Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Průzkum ukázal, že většina majitelů elektromobilů si drží v záloze auta na benzin či naftu. A nehodlají se jich vzdát
24.2.2024 | Petr Prokopec
To se to básní o elektromobilitě, když se na ni nemusíte spoléhat. Studie leasingové společnosti zkrátka suchými čísly vykreslila to, co je dávno jasné - že elektrická auta jsou komplementem, ne substitutem spalovacích vozů.
Typickým majitelem elektromobilu, pokud tedy pomineme firmy a zaměříme se pouze na privátní klientelu, je muž středního věku s příjmy přesahujícími 2 miliony korun ročně. Obvykle jde rovněž o vlastníka rodinného domu s garáží. Takový člověk si může elektrické auto koupit celkem bez starostí, pokud jej tedy používá na pravidelné dojíždění do práce apod. A pokud potřebuje dojet dál, není to jediný vůz, který mívá k dispozici.
Že to tak obvykle je, připomíná i studie britské leasingové společnost Zenith. Ta provedla průzkum u 2 800 majitelů elektrických aut a zjistila, že většina z nich (přesně 51 procent) dál vlastní spalovací vůz, který preferuje při delších cestách. Takřka tři čtvrtiny respondentů z této skupiny pak dodaly, že se ani v nejmenším nehodlají svého dieselového nebo benzinového auta vzdát a odevzdat se plně elektromobilitě.
Důvody, proč se tak děje, nepřekvapí, jsou v podstatě stejné jako před více než sto lety - malý dojezd a dlouhá doba dobíjení. Ve výsledku tak ani lidé, kteří spalovací vůz v záloze nemají, na delší cesty autem nevyráží - z průzkumu dále vyplynulo, že pouze 18 procent majitelů elektromobilů používá takové auto k cestám delším než 100 kilometrů. Co k tomu dodat?
Elektrická auta jsou tak využívána hlavně v rámci dopravy po městě, při delších výletech již jejich vlastníci přesedají do svých dalších vozů se spalovacím pohonem. V důsledku toho je ale třeba se ptát, proč vlastně v takové chvíli kupují hlavně velká a těžká SUV. Zenith totiž dále zjistil, že mezi pěti nejžádanějšími modely jsou vedle Tesly třeba Audi (Q8) e-tron či Kia e-Niro. Že ty jsou pro městskou zástavbu tím nejhorším, asi nemusíme nějak sáhodlouze zmiňovat. Proč by si tím ale jejich majitelé měli lámat hlavu, když mají s takovými auty spoustu věcí zdarma, za které by jinak museli platit?
I když tedy politici od rána do večera mluví o rovnosti a solidaritě, svým tlakem jen víc a víc prohlubují sociální rozdíly ve společnosti. Na jedné straně stojí majitelé elektromobilů, kteří mají dost peněz na pořízení takového vozu i bez dotací. A pochopitelně by si mohli uhradit i parkování, daně a další zvýhodnění, které jim různé země nabízí. Realitou ale je, že tyto peníze za ně skrze veřejné rozpočty platí ti, kteří nemají ani na nové spalovací auto, natož na to elektrické.
Nehledejte v tom závist či odpor, jednoduše se jen snažíme politikům otevřít oči a ukázat jim, co nevidí či spíše vidět nechtějí. Nejde tu ale jen o společenský rozkol, ale rovněž o ekonomické dopady. Čím méně aut se bude vyrábět, tím méně lidí budou automobilky zaměstnávat. Rozjede se tak jen spirála ekonomických nejistot, neboť nezačnou padat jen výrobci a jejich dodavatelé, ale následně také majitelé benzinových pump, restauratéři a další. Tento širší obrázek je už roky jasný expertům a dnes snad i každému se zdravým rozumem. Jenže ten aby dnes člověk u politiků pohledal.
Vážně je třeba si pořizovat na jízdu do města 4,9metrové Audi e-tron (nově značené Q8 e-tron)? Dle značné části majitelů elektromobilů zjevně ano, typické v jejich případě je vlastnit elektrické auto podobného ražení na krátké cesty a benzinové nebo dieselové na ty delší. Dlouhé cesty s elektromobilem nepodniká ani pětina jejich vlastníků. Foto: Audi
Zdroj: Auto Express
Bleskovky
- Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
včera - Nadšenec poprvé nastartoval vlastnoručně postavený brutální Wankel s 12 rotory, jeho zvuk je pastva pro uši
21.1.2025 - Na míru upravené Ferrari F40 Landa Norrise je též nabourané, nehodu jako přes kopírák natočil řidič jedoucí za ním
20.1.2025
Nejčtenější články
- Automobilový průmysl zažívá „éru arogance”, je to další smutný dopad plíživého návratu centrálního plánování
23.12.2024 - Poslední budíček pro Evropu? Čínský gigant odmítá skončit se spalovacími auty, bez jejich prodeje by nic nevydělal
23.12.2024 - Expert předělal volant moderního Porsche na otočné sněžítko. Dalo to příšernou práci, přitom taková blbost, co?
23.12.2024 - Hyundai se dál otáčí k zákazníkům zády. Obří designovou bizarnost nového SUV ještě snesou, konec nejzajímavějších motorů už míň
23.12.2024 - Elektrická strategie Porsche totálně selhává. Neprodává Taycan, neprodává Macan, neumí vyvinout lepší 718, novinkám vrací benziny
23.12.2024
Živá témata na fóru
- Volkswagen obecne 01.22. 21:33 - Kavis
- Škoda Auto obecně 01.22. 21:24 - Kavis
- BMW Divize 01.22. 20:44 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 01.22. 20:26 - Brus
- Tranzit 2.0 TDCi - potkany motor po vymene rovodu 01.22. 18:28 - woky
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 01.22. 17:13 - řidičBOB
- Další zajímavá autovidea 01.22. 08:39 - Vrooom
- IT poradna 01.21. 15:30 - pavproch