Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Provozní náklady Tesly Model S: kolik si myslíte, že stojí oprava brzd?
24.5.2016 | Marek Bednář | Přidat příspěvek
Majitel Model S z Kanady jezdil mírně a brzdy zatěžoval jen minimálně. To znamenalo zatuhnutí brzdových pístků a oprava ho vyšla skutečně draho.
Tesla Model S je elektromobil, což samo o sobě slibuje nízké provozní náklady. Elektřina je sice zdroj energie jako každý jiný a náklady na jeho výrobu a distribuci nejsou ve srovnání s ostatními diametrálně odlišné, jenže na rozdíl od benzinu a nafty není zatížena extrémně vysokým zdaněním. Takže i když jde o velké, těžké a výkonné luxusní auto, lze jej v tomto ohledu provozovat velmi levně. A to ani nemluvíme o tom, že u dobíjecích stanic Tesly není nutné platit vůbec nic.
Jenže provozní náklady nejsou jen spotřeba paliva. Ponechme nyní stranou ztrátu hodnoty a soustřeďme se na ceny údržby a nutných oprav. O těch se vzhledem k tomu, že se Model S vyrábí jen pár let a málokterý z majitelů jej zatížil opravdu vysokým nájezdem, příliš nemluví. O to překvapivější ale je, když nyní vyplouvají na povrch.
Nejnovější zpráva se týká brzd, které jsou vážně dost drahé. Na jednu stranu je logické, že když máte 2,2 tuny těžké auto, které má 600 nebo 700 koní, neubrzdíte ho brzdami z Fabie. Na druhou stranu od Tesly neočekáváte faktury jako za opravu Ferrari, zvláště když jste brzdy v uplynulých letech sotva pořádně používali. Co se tedy stalo?
Majitel Tesly Model S, který žije v okolí Toronta, měl s brzdami problém a svůj vůz tedy odvezl do servisu. Tam se zjistilo, že všechny čtyři brzdové třmeny jsou zatuhlé. Hlavním důvodem nutně musí být, že konvenční brzdy můžete u elektromobilu používat jen minimálně, pakliže jezdíte velmi defenzivním stylem. A svou roli sehrálo také to, že jsme v Kanadě, kde si auta dosyta užijí i prosolených zimních silnic.
Tenhle konkrétní vůz měl najeto 104 tisíc kilometrů a majitel ho měl od prosince 2012, tedy prý dvě tuhé a dvě mírné zimy. Brzdový pedál nedávno začal být trochu měkký, tak majitel svůj Model S odvezl do servisu. Ten mu po telefonu sdělil, že cena opravy bude činit 8 500 kanadských dolarů, tedy asi 157 tisíc korun. Model S je sice luxusní a silné auto, ale takhle ohromná cena za brzdy, které jsou principielně na každém autě stejné, je dost překvapivá.
Oprava nakonec tak drahá nebyla, a to ze dvou důvodů. Jednak byl jeden z brzdových třmenů zachráněn repasní sadou, takže jej nebylo nutné měnit. Podstatnější ale bylo, že mu servis neúčtoval práci, zřejmě právě kvůli tomu, že řešený stav lze do jisté míry považovat za závadu a nikoli běžné opotřebení. Cena nakonec byla „jen” 5 824,75 dolarů, tedy asi 107 tisíc korun.
Pozoruhodné jsou ale ceny některých dílů. Jeden přední kotouč stál 290 dolarů (cca 5 300 Kč) a jeden zadní 331 dolarů (asi 6 100 Kč). To zase nejsou tak vysoké cifry, i když na obyčejné ocelové kotouče to není málo, to hlavní tady ale udělaly třmeny. Majitel zmiňuje, že cena malinkatého třmenu parkovací brzdy s destičkami je 1 235 dolarů, tj. asi 22 600 korun. A to už je pořádná částka.
Majitel sdílel svou zkušenost na fóru majitelů vozů Tesla s tím, že se nyní obává, jaká další překvapení ho čekají. Zaplatit 107 tisíc za výměnu brzd, které ani neměly opotřebované kotouče, se pochopitelně chce málokomu. A to je třeba dodat, že šlo o „velkorysou cenu” bez práce servisu, reálně by měl platit skoro 160 tisíc.
Majitel doporučuje ostatním brzdy zkontrolovat, aby je nepotkalo něco podobného, zejména žijí-li tam, kde se v zimě solí silnice. Kontrolovat brzdy je jistě šlechetné, jenže spousta majitelů má za to, že by tahle oprava mohla buď proběhnout v rámci záruky - tento vůz měl rozšířenou záruku - nebo aspoň měl být v režii Tesly víc než jen práce, zejména je-li na vině nedostatečná trvanlivost sériových dílů při jízdě v zimě.
V každém případě máme před sebou dobrou ukázku, že provozní náklady Modelu S, o kterých se tolik nemluví, mohou být hodně vysoké, i když cena „paliva” je nízká, minimální nebo klidně nulová. Tento člověk zaplatil 1 Kč na ujetý kilometr jen na brzdách. Kdyby ho Tesla nešetřila, bylo by to skoro 1,50 Kč...









Brzdy Modelu S...
Zdroj: Tesla Motors Club
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Brutální silniční stíhačka od autora nejlepších ef-jedniček se dostala do rukou Stiga, zajel s ní nový rekord Top Gearu
před 9 hodinamiŘízení absurdně těžkého nového BMW M5 nezvládají ani profíci, jeden z nich těžce havaroval dokonce se safety carem
včeraHybridní Porsche 911 je znovu zdrojem zklamání, v klání s tuctovějším BMW neexcelovalo ani v tom, v čem mělo
31.3.2025
Nejnovější články
Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
před 2 hodinamiS čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
před 3 hodinamiČerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
před 4 hodinamiPoslední rozhovor s vyhozeným šéfem Volva ukazuje, jak totálně mimo byl. Musel jít, „tech guys” autům prostě nerozumí
před 5 hodinamiHezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
před 7 hodinami
Živá témata na fóru
- Onboard videa 04.02. 17:28 - řidičBOB
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.02. 17:25 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 04.02. 17:14 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 04.02. 17:12 - pavproch
- Rychlodotazy 04.02. 17:01 - pavproch
- Politický koutek 04.02. 13:29 - jerry
- Policejní kontroly a měření 04.02. 11:51 - Předseda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.02. 08:10 - řidičBOB