Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
PSA loni prodělal 127 miliard, situaci má napravit posun Peugeotu mezi prémiovky
14.2.2013 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
Peugeot s Citroënem loni zaznamenaly ztrátu 5 miliard Eur. Oživení má kromě jiného přinést pozvednutí image Peugeotu, analytici jsou však skeptičtí.
Katastrofické scénáře přisuzující roku 2012 úlohu toho vůbec posledního v historii země vyšly zase jednou naprázdno, francouzský koncern na něj ale přesto v dobrém vzpomínat nebude. Automobilka za loňský rok vykázala ztrátu ve výši pět miliard Eur, což dělá v přepočtu cirka 127 miliard korun.
Snad nepřekvapí, že se pod špatné ekonomické výsledky společnosti nejvíce podepsal masivní propad prodejů v EU, především pak v celém jižním regionu a státech jako Španělsko, Portugalsko, Řecko, Itálie nebo Francie. Průměrné celoevropské snížení poptávky po nových automobilech možná nevypadá až tak černě, prodeje klesly o 8,2 procenta, nicméně PSA Peugeot-Citroën na tom byly podstatně hůře. Ve srovnání s rokem 2011 Francouzi spadli v unii téměř o 13 procent, když svým zákazníkům dodali celkově 1,4 milionu aut.
Ani rok 2013 nevypadá pro druhý největší automobilový koncern v Evropě příliš růžově. PSA chce mít v roce 2014 vyrovnaný rozpočet a o dalších dvanáct měsíců být v černých číslech, což se buď podaří, nebo nikoli, bez radikálních změn to však nepůjde. Společnost má v plánu letos udělat škrty ve výdajích ve výši 900 milionů Eur a 600 milionů Eur chce ušetřit v rámci kooperace s největším automobilovým koncernem General Motors.
Dalších 300 milionů Eur má na účty přinést prodej majetku, ačkoli firma říká, že se to v žádném případě nebude týkat nadpolovičního podílu u jednoho z největších dodavatelů automobilových komponentů - divize Faurecia, ve které mají podíl také VW, BMW, Daimler, Toyota, Hyundai, Renault/Nissan či Fiat/Chrysler.
O další pomoc se dost možná postará také samotná Francie, která se ústy svého státního tajemníka pro rozpočet Jérômeho Cahuzaca nechala slyšet o tom, že dost možná vstoupí do PSA. Ve hře je také „par drobných“ od všech daňových poplatníků EU ve formě půjčky od Evropské komise ve výši 1,2 miliardy Eur (z původních sedmi požadovaných), které automobilka dostane po předložení restrukturalizačního plánu.
Jak si to společnost - zaměstnávající jen ve Francii 100 tisíc lidí a momentálně denně ztrácející podle šéfa odborových svazů PSA až 7 milionů Eur - představuje?
Generální ředitel PSA Philippe Varin před pár dny na tiskové konferenci v Paříži řekl, že Peugeot bude „povýšen”, aby se více odlišil od modelů Citroënu a prodej má být znásoben spoluprací s GM. „Značka Peugeot dostane modernější image,“ řekl Varin a dodal, že se o to v prvním sledu postará především typ 208 GTI a cossover 2008, postavený na identických základech, který bude mít výstavní premiéru příští měsíc v Ženevě. „V roce 2013 bude pozice našich značek podpořena představením sedmnácti nových modelů,“ vysvětlil šéf koncernu a zároveň ujistil, že z Citroënu se nemá stát levná značka.
Ačkoli jsou záměry Varina i celé firmy ambiciózní, spousta analytiků oslovených internetovou stránkou Automotive News a televizní stanicí Bloomberg se k jejich plánu staví skepticky. Philippe Houchois ze švýcarské finanční skupiny UBS tvrdí, že zlepšení obrazu Peugeotu v povědomí zákazníků a jeho transformaci na prémiovou značku (čehož chce automobilka skutečně dosáhnout) bude těžké. „Je snadné přidat vozům výbavu a udělat je tím atraktivnější, jenže reakce zákazníků na podobné změny můžou trvat i několik let,“ řekl.
Snaha o oživení PSA bude těžší také z důvodu pozastavení uzavření továrny s jedenácti tisíci zaměstnanci poblíž Paříže do doby, než se vyjasní záměry automobilky se zmiňovanou divizí Faurecia, v rámci probíhající restrukturalizace. Návrat Francouzů ke stabilitě nevidí podle Automotive News reálně ani David Arnold, analytik holdingu Credit Suisse. „Obrat firmy do roku 2015 je postaven na stabilním trhu podle výsledků loňského roku a třináctiprocentního podílu PSA na trhu, obojí však momentálně vypadá nepravděpodobně,“ dodává Arnold, čímž poměrně jasně naznačuje, že skutečná recese - a to nejen pro PSA Peugeot-Citroën - nás teprve čeká.
O posílení image Peugeotu se mají na začátku postarat modely 2008 a 208 GTI, další auta budou následovat
Zdroj: Automotive News
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nejčtenější články
- Designér „spravil” vzhled nového vrcholného Ferrari. Stačilo pár tahů myší a největší kontroverze jsou pryč
23.10.2024 - K mání je dodnes zánovní auto, které vás vrátí do dob, kdy byl Opel králem Evropy, zastavila ho až rez a poruchovost
23.10.2024 - Dobíjecí hybridy měly být tím nejlepším z obou světů, nakonec jsou tím nejhorším, spojují nevýhody obou koncepcí
23.10.2024 - Pokus VW o elektrické MPV a dodávku v jednom nechce skoro nikdo, prodaná auta s minimálním nájezdem ztratila na ceně až 600 tisíc
24.10.2024 - Šéf Fordu už půl roku jezdí čínským autem a říká, že je fantastické. „Nechci se ho vzdát,” praví
24.10.2024
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel