Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
První evropská země povolila provoz tzv. silničních vlaků. Předjet je chvíli potrvá
18.1.2019 | Mirek Mazal
Pokud vás na silnici děsí už předjíždění běžných kamionů, raději si nepřejte potkat tzv. silniční vlak. Delší soupravy byly dosud v Evropě zakázané, teď je ale jako v první zemi povolili ve Finsku.
Přeprava velkého množství těžkého nákladu probíhá primárně po železnici, neboť lokomotivy zvládají na jeden zátah odvézt více nákladu než jakýkoliv jiný pozemní stroj. Pro svůj provoz ale potřebuji koleje, což není vždy šikovné. Koleje jednak nevedou na každé místo světa a jen zřídka po nich lze zvládnout cestou cestu z počáteční do cílové destinace. Náklad je tedy nakonec beztak překládán z nákladních aut a do nákladních aut, což v některých případech činí efektivnější přepravu pomocí tzv. silničních vlaků, ve své podstatě hodně dlouhých kamionů.
Tyto prostředky jsou dobře známé ze zemí jako Austrálie, USA, Kanada či Argentina, na starém kontinentu ale byly dosud zakázané. Jeden tahač dokáže v případě „vlakového uspořádání” táhnout tři až čtyři návěsy anebo přívěsy. Celková délka kompletu běžně dosahuje až 50 metrů, v Evropě bývá omezena na 17 až 22 metrů. V některých zemích jsou pro určité případy udělovány výjimky, na paušální povolení silničních vlaků ale v Evropě dojde poprvé až v pondělí. A kupodivu v zemi, která je členem Evropské unie.
Jde o Finsko, které objevilo výhody větších kamionů. Hlavní předností je efektivnější přeprava, která hraje v současné bezskladové logistice významnou roli. Podle nového nařízení tak od budou moci 21. ledna křižovat Finsko delší a těžší kamiony než kdekoli jinde v Evropě.
Finská pravidla nejsou tak velkorysá jako třeba v Austrálii, přesto jde o značný posun vpřed. Maximální délka soupravy nově může být až 34 metrů, hmotnost „vlaku” nesmí přesáhnout 76 tun. To jsou skoro dvojnásobky dosud povolených hodnot. Tolerovaná délka jednoho náklaďáku se zvýšila na 13 metrů, délka návěsu může být 16 metrů. Případné překročení regulačních parametrů musí být konzultováno s ministerstvem dopravy, které případně vydá zvláštní povolení.
Uvolnění podmínek se týká jen strojů homologovaných pro tento účel, modely schopné převážet několik tun navíc mají povinnost splňovat nejnovější podmínky v oblasti bezpečnosti - zejména nesmí chybět elektronické systémy jako systém nouzového brzdění a udržování v jízdním pruhu. Provoz je pak omezen na dostatečně dimenzované silnice, někdy i s časovými omezeními.
Pro ostatní řidiče může být výskyt podobně dlouhého auta na silnici překvapením, předjet 34 metrů dlouhý kamion bude chtít trochu více přemýšlení. Pokud byste tedy v budoucnu zamířili do Finska, mějte na paměti, že tam můžete na silnicích narazit na kamion klidně dvakrát delší, než jsou ty české. A předjet takového obra chvíli potrvá...


































Silniční vlaky se mimo Evropu používají poměrně často, jak můžete vidět. Na starém kontinentu byly dosud zakázané, Finsko to od pondělí změní
Bleskovky
Řešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraElektrický Ford Mustang se postavil tomu „skutečnému” s motorem V8. A dokázal, že je poníkem zvládajícím jediný trik
19.4.2025Už se ví, kde má nové Bugatti schovaný klíč na odemykání nejvyšší rychlosti, až po jeho použití jede 445 km/h
18.4.2025
Nové na MotoForum.cz
- Šťastné drama v Le Mans pro YART s Hanikou včera 16:28
- Gabriele Ruiu s wild card v Cremone včera 10:46
- Le Mans je prvním závodem EWC 2025, tedy MS-Endurance 19.4.2025
- V Le Mans zahájil letošní ročník MS-Side 19.4.2025
- Le Mans: Pole Position pro Haniku a spol. 18.4.2025
Nejnovější články
Auto ve stylu slavné Škody, na kterém se podílela Lada i Porsche, nikdo nechce. I když takových existuje jen hrstka
včeraMazda svou ikonu nedá, v příští generaci dostane dokonce větší spalovací motor a manuální řazení
včeraDokument poprvé ukazuje nehodu bývalého moderátora Top Gearu, která mu znetvořila obličej, i její následky. Z uvolněných záběrů mrazí
včeraŘešení víka kufru VW Phaeton připomíná, jak přetechnizované a nedoceněné auto to je, BMW vedle něj působí jako Dacie
včeraNová auta zkrachovalého Fiskeru nechali opuštěná u silnice, teď je rozprodávají v aukci za směšné sumy
včera
Živá témata na fóru
- BMW Divize 04.20. 23:38 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.20. 18:20 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 04.20. 15:24 - pavproch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 04.19. 22:39 - Brus
- Vačka palivového čerpadla 04.19. 09:05 - amora321
- Rychlodotazy 04.18. 22:23 - rutak11
- Onboard videa 04.18. 20:57 - řidičBOB
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.18. 12:06 - GeneHawkins