Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Provoz dobíjecích stanic pro elektromobily je taková osina, že už s ním nechce nic mít ani skotská vláda
26.5.2023 | Petr Prokopec
Ukazuje to nejen na limity možného rozšíření infrastruktury - tak oblíbeného tématu politiků -, ale vrhá to též světlo na věrohodnost jejich současných proklamací okolo budoucnosti elektrických aut. Ta je očividně nulová.
Proti elektromobilům jako takovým jsme nikdy nic neměli a nic proti nim nemáme, takže pokud jsou vaším šálkem kávy, s chutí kupte jeden každému členovi vaší. Jiným je ale nenuťte a nepodporujte politiky, kteří taková auta chtějí nařídit všem. Politici automobilům nerozumí, jejich znalosti ekonomické a technické podstaty věci bývají minimální až nulové, což se zračí i v jejich slibech o zlevňování samotných aut, elektřiny či jakýchkoli dalších pozitivech. Reálně ničeho takového svědky nejsme.
Politici slibovali také vybudování patřičné infrastruktury, kterými by „elektrické revoluci” umetli cestu. Jenže také v tomto ohledu vládnoucí garnitura těžce selhává. Zatímco tedy ještě před pár lety připadalo na každý dobíjecí stojan jen pár aut, která se u něj během dne snadno vystřídala, dnes jsou na běžném pořádku fronty dané docela jinými poměrem. A jak se zdá, bude jen hůř.
Skotskou vládou provozovaná síť ChargePlace Scotland totiž oznámila, že celý tento byznys je „neudržitelný“. Třináct let po svém založení, během kterých vzniklo pouhých 2 500 stanic, což neodpovídá ani ročním prodejům elektrických aut, ji tak hodlá předat do soukromých rukou a nechat totéž na někom jiném. Problémem se ostatně stalo nejen rozšíření infrastruktury, ale také údržba stávajících stojanů. Právě na jejich stav si skotští elektromobilisté pravidelně stěžují - často prý musí objet i tři čtyři stanice, než uspějí.
Vláda zároveň rozhodla, že podpoří rozšíření infrastruktury na 6 000 stanic v roce 2026 grantem ve výši 60 milionů liber (cca 1,63 mld. Kč). Za tyto peníze ale budou budovány stojany jen v místech, kde „jsou privátní investice vyloučené“. Půjde tak jen o odloučené či těžce přístupné lokality. Nicméně i tak politici předpokládají, že ono rozšíření bude z větší části financované soukromými firmami. Ty pochopitelně stanice nebudou provozovat zdarma, i když na ně pobírají další dotace.
Suma sumárum zde tak nemáme nic nového, jen další ukázku politické neschopnosti. Politici o něčem, co vypadá dobře na papíře, rozhodnou bez toho, aniž by se vůbec pokoušeli o kontakt s realitou. Danou změnu pak doprovázejí slova o tom, že na katastrofických hodinách se ručky blíží k pověstné dvanáctce a je třeba jednat neprodleně. Výsledkem je ovšem leda sypání peněz do kapes firmám napojeným na vládnoucí garnituru, reálně se neřeší nic. A když situace zajde příliš daleko, politici raději dají od celé věci ruce pryč a situaci s pokusí vyřešit prostřednictvím jiných znovu na úkor obyčejných lidí. Těmto lidem věřit jejich proklamace okolo elektromobilů a podporovat je? To může opravdu jen blázen.
Společnost ChargePlace Scotland je pátým největším provozovatelem dobíjecích stanic v celé Británii, ve Skotsku pod ni spadají dokonce hned dvě třetiny všech veřejných stojanů. Vláda ale zjistila, že tento byznys pro ni není udržitelný, a tak od něj dává ruce pryč. Foto: ChargePlace Scotland, tiskové materiály
Zdroj: Autocar
Bleskovky
- Levná moderní novinka Lady byla nafocena bez maskování jako kombík, při její ceně to může být slušný hit
včera - Prý poslední spalovací Alfa Romeo se předvedla při akceleraci na 333 km/h, je to ještě smutnější podívaná, než by vás napadlo
26.11.2024 - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- Test Jerez: Dvě Bimoty před Yamahou, Kawasaki a Ducati včera 19:13
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu: 2. den průběžně včera 14:42
- Ducati Panigale V4 a LEGO Technic: postav si svůj motocykl včera 11:24
- Testy WSBK a WSSP v Jerezu 26.11.2024
- WorldSSP 2025: Stále ještě 3 volná místa 25.11.2024
Nejčtenější články
- Nechtěná verze BMW 3 skončila bez náhrady jako propadák, dnes je tajným tipem znalců na výtečné auto za dobré peníze
28.10.2024 - Apple projekt vlastního auta nakonec zrušil, jeho tajná spolupráce s Číňany ale přinesla nápady, ze kterých těží dodnes
28.10.2024 - Snížení platů o 18 procent, desetitisíce propuštěných, nejmíň tři zavřené továrny. Pokus VW uniknout krizi dostává hrozivé rozměry
29.10.2024 - Ford na každém elektromobilu prodělává už 1,27 milionu Kč. Jen letos ho stály 86 miliard, záporná marže přesahuje 150 %
29.10.2024 - Exploze kamionu převážejícího vodík paralyzovala síť jeho čerpacích stanic v Německu, ukazuje úskalí tohoto řešení
29.10.2024
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 11.28. 00:45 - Zajda
- kamera do auta 11.27. 22:31 - abgx1
- Policejní kontroly a měření 11.27. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.27. 19:41 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.27. 18:03 - jerry
- whitelist & blacklist 11.27. 17:21 - jerry
- VZKAZY 11.27. 14:40 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.27. 10:52 - mafel