Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není

Ti, kteří čekali na drtivý dopad kauzy Dieselgate na prodeje Volkswagenu, se už zřejmě nedočkají. VW má za sebou špatný únor, ale z docela jiných důvodů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Zajímavosti

Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není

12.3.2016 | Petr Miler | Přidat příspěvek

Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Ti, kteří čekali na drtivý dopad kauzy Dieselgate na prodeje Volkswagenu, se už zřejmě nedočkají. VW má za sebou špatný únor, ale z docela jiných důvodů.

Volkswagen se v rámci kauzy Dieselgate naposledy tak trochu pasoval do role oběti. Němci říkají, že dávno nic nezamlčovali, a tak velké téma z celé aféry udělaly především americké úřady svým nestandardním postupem. Ty se rozhodly proprat vše na veřejnosti, což v obdobných případech v minulosti nikdy neudělaly. Navíc tímto způsobem mohly tentokrát jednak jen proto, že se Volkswagen sám přiznal v očekávání obvyklého trestu, ne vlastně dosud probíhající inkvizice.

S ohledem na omezené množství informací můžeme jen spekulovat, kolik je na tom pravdy, jisti si ale můžeme být jedním - vlivu celé aféry na vnímání Volkswagenu v očích zákazníků. Tady má zjevně pravdu Jeremy Clarkson, který označil celou věc za „chytré” ohnutí pravidel, které nešlo proti zájmům těch, co auta kupují. Kdyby se totiž stal opak, určitě by to VW pocítil na odlivu zákazníků, a to nepociťuje.

Jak to jde dohromady s ne zrovna zářivými prodejními výsledky značky Volkswagen za únor 2016? Jednoduše, stačí se podívat na detaily. Automobilka celosvětově prodala 413 700 aut, tedy o 4,7 procenta méně než loni. To je vážně velký propad, třebaže za leden a únor dohromady je relativně drobný (920 800 vozů, -0,5 %). Jenže tam, kde by Dieselgate měla být znát nejvíce, tedy v Evropě, značka prodejně rostla o 3,7 procenta a byť v USA padla o 13,2 procenta, je to pořád hlavně efekt nemožnosti diesely v USA vůbec prodávat. Pokud z loňských prodejů odečteme TDI, dojdeme dokonce k informaci o růstu prodejů benzinových Volkswagenů o jednotky procent. Jinými slovy: v ráji naftových motorů, v Evropě, Volkswagen zákazníky získává a v USA dokonce části těch, co loni kupovali diesely, dokáže prodat benzinová auta. To vážně nevypadá na odlivy kvůli ztrátě image.

Z čeho se tedy pokles bere? Z toho, co už jsme zmiňovali loni - hlavně z propadu brazilského trhu jako takového, přetrvávajících patálií v Rusku a sice už procentně nepříliš, ale nominálně stále citelně klesajícího odbytu v Číně. Koho v těchto destinacích zajímá Dieselgate? „Lautr nikoho” bude realitě nejblíže.

Volkswagen jako koncern si pak vedl lépe, neboť s odbytem klesl v únoru „jen” o 1,2 procenta. Může si za to ale jen on sám (rozumějte: jako značka) hlavně ze zmíněných důvodů, všechny ostatní dceřiné firmy rostly. Škoda má za sebou dokonce nejlepší únor v historii, ruce si mnou i u Audi a v divizi užitkových aut. A nebýt Brazílie, celý VW by výrazně rostl. Jistě, VW čeká v souvislosti s Dieselgate ještě spousta problémů, nezdá se ale, že by se musel obávat o loajalitu zákazníků své značky i těch pohlcených. Více vám prozradí přiložené tabulky...


Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 1 - VW prodeje 2016 unor tabulky 01
VW jako značka si nevedl bůhvíjak, mohou za to ale jiné faktory než „dieselový bojkot”

Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 2 - VW prodeje 2016 unor tabulky 02Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 3 - VW prodeje 2016 unor tabulky 03
Výsledky celé skupiny jsou lepší, VW je jediná klesající značka

Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 4 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 008Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 5 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 011Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 6 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 014Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 7 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 022Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 8 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 023Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 9 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 030Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 10 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 046Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 11 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 048Prodeje VW se v únoru propadly skoro o 5 procent, Dieselgate to ale pořád není - 12 - Test VW Golf 7 GTI srovnavaci 050
Nejprodávanějším modelem koncernu VW zůstává Golf, zde ve verzi GTI Performance

Petr Miler

Diskuze Přidat příspěvek

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.