Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Průměrná spotřeba aut poprvé v novém miléniu stoupá. A downsizing za to nemůže
25.12.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Už 14 let jsou pod drobnohledem emise CO2 nových aut a tím i jejich spotřeba paliva. Celou tu dobu postupně klesaly, letos ale stoupají. Ve výsledku za to může Volkswagen.
Od letošního září se spotřeba aut a s ní spojené emise CO2 měří dle jiné procedury. Zatím musí cyklem WLTP projít jen všechny nově homologované typy automobilů, od září příštího roku ale bude určovat papírovou spotřebu všech prodávaných aut. Není tomu přitom dlouho, co jsme zmínili, že pro výrobce jde o podstatný problém, neboť roky preferovaný downsizing pohonných jednotek v těchto testech rázem přestává plnit svůj původní účel a papírová spotřeba aut je rázem i o 15 procent vyšší. Tohle ale pro automobilky nepříjemné teprve bude, už teď je pro ně nepříjemné něco docela jiného.
Při sestavování dlouhodobých plánů totiž nikdo nepočítal s dieselovým skandálem Volkswagenu, který automobilový trh zásadně změní ještě dříve. Výrobci tak při očekáváních budoucích průměrných spotřeb resp. emisí CO2 prodaných aut kalkulovaly s vyšším zastoupením naftových pohonných jednotek, které průměr pochopitelně tlačí dolů. A když si k tomu připočteme zvyšující se oblibu SUV s přirozeně vyšším apetitem, nemělo by nás překvapit, že s dalším klesáním spotřeby nových aut už to nebude tak žhavé.
Varovný prst se zdvihá z Velké Británie, kde průměrné emise CO2 u nových aut ve třetím letošním čtvrtletí činily 121,1 gramů na kilometr, ekvivalent spotřeby 5 l na 100 km v případě benzinu a 4,5 l v případě nafty. Ve srovnání s loňskem jde o nárůst o 0,8 g/km, což na první pohled nevypadá zrovna hrozivě. Nicméně je třeba si uvědomit, že jde o první růst za posledních čtrnáct let, kdy je spotřeba pod takovým drobnohledem. Od roku 2003 totiž výrobci snižovali průměrné emise na flotilu o průměrných 4,02 gramu na kilometr ročně.
Původně se samozřejmě předpokládalo, že toto tempo nebude ničím narušeno, pročež výrobci projdou i novými limity jako nůž máslem - na rok 2021 je totiž jako maximum na flotilu stanoveno 95 gramů CO2 na kilometr, s rokem 2030 by tato hranice měla ještě o 30 procent klesnout, a to na 66 g/km. Již tento plán byl přitom evropskou asociací automobilových výrobců ACEA kritizován, s novými poznatky lze ale očekávat ještě bouřlivější diskuzi.
Vzestup emisí je přitom ve Velké Británii přímo způsoben poklesem zájmu o diesely o 16 procent vůči stejnému období loňského roku. Jak přitom uvádějí dealeři, lidé by vozy osazené „naftožrouty“ klidně i kupovali, nicméně odrazuje je hrozba zákazu vjezd takových aut do center mnohých měst. Stran toho ovšem oblibu dieselů srazilo i navýšení daní nebo třeba vyšší parkovné. Favorizovány jsou proto maloobjemové benzinové motory.
S těmi jsou ovšem pro změnu spojené vyšší emise CO2, čím se dostáváme do bludného kruhu nereálných cílů - EU chce nižší emise CO2 i NOx, první ale mají hlavně diesely díky nižší spotřebě, druhé hlavně benziny díky odlišnému způsobu fungování. Jaká cesta z něj vede, netušíme, je ale stále zjevnější, že další podstatné snižování spotřeby nových aut je nereálné už na papíře, natož pak ve skutečnosti. A to příští rok ještě vstoupí do hry zraje zmiňované měření spotřeby s pomocí nových, náročnějších testů pro všechny aktuálně prodávané vozy...












Před zářím 2015 byl dieselový VW Golf bestsellerem. Dnes se ale lidé hlavně v západní Evropě koupě podobných aut obávají, což průměrnou spotřebu nových vozů tlačí výše
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Poslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 10 hodinamiChystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
21.2.2025Startování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Někteří zákazníci elektromobily z hloubi duše nenávidí, říká šéf automobilky, co s tím jako máme dělat?
před 4 hodinamiPutinovu limuzínu si teď v pancéřované prodloužené verzi může koupit každý, k dispozici je i luxusní obrněné SUV
před 6 hodinamiElektromobily stále více kupuje už jen jeden typ zákazníků, mezi obyčejnými lidmi se zájem o ně vytrácí i v Nizozemsku
před 7 hodinamiNěkdo si v lednu 2025 koupil v Evropě úplně novou Alfu Romeo 147. Bledneme závistí, musel zažít neskutečnou cestu časem
před 9 hodinamiPoslechněte si legendární Schumacherovo Ferrari s motorem V10, jak řádí v rukou 80letého miliardáře, tohle chce zpátky šéf F1
před 10 hodinami
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 02.23. 17:12 - mlunovozík
- Onboard videa 02.23. 10:31 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB