Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v USA, listopad 2013: GM vládne, Maserati skokanem měsíce
4.12.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Americký trh letos rostl o 8 %, v listopadu pak dokonce o procento více. V čele stojí GM a Ford, nedobře je naopak u Volva, alespoň numericky.
Severoamerickým registracím nových aut jsme se již delší dobu nevěnovali, tedy pokud pomineme včerejší článek zaměřeý na nejprodávanější vozidla v jednotlivých státech. Listopad je ovšem ideálním měsícem pro návrat, neboť prodeje ve srovnání se stejným obdobným loňského roku narostly o 9 procent z 1 143 981 exemplářů na 1 243 852 automobilů. Pro americkou ekonomiku je to přitom opravdu působivý krok, neboť loňské, poměrně vysoké pozitivně prodeje ovlivnil hurikán Sandy. Ten totiž poničil celou řadu firemních vozových parků, jež tak musely být inovovány. Letos ovšem prodejci na žádnou přírodní katastrofu spoléhat nemohli, jedinou pomocí tak byl jeden extra pracovní den navíc (26 versus 25 dnů).
Výše zmíněnou situaci lze přitom ideálně popsat v souvislosti s automobilkou Volvo, která oproti loňsku zažila letošní jedenáctý měsíc ledovou sprchu. Tedy alespoň při prvním pohledu na pokles registrací o 31,17 procenta. Americké zastoupení švédské značky však dodává, že pokud se z loňských prodejů odečtou dodávky fleetovým prodejcům, jež doplňovaly po-hurikánovské stavy, pak prý vlastně došlo k růstu. A to o nějakých 10,97 procenta, což je číslo reflektující posun běžných maloobchodních prodejů.
Je samozřejmě otázkou, zda danému zdůvodnění můžeme stoprocentně věřit, pokud se totiž zadíváme na celkové letošní prodeje Volva na americkém kontinentu, pak je zřetelný pád o 9 % (56 345 ks versus 61 967 ks). A to je kupodivu nejvýraznější letošní propad. Tedy stran Maybachu a Suzuki, neboť první zmíněná značka již není aktivní zcela a druhá se pro změnu stáhla z amerického trhu.
V rámci samotného listopadu pak oněch propadlíků bylo o trochu více, přičemž v případě takové Hondy (-2,29 %), Mazdy (-4,32 %), Mini (-12,82 %), Fiatu (-14,65 %) a Volkswagenu (-16,34 %) se již dá zkazkám o hurikánu věřit o trochu více. Celoročně totiž prodeje těchto značek rostou. Tedy s výjimkou Mini, které dosáhlo stejného stavu jako loni, a Fiatu, který se za jedenáct měsíců propadl o procento.
Výrazně opačný trend můžeme naopak sledovat u Maserati, které je skokanem měsíce. Oproti loňsku si totiž v listopadu polepšilo o 173,27 procenta (910 ks versus 333 ks). Velkou zásluhu na tom přitom má nové Ghibli. I přes tento výsledek však celoročně zatím Italové za svými plány značně zaostávají. Letos totiž bylo prodáno jen 3 715 vozů oproti loňským 2 397 kusům (+ 55 %).
Daleko lepší situace je u Jaguaru, který byl v rámci listopadových skoků na druhém místě. Prodeje se mu totiž povedlo navýšit o 102,81 procent (1 446 ks versus 713 ks). Tato značka má přitom velmi dobře našlápnuto i v rámci letošního roku, kdy prodeje zvedla o 41 % (15 408 ks versus 10 962 ks). A obdobně lze hovořit také o Land Roveru, který si v listopadu polepšil o 24,79 procenta (4 601 ks versus 3 687 ks), celoročně pak o 15 % (44 246 ks versus 38 490 ks).
Co se týče celkové dominance na severoamerickém trhu, pak asi nepřekvapí, že v čele stojí koncern General Motors. Ten si v listopadu připsal 13,7 procenta (212 060 ks versus 186 505 ks), zatímco v rámci dosavadních jedenácti letošních měsíců je nahoře o 9 % (2 555 921 ks versus 2 349 984 ks). Druhý je pak Ford, jemuž listopad přivál 7,19procentní nárůst (190 449 ks versus 177 673 ks) a letošek dokonce 12procentní navýšení (2 268 644 ks versus 2 030 107 ks).
Abychom přitom učinili zadost celkové informovanosti, pak jen dodáme, že vzhůru jde letos celý americký trh. A to o osm procent, jež reprezentují nárůst z 13 136 963 loni prodaných automobilů na dosavadních 14 223 373 exemplářů. Překročení hranice patnácti milionů je tak letos za oceánem jistotou, a to každého přejícího člověka musí po hubenějších létech těšit.
Americké prodeje za listopad sestavené podle procentuálního nárůstu. Poslední dva sloupky přitom odkazují na průměrný denní odbyt
Nový model Ghibli je důvodem, proč se Maserati v listopadu stalo americkým skokanem měsíce
Zdroj: Autoblog
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
před 12 minutami - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejčtenější články
- Splňte plán, nebo zemřete: Šéf popsal, jak automobilky musí přestat prodávat auta, aby mohly dál prodávat auta
23.10.2024 - Prodeje nových aut v Evropě se dál propadají. Žádaná auta už se ani nevyrábí a vnucování těch nechtěných to nespraví
23.10.2024 - Dvě Bugatti Chiron se srazila při pokusu o předjetí náklaďáku. I ten od nich schytal takovou ránu, že šel „přes boudu”
23.10.2024 - První automobilka začala vyvážet levné modely z Indie na vyspělé trhy, výsledkem je kouzelná nabídka
23.10.2024 - Stellantisu teče do bot proudem a náklady řeže, kde může. Na na prodej je teď i jeho testovací areál
23.10.2024
Živá témata na fóru
- Pneu koutek 11.22. 14:09 - Zajda
- Onboard videa 11.22. 14:01 - řidičBOB
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis
- Fiat a vše kolem nich 11.22. 10:34 - pavproch
- Toyota obecně 11.22. 10:20 - Stepan
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.22. 09:48 - GeneHawkins