavazadelníku umístěné chytře v podběhu pravého zadního kola. Vhodně umístit se jej podařilo až napodruhé...
DalŠí vybrané detaily Qorosu 3
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
- Superpole vyhrál Bulega 08:31
- Fakta a čísla týkající se Phillip Islandu včera 16:00
- Superpole pro Bendsneydera, 16. Vostatek včera 08:35
- Úvod na Phillip Islandu: Dominance Ducati na špici s Bulegou včera 08:34
- Test CFMOTO Gladiator X850 G3: na práci i zábavu včera 08:00
Nejčtenější články
VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
22.1.2025Kdo ještě „valí v naftě, když lůza čeká u nabíječek”? V přeregulovaných zemích je to i policie, ukazují data
22.1.2025Přehled nejprodávanějších aut v USA za rok 2024 připomíná, jak moc jiný svět Amerika je
22.1.2025Němci vyzkoušeli ojetou Teslu Model Y. Jak se jeví nejprodávanější elektromobil jako použité zboží?
22.1.2025Prodeje Fiatu se propadají stále víc, přesto je u Stellantisu jedničkou. Bank rozbíjí jen s levným spalovacím autem
23.1.2025
Živá témata na fóru
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 06:28 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Policejní kontroly a měření 02.21. 14:15 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan
- Další zajímavá autovidea 02.20. 00:02 - Jaggie