Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Putin se obul do VW ve stínu jeho kolapsu: „Odchod z Ruska byl omyl, německým přátelům jsme neházeli klacky pod nohy jako jiní,” říká
7.12.2024 | Petr Miler
O Vladimiru Putinovi si každý může myslet své, nemá ale v této věci v čistě faktické rovině pravdu? Volkswagenu by při jeho současných problémech zachování silné přítomnosti v Rusku pomohlo, takhle je pro něj jen další osinou v zadnici.
Jak vážná je situace Volkswagenu, není možné zvnějšku říci, pokud ale nejvyšší šéf koncernu veřejně říká, že firma je zralá na bankrot a následnou restrukturalizaci, narůžovo bychom ji určitě nemalovali. Nenechte se přitom zmást minulými výsledky či nedávnými zisky, automobilový průmysl je v tomto neobyčejně krutý - cesta na vrchol může být zdlouhavá a trnitá, úpadek ale může být neskutečně rychlý.
Budeme se opakovat, ale prostě nesmíme zapomínat, o jak kapitálově náročný byznys jde. Společnosti jako VW Group patří mezi firmy s největšími obraty na celém světě, jejich zisky jsou ale vzhledem k tomu relativně skromné. Pokud operují s vyšší než jednoprocentní ziskovou marží, je to spíš zázrak, takže vynakládají extrémní prostředky na relativně malé zisky. Pokud se pak něco pokazí na straně příjmů, které prostě nevydupete ze země, věci vezmou rychlé spády. „A pak má člověk pocit, že jen chytá vodopády,” jak by řekl klasik.
Není to velká hyperbola, nákladů se totiž hned tak nezbavíte, jak je vidět i na současné situaci ve VW. Když tedy začnou prodeje váznout, nedávné „pármiliardové” zisky se rychle obrátí v o řád větší ztráty. Obáváme se, že Volkswagen je skutečně na hraně takové situace, kterou žádná, ale žádná firma nemůže přežít dlouho. V Evropě za současné situace VW už snad ani nic velkého vydělat nemůže, v Severní Americe silný není, Jižní Amerika nezachrání vše a v Asii dosud žil hlavně z pozice v Číně. Ta se ale hroutí a najednou není z čeho brát.
Na co jsme ještě zapomněli? Na Rusko, i to bylo pro VW (a jeho další značky, Škodu nevyjímaje) jedním z klíčových světových odbytišť. Také to ale opustilo a z miliardových zisků zůstaly znovu jen miliardové „sekery”. Muselo se to stát? Zdánlivě ano, politicky ano, protože sankce, protože protiruské nálady, protože tohle všechno, co dobře známe. Ale technicky? Nikoli. VW mohl v Rusku podnikat dál i bez vazby na okolní trhy, ostatně jen s dodávkami z Číny by svůj byznys v největší zemi světa udržel snadno fit, jak to jen šlo. Zvítězila ale politika a Němci tam zabalili krám.
Poškodili tím Rusko? Stěží, Rusové kupují jiná auta a tamní trh působí velmi zdravě, chvílemi je i druhý největší v Evropě. Poškodil tím sebe? Zcela nepochybně, neboť přišel o jedno ze svých největších odbytišť a dal efektivitě svého fungování další z mnoha ran. Právě po tom se nyní s odstupem času, ovšem s přímou narážkou na současný kolaps VW, povozil 15. investičním fóru VTB v Moskvě sám ruský prezident Vladimir Putin.
Informuje o tom agentura TASS s tím, že opuštění Ruska byl ze strany VW omyl, který jej připravil o zisky. Plný zlé krve kvůli tomu ale není, vyjadřuje se smířlivě: „Po dekády jsme udržovali velmi dobré vztahy s Německem. Velmi dobře jsme si rozuměli. Německé firmy se vždy soustředily na investice do dlouhodobé výroby spíš než na honbu za rychlými zisky. Proč tedy Volkswagen opustil ruský trh?” zeptal se řečnicky Putin ve svém vystoupení a zdůraznil, že ze strany Ruska nepřišel na takový postup jediný požadavek.
„Mohli zde pokračovat ve svém fungování, prodávat své produkty s vysokou úrovní lokalizace a dokonce dodávat komponenty. A tak dosahovat vysokých výnosů,” pokračoval ruský prezident s tím, že Rusko neházelo německým partnerům klacky pod nohy a dbalo na zachování férových tržních podmínek. „Nikdy jsme nepodnikli žádné netržní kroky, žádná netržní regulační opatření. Nikdy jsme nevytvářeli pro naše německé přátele na ruském trhu takové překážky, jaké pro ně byly jinde vytvořeny v jiných oblastech, zejména v té environmentální,” poznamenal.
Můžete to označit za populismus, za blbost, patrně se na nás někteří z vás budou zlobit za to, že o tom vůbec píšeme. Ale odmyslíme-li si z podstaty kontroverzní osobu autora těchto slov, není to prostě pravda? Němci v Rusku rozjeli dlouholetý stabilní byznys, při kterém zdaleka nemuseli dostávat tolika regulačním nesmyslům jako v EU. A Rusové je nevyháněli, vyhnali se sami z výše zmíněných, třebaže pochopitelných důvodů. A nyní trpí, ne jen kvůli tomu, ale jistě také kvůli tomu.
Putin k tomu řekl, že v důsledku odchodu VW z Ruska byli nakonec „nejsilněji zasaženi zaměstnanci. Nyní tisíce z nich stávkují, protože jejich podniky se zavírají”. A tomu se podle něj šlo vyhnout.
V ruské továrně v Kaluze se vyráběla řada Volkswagenů i Škod, teď už fabrika ani nepatří Němcům, z jejich vlastní vůle. Vladimir Putin to nyní připomněl s tím, že i to pomohlo VW ke kolapsu, který nyní prožívá. Foto: Volkswagen
Zdroj: TASS
Bleskovky
- Vrcholný Golf znovu šokoval prémiové konkurenty, ve sprintech jim všem zkazil den. A Čechy šokuje i svou cenou
včera - Nesmyslně těžké AMG GT dostalo kouř ve srovnání s „americkým kýblem”, vaz mu zlomila hned první zatáčka
16.12.2024 - Američané srovnali nejlevnější nová výkonná auta s cenou do 830 tisíc a vybrali to nejrychlejší, v Evropě můžeme jen závidět
13.12.2024
Nové na MotoForum.cz
- Fernandez potvrzen jako tester u Yamahy včera 15:42
- Evoke 6061 GT a Urban Classic: elektrické cestování včera 15:26
- Mostecký autodrom je po deseti letech na prodej. Zájemci jsou i ze zahraničí včera 15:26
- Jorge Navarro nazpět v Moto2 jako stabilní jezdec 15.12.2024
- Krize KTM se týká i MV Agusty 15.12.2024
Nejčtenější články
- První majitel najel s nezničitelným Mercedesem 830 tisíc km, zastavila ho až srážka se zvířetem
18.11.2024 - Nové Audi A4 prodávané pod zavádějícím názvem A5 dostalo verzi, ve které vypadá dokonce jako A6
18.11.2024 - Americký nadšenec dal dohromady sbírku aut, jaká nemá obdoby, její královnou je legendární Tatra
18.11.2024 - Hertz po prodělání 31 miliard rozprodává další nechtěné elektromobily. Ceny začínají na 260 tisících, Tesly už koupíte za cenu Fabie
19.11.2024 - Němci chtějí znovu prodávat nová auta v Rusku a už se na to chystají. VW shání zaměstnance, Kreml není proti
19.11.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva