Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Průměrné emise CO2 všech automobilek za rok 2013: stále z říše snů
19.3.2014 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Oproti předchozímu roku byly loňské průměrné emise CO2 v Evropě o 5,5 g/km nižší. Čísla však vychází z normovaných testů spotřeby a realitě jsou daleká.
Nedávno jsme tu měli informace o papírových emisích nabídky Renaultu, které pocházely přímo od automobilky. Nyní můžeme Francouze srovnat se zbytkem velkých automobilek, na světě je totiž kompletní žebříček vypracovaný analytickou společností JATO Dynamics. Čísla, která vidíme, jsou pochopitelně opět získaná zprůměrováním hodnot papírové spotřeby jednotlivých prodaných vozů, tedy hodnot získaných na základě testů v souladu s evropským cyklem měření, který o reálné spotřebě neříká už skoro nic.
Pro rok 2013 byl limit emisí 130 g CO2/km, za vyšší hodnotu musely automobilky platit 95 Eur za každý gram a prodaný vůz. Pokud tedy například Audi vykázalo za loňský rok v Evropě průměrné emise CO2 ve výši 135 g/km a prodalo 664 173 vozů, mělo by zaplatit do evropské kasy 664 173 x 95 x 5, tedy 315 482 175 Eur. To jistě nejsou malé peníze, faktem ale je, že pokuty se zatím neplatí zcela - automobilky neplatí od 1. gramu přes limit, neplatí ani 100 procent zmíněné částky, nicméně s vizí multimiliardových odvodů (zmíněná částka dnes představuje přes 8,5 miliardy Kč) se za daných pravidel musí smířit. Proto také pro snižování papírových hodnot udělají skoro cokoli a nesmysly jako systém start/stop jsou jen špičkou ledovce.
Tuto stránku věci ale nechme být a stejně tak pomiňme, že k nižším číslům firmám pomohly i elektromobily a hybridy (třebaže na odbyt moc nešly), neboť se stále počítají za dvě prodaná auta. Podívejme se tedy na žebříček dvaceti značek nejúspěšnějších v podřizování svých výrobků nesmyslným a složitým regulacím, který začíná Renaultem se 110,1 g CO2/km a končí Mercedesem se 139,5 gramy na kilometr:
1. Renault - 110,1 g CO2/km
2. Peugeot - 114,9 g CO2/km
3. Toyota - 115,9 g CO2/km
4. Citroën - 116,2 g CO2/km
5. Fiat - 118,1 g CO2/km
6. Seat - 118,9 g CO2/km
7. Ford - 122,1 g CO2/km
8. Škoda -125,3 g CO2/km
9. Dacia -127,1 g CO2/km
10. Suzuki - 127,3 g CO2/km
11. Volkswagen - 127,8 g CO2/km
12. Nissan - 129,3 g CO2/km
13. Mini - 129,5 g CO2/km
14. Kia - 129,5 g CO2/km
15. Hyundai - 129,7 g CO2/km
16. Opel/Vauxhall - 132,0 g CO2/km
17. Volvo - 132,1 g CO2/km
18. Audi - 135,0 g CO2/km
19. BMW - 135,7 g CO2/km
20. Mercedes-Benz - 139,5 g CO2/km
Původ rozporu v číslech dodaných minulý týden Renaultem a nyní JATO Dynamics není známý, Renault zkrátka svůj průměr počítal jinak. Pokud ale budeme brát čísla JATO jako zřejmě přesnější, pak úspěšně negují stanovisko Renaultu, který se tehdy označil za první a jedinou automobilku s průměrnými emisemi své nabídky nižšími než 115 g CO2/km. Průměr katalogových emisí všech vozů prodávaných v Evropě v roce 2013 byl 126,8 g CO2/km, což je oproti předchozímu roku o 5,5 g méně. Průměrově tak byl limit 130 g splněn ještě relativně s náskokem.
Již minule jsme nastínili, kde taková čísla vznikla. Kvůli regulacím vznikají motory, které sice na papíře zvládnou palivo jen usrkávat, realita je však zcela jiná - nejenže si motor pořádně přihne, chcete-li po něm výkony lepší než zrychlit na 50 km/h za půl minuty, navíc i jeho jízdní projev není tak příjemný, jak by si řidič přá.
Vraťme se ještě k číslům průměrných emisí. Tabulka nerozlišuje benzín a naftu, po přepočtu na spotřebu to dává u Renaultu v průměru 4,7 litru benzínu, resp. 4,1 litru nafty na 100 km. Jak dokázal zmíněný test renaultího tříválce 0,9 TCe, zejména u benzínových motorů je toto číslo - napříč celou nabídkou - z říše snů.
Podíváme-li se na druhý konec tabulky, podobně to bude vypadat u Opelu, jehož atmosférická čtrnáctistovka v Adamu po dobu našeho testu konzumovala 8,4 litru benzínu na 100 km, což by odpovídalo 196,4 g CO2/km. Hodnota emisí v tabulce odpovídá 5,6 litrům benzínu, resp. 4,9 litrům nafty. Mnichov je na tom podobně: 135,7 g vznikne z 5,05 litru nafty či 5,8 litru benzínu a za tak málo paliva skutečně mnoho vozů BMW ve skutečnosti nejezdí; odhadovali bychom to na pár ultraspořivých jezdců se základními diesely, modely z řad X a M budou v realitě řádově jinde, ať si katalogy říkají, co chtějí.
JATO Dynamics také dodalo průměrné hodnoty rozdělené podle států. Zde „vyhrálo” Holandsko s průměrem 109 g CO2/km, tedy na litry paliva 4,1 v případě nafty a 4,7 v případě benzínu. Pod 130 g se dostaly ještě třináctá Británie se 128,2 g a čtrnácté Rumunsko se 129,2 g. Česká republika je na 20. místě se 135,4 gramy, tedy 5 litry nafty či 5,8 litry benzínu. Následuje Německo se 135,9 gramy a žebříček uzavírá třiadvacáté Švýcarsko se 144,7 gramy.
Sami posuďte, jak moc často vaše nové auto jezdí za 5-6 litrů paliva - u některých modelů to nejsou hodnoty nereálné, jako obecný průměr jsou ale zcela iluzorní...















Automobilka Renault vloni dosáhla nejnižších průměrných emisí, ale za cenu prodeje mizerných motorů, jako např. 0,9 TCe
Zdroj: JATO Dynamics
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nejnovější články
Tato auta jsou dnes největší „držáky” za peníze: Nestojí moc, a přesto mají vydržet skoro věčnost
před 26 minutamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 26 minutamiBMW zastavilo plán vyrábět elektrická Mini v Evropě. Důvod uhádnete, je to nezájem
před 10 hodinamiAudi přiznalo, že jeho interiéry jsou dnes horší, než bývaly. Auta roky šidilo na špatném místě
včeraLevný čínský soupeř Škody Fabia dostal i v Evropě normální motor, teprve s ním může v Česku zabodovat
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva