Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Profesionální řidič strhal nový tahač Tesly, selhává prý ve všem, na čem u těchto aut záleží
13.12.2022 | Petr Prokopec
My kroutíme hlavou především nad jeho použitelností z hlediska tažné kapacity, dojezdu a doby potřebné na dobití baterek, profesionální řidič kamionu ale nepotřebuje ani hlubší technické znalosti, aby popsal, co vše je na tomto autě špatně.
Za celý svůj život jsem narazil na bezpočet produktů, jejichž design mě dostal do kolen. Když ale došlo na jejich praktické využití, nadšení často vystřídalo zklamání. Povětšinou šlo o různé spotřebiče určené pro domácnost, týká se to ale i řady automobilů, bez předsudků nezřídka italského původu. Dnes ale za jedním takovým zamíříme za oceán.
Jde o Teslu Semi, která je čistě na pohled pozoruhodným strojem. Pomalu bychom ji mohli nazvat nákladním supersportem, k čemuž ostatně svádí i technické parametry. Z klidu na stovku má totiž nenaložený Semi zrychlit již za 5 sekund, což je údaj z říše snů. A pokud k němu připojíte plně naložený přívěs, daný čas se natáhne jen na 20 sekund, což je též obdivuhodné.
Problémem pro Teslu je nicméně fakt, že žádný z designérů Semi zjevně nikdy v životě kamion neřídil. A dost vlastně pochybujeme o tom, že by vůbec došlo na kontakt s profesionálními řidiči. Proto že pod taktovkou šéfa Tesly vzniknul vzhledově poutavý, ovšem z praktického hlediska velmi nešťastný stroj.
Nejde o náš názor, místo toho se opíráme o pohled Tomasze Oryńskeho. Ten nepůsobí jen jako novinář, překladatel či blogger, ale především jako profesionální řidič kamionu. Je tedy přesně tím, kdo skutečně může k Tesle Semi něco říci. Pozitivní ale opravdu není. Místo toho jeho kritika míří víceméně ke všem oblastech, ve kterých se značka rozhodla být inovativní. Ve všech totiž z pohledu řidiče kamionu selhala.
Oryński poukazuje zejména na kabinu, která má být dle automobilky „postavena okolo řidiče“. To má deklarovat fakt, že sedíte uprostřed. Právě to je však dle Oryńskeho chyba, neboť řidič tak ze svého místa nemůže skrze okno podat třeba nezbytné dokumenty vrátnému hlídajícímu vjezd do továrny či přístavu, což je velmi obvyklá činnost. Zmíněná okna navíc ani nejde otevřít, což ve finále znamená, že se bude muset zvednout a dané papíry předat obsluze dveřmi.
Tím se dostáváme k dalšímu zádrhelu. Dveře jsou totiž usazeny v zadní části kabiny, načež řidič musí projít uličkou, než se dostane ke svému místu. Nechme přitom stranou to, že musí udělat pár kroků navíc - něco takového může být vítaným protáhnutím. Problémem však je, že pokud je venku bláto či sníh, natahá dovnitř mnoho nečistot. Kdyby však vstoupil tradičně z boku vpředu, mohl by se na sedadle snadno vyzout a zbytek kabiny by zůstal čistý.
Onen koridor, kterým se dostáváte k sedadlu, je přitom dalším mrháním místa, kvůli čemuž v kabině, která je větší, než u tradičních kamionů, již nezůstal prostor na postel. To je dle Oryńskeho problém i ve chvíli, kdy řidiči jezdí jen na kratší vzdálenosti. Pokud totiž cestují v noci, běžně si dávají zhruba na 20 minut „šlofíka“, aby byli více bdělí. Tesla pak sice má přijít s postelí u verze pro dlouhé trasy, tím se ale výše popsaný problém základního provedení nevyřeší.
Pohyb v noci navíc neusnadňují obrovské tablety, kterými je Tesla vybavena. Ač totiž mají režim pro noční jízdu, stále jsou jasnější než okolí. Přitom se nachází po stranách, čímž se jen zvětšuje slepý prostor, ve kterém můžete přehlédnout nejen chodce, ale i auta a další překážky. Šťastný ovšem Oryński není ani ze zpětných zrcátek, která jsou kvůli úzké kabině usazena na dlouhých ramenech. Jejich čištění tak bude opravdu nesnadnou záležitostí.
Když už jsme u mytí, můžeme poukázat také na jeden z prvků, na které je Tesla obzvláště hrdá, a tím je zaoblené čelní okno. Na první pohled se zdá, že řidič má díky tomu lepší výhled ven, nicméně mohutné sloupky nejsou vůbec vidět. Opravdu jde tedy jen o designový prvek, u kterého ovšem s řadou nečistot nic neuděláte, protože na ně jednoduše nedosáhnete. V létě navíc tak bohaté prosklení udělá z kabiny skleník.
Skutečné profíky tedy Semi nemá šanci ohromit. Jsme proto zvědavi, jak se k jeho hodnocení postaví firmy, které jej chtějí používat. Opravdu ale nepředpokládáme, že by se jejich zpětná vazba hemžila chválou kvůli zmíněnému zrychlení. To nejspíše žádný řidič ani nezažije, neboť při převážení nákladu je nežádoucí jak z hlediska dojezdu, tak kvůli zabezpečení převážených věcí.
Design Tesly Semi nemáme problém pochválit, to je ale asi to jediné, co lze na elektrickém tahači vyzdvihnout. Automobilka vzhledu obětovala praktičnost, což je vlastně to jediné, na čem u podobného auta skutečně záleží. Foto: Tesla
it's carrying capacity or anything. I will just look at the cab from the practical point of view of someone who drives trucks for a living. Because it's an opposite of being "built around the driver". Why? Compare it with the new DAF XG+ for example: (2) pic.twitter.com/QHGKV7INI2
— Tomasz Oryński (@TOrynski) December 8, 2022
Zdroj: Tomasz Oryński@Twitter
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Bentley po zrušení přechodu jen na elektromobily zkouší jinou cestu, i se spalovacími motory eliminuje 93 procent emisí
25.10.2024 - VW se překonal a vytáhl dvě stylové novinky znovuzrozené značky, jejich technika je ale pořád stejně marná
25.10.2024 - I v pekle občas sněží, Nizozemsko pod tlakem ruší denní povinná hlášení zaměstnanců o tom, čím jezdí do práce
25.10.2024 - Elon Musk odpískal plány na příchod levné Tesly, byla by podle něj „zbytečná a hloupá”
25.10.2024 - Automobilka založená mistrem světa Formule 1 vyhlásila bankrot, její prvotina asi ohromila jen nás
25.10.2024
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva