Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První reálná data ukazují, že elektrické tahače Tesly ve službách Pepsi jezdí míň než 160 km za den
12.8.2023 | Petr Prokopec
Firma se pochlubila prvními údaji o fungování malé flotily elektrických tahačů Semi. Jednadvacet strojů sice používá čistou elektřinu, ovšem jen tři jsou využívány na delších trasách. A ani ty nejsou opravdu dlouhé, natož pak přímočaře obsluhované.
Spojené státy americké jsou poměrně mladou zemí, k sepsání Listiny nezávislosti došlo teprve 4. července roku 1776. V té době bylo Los Angeles pouhým pueblem, jenž bylo o nějaké dvě dekády později přebudováno na španělskou misii. Jakožto město však bylo L.A. zapsáno do map až 23. května 1835. Tedy jen pouhých 55 před příchodem vynálezu Karla Benze, jenž změnil veškerou dopravu. Los Angeles a velká řada dalších amerických měst se tak začaly rozšiřovat v souladu s dvoustopými dopravními prostředky, i proto se říká, že automobil postavil USA na nohy.
Za tímto poněkud neobvyklým výletem do historie stojí flotila jednadvaceti elektrických tahačů Semi, které Tesla dodala společnosti Pepsico. Ta je vůbec první firmou, která je může využívat, a aktuálně pustila do světa některé informace o jejím provozu. A zatímco někteří fandové elektromobilů po jejich pročtení skáčou nadšením, my zůstáváme skeptičtí. V podstatě se totiž potvrdilo, že bateriový pohon se hodí jen v určitých chvílích při určitých činnostech a vyhovuje pouze určitých řidičům.
Pepsi totiž zmiňuje, že pracovní doba elektrické flotily se pohybuje okolo 12 hodin, během níž doby kamiony najedou méně než pouhých 160 km. Většina času je tedy spojena s nakládkou a vykládkou nákladu, který řidiči rozvážející z hlavního skladu v Sacramentu po blízkém okolí. Výhodou jsou v daný okamžik široké silnice, se kterými je možné počítat také ve městech. Semi tak ani při délce 12,8 metru a šířce 2,6 metru nemá problém se vejít.
Nyní si ovšem zkuste představit, že by taková monstra jezdila po Praze. V té chvíli nelze počítat s ničím jiným než s kolapsem, tuzemská metropole zkrátka na tak velké kolosy není stavěná. A podobně je tomu ve většině měst na starém kontinentu. Pokud zde tedy má probíhat elektrifikace způsobem, jaký si politici naplánovali, pak jedině s pomocí menších tahačů. S nimi ovšem i kvůli ceně budou spojené menší baterie, které povedou k jejich ještě omezenějšímu využití.
Dejan Antunovič, který má elektrifikaci u Pepsi na starosti, uvedl, že tři z oněch jednadvaceti tahačů jsou využívány i na delší trasy, které měří 400 až 700 kilometrů. Přičemž dobíjení na Megachargerech, které jsou napájeny solární energií z panelů, kterými Pepsi osadilo střechu skladu, zabere zhruba půl hodiny. Během ní se baterie dostanou z 5 až 10 procent na 95, což nezní špatně, jenže ve výsledku je to jen další potvrzení omezené využitelnosti.
Znovu se totiž můžeme přesunout do Evropy, kde řidiči kamionů kupříkladu vozí španělské pomeranče do Česka. Znamená to, že překonat musí vzdálenost zhruba 2 500 km a se dvěma řidiči jedou prakticky nepřetržitě. Tomu se elektrické kamiony nikdy nemohou vyrovnat.
Co tedy dodat? Snad jen to, co zmiňujeme již od chvíle, kdy politici začali na elektrickou pilu tlačit tak moc, až její zuby začaly léta na všechny strany. Tedy že bateriový pohon nebyl, není a nebude pro každého. Koneckonců je otázkou, zda by Pepsi vůbec přistoupilo k danému nákupu, pokud by nešlo o marketingovou akci svého druhu. Že odpověď je negativní, asi nemusíme dodávat, druhou otázkou je, jak drahá pro ni tato akce bude. Na to ale firma bude moci jasně odpovědět až ve chvíli, kdy úvodní várku Semi vyřadí z provozu a bude moci sečíst veškeré náklady.
Firmě Pepsi elektrické tahače Semi vyhovují, její řidiči si prý ani nestěžují na uprostřed umístěné sedadlo a tvar kabiny. To není překvapivé, neboť na svých trasách nemusí nikde přespávat, stejně jako se nepotýkají s úzkými ulicemi, branami a podobně. Foto: Tesla
Zdroj: Teslarati
Bleskovky
- Realitní magnát poprvé prohnal Bugatti schopné zrychlit na 500 km/h za 20 s u sebe na dvorku, málem z toho dostal infarkt
včera - Vážně špatný den v práci: Zaměstnanec dealerství rozsekal o zeď nové Lamborghini za 20 milionů v den jeho dodání zákazníkovi
2.2.2025 - BMW si při udávání akcelerace svých aut začalo pomáhat laciným trikem, asi tím zastírá jejich stále větší hmotnost
1.2.2025
Nejčtenější články
- Němečtí socialisté mají skvělý plán, domácí automobilový průmysl prý zachrání návratem dotací na elektromobily
5.1.2025 - K mání je dodnes nejetý, svého času nesplnitelný sen nadšených kluků od VW. Koupit si ho ale můžou zas jen „zazobaní důchodci”
6.1.2025 - Řidič Corvette po divokém manévru vylétl ze silnice, těsně minul lampu a skákal po poli, pak se vrátil do provozu, jako by se nic nestalo
6.1.2025 - Čínská automobilka se s 4,27 miliony prodejů za rok dostala mezi top 10 světových výrobců. Už teď, díky spalovacím autům
6.1.2025 - Nechutně otylé nové BMW M5 ve sprintech ukázalo svou marnost, s vybitými baterkami dostane kouř od o generaci starších aut
6.1.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva