Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v USA, leden-červen 2013: stále rostou, hvězdami jsou staří známí
14.7.2013 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Viděno skrze prodeje aut je Evropa opravdu posledním významným regionem, který se potýká s ekonomickými problémy. V USA si nestěžují.
Je červenec, a to znamená nejen dobu letních radovánek, ale také uzavírání účtů za první polovinu letošního roku. V uplynulém týdnu jsme vám předložili třeba katastrofální výsledky prodejů aut v Holandsku, které završil červen s více než polovičním poklesem nebo těch z Dánska, kde trochu povolili některým autům od ukrutného 180procentního zdanění a rázem to přineslo zvýšení odbytu. I když hodně specifického segmentu trhu.
Také v USA, navzdory své pověsti, přerozdělují a dotují, tamní situace ale má k té evropské pořád ještě daleko. Také proto se trh z někdejších potíží oklepal o hodně rychleji a po loňských pozitivních výsledcích jsme mohli mluvit i o skvělém vstupu do letošního roku. Nyní jsme o dalších pět měsíců dále a můžeme zůstat u pozitivního hodnocení, třebaže ne všichni dokázali lednového trendu držet.
Celý trh ale ano, když meziročně povyrostl o 7,7 procenta a spolykal 7 829 141 aut. To už je také z hlediska historických tabulek solidní výsledek a zasloužila se o něj, opět navzdory mnohým klišé, především tradiční americká auta (SUV, velké sedany) s tradičními motory (velké benziny). Ostatní koncepce více či méně paběrkují, i když některé rychle rostou.
Americké statistiky chápou jako elektromobil i plug-in-hybrid, a tak v tomto směru platí dobré výsledky rovněž pro tento subsegment (41 447 aut, +136,2 %), vážněji lze ale brát přetrvávající oblibu hybridů, které už sahají po slušné části trhu (257 820, +18,4 %). Pokud bychom k nim správněji připočetli i dobíjecí hybridy (drtivá většina z oněch 41 447 „elektromobilů”), blížil by se jejich tržní podíl už 4 procentům.
Další koncepce jsou Američanům nadále tak nějak „šumák”. Osobních aut s diesely se prodalo jen 60 206 kusů (stále ani ne procento všech auotmobilů), další pohony jako třeba ty plynové se zdají být dočista ztraceny. Třeba vozy poháněné CNG si našly jen 1 219 majitelů, což je na osmimilionovém trhu až neuvěřitelně nízké číslo. Žádné jiné koncepce se už lépe prosadit nedovedly.
Podíváme-li se netradičně nejprve na modely, pak vyslovený boom nepostihuje ani malá auta. V nejlepší desítce modelů najdeme jen dva kompakty (Corolla, Civic), které se ale v Americe dobře prodávají už dekády. V „top 30” se pak nenachází ani jedno menší auto a nejúspěšnější dvojici Chevrolet Sonic/Aveo a Ford Fiesta chybí stále desítky tisíc prodaných aut za semestr, aby se do nejlepší třicítky probojovaly. Prodejům tedy nadále vládne Ford F-150 a spol. s velkými sedany typu Toyota Camry či vozy střední třídy a la Honda Accord.
Nejvyšší růst zaznamenaly Hyundai Elantra (+29,0 %), Ford Expolorer (+30,9 %) a Ford Escape/Kuga (+23,9 %). Dále mimo třicítku pak z pro nás zajímavých aut najdeme třeba americký VW Passat (56 119 vozů), Cadillac ATS (19 183 vozů) a o svůj americký sen se začíná pokoušet také Fiat 500L, který zatím oslovil jen 541 zákazníků.
Mezi značkami vede celkem jednoznačně Ford před Chevroletem, Toyotou, Hondou a Nissanem a pro zajímavost - šestý už je Hyundai a osmá Kia. Kompletní pořadí samozřejmě najdete na konci článku. Hvězdy amerického trhu z hlediska trendů ale musíme hledat jinde - tady vede Cadillac hlavně díky už zmíněnému ATS (+ 33,2 %), Porsche (+29,5 %), Subaru (24,5 %), RAM (+22,9 %), Dodge (+ 21,7 %) a Jaguar (+19,9 %). Rychleji než trh pak rostly třeba i Audi, BMW, Mercedes a jistě není bez zajímavosti, že i vítězící Ford.
Na špičce žebříčku propadajících se značek najdeme Suzuki, které to ovšem v Americe dobrovolně balí. Skutečným „loserem” číslo jedna je tak Lincoln, jeho -8,8 % ale nevypadá hrozivě. Další poklesy jsou pochopitelně ještě decentnější (Volvo -5,9 %, Jeep -5,0 %, Infiniti -3,9 % atp.), nás by ale mohlo zajímat nejvíce to, že mezi ztrácejícími je též v Evropě skoro neporazitelný Volkswagen. Letos chtěl růst, zákazníci mu ale i s jeho notně dieselovou strategií ukázali záda - pokles o 0,9 procenta není významný, ale ke kýženému výraznému růstu má hodně daleko.
Další detaily vám dovolí prozkoumat přiložené tabulky nejúspěsnějších značek i 30 nejpopulárnějších modelů.
ATS sice americkému trhu nedominuje absolutně ani relativně, svým výrazným růstem ale pomáhá výše celkové nejrychleji stoupajícímu Cadillacu
Nejprodávanější značky aut v USA v lednu až červnu 2013
(pořadí, značka, počet prodaných vozů)
1. Ford - 1 251 448
2. Chevrolet - 1 015 134
3. Toyota - 955 376
4. Honda - 668 597
5. Nissan - 572 476
6. Hyundai - 361 010
7. Dodge - 318 414
8. Kia - 277 351
9. Jeep - 229 405
10. GMC - 220 696
11. VW - 206 792
12. Subaru - 204 597
13. RAM - 175 062
14. Chrysler - 163 839
15. Mercedes - 151 433
16. Mazda - 144 943
17. BMW - 140 431
18. Lexus - 118 415
19. Buick - 100 837
20. Cadillac - 83 679
21. Acura - 76 981
22. Audi - 74 277
23. Infiniti - 52 233
24. Lincoln - 38 288
25. Scion - 35 001
26. Volvo - 32 578
27. Mini - 32 356
28. Mitsubishi - 30 469
29. Land Rover - 22 984
30. Fiat - 21 612
31. Porsche - 21 309
32. Jaguar - 7 798
33. Suzuki - 5 946
34. Smart - 4 459
35. Maserati - 1 269
36. Bentley - 1 174
37. Ferrari - 1 041
38. Rolls-Royce - 133
39. Maybach - 6
Nejprodávanější modely aut v USA v lednu až červnu 2013
(pořadí, model, počet prodaných vozů)
1. Ford F-Series - 367 486
2. Chevrolet Silverado - 242 586
3. Toyota Camry - 207 626
4. Honda Accord - 186 860
5. Dodge RAM - 170 319
6. Nissan Altima - 167 787
7. Ford Fusion - 161 146
8. Toyota Corolla/Matrix - 158 972
9. Honda Civic - 158 704
10. Ford Escape - 156 626
11. Honda CR-V - 145 763
12. Ford Focus - 134 785
13. Chevrolet Cruze - 133 689
14. Chevrolet Equinox - 126 397
15. Hyundai Elantra - 126 244
16. Chevrolet Malibu - 111 100
17. Hyundai Sonata - 103 010
18. Toyota RAV4 - 101 274
19. Ford Explorer - 101 243
20. GMC Sierra - 87 633
21. Kia Optima - 87 458
22. Chevrolet Impala - 83 282
23. VW Jetta - 81 296
24. Toyota Tacoma - 81 188
25. Nissan Rogue - 79 051
26. Jeep Wrangler - 77 728
27. Toyota Prius - 76 809
28. Chrysler 200 - 75 015
29. Ford Edge - 68 971
30. Honda Odyssey - 66 472
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
22.11.2024 - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- WorldSSP 2025: Stále je 5 volných míst včera 10:58
- Zajímavá čísla WorldSBK 2024 23.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 2. den 22.11.2024
- Testy Moto2- a Moto3- v Jerezu 1. den 21.11.2024
- V Brně 2025 bez MotoE 21.11.2024
Nejnovější články
- Expertka vysvětlila, proč automobilky musí vracet tlačítka do kabin. „Dotyková mánie” je prý u konce, dochází na „přetlačítkování”
před 3 hodinami - Levně k mání je sen odpůrců moderny. Dodnes nejeté auto má obří motor bez výkonu, volant bez airbagu a elektrická okna jako vrchol komfortu
před 4 hodinami - Mercedes pracuje na konci kotoučových brzd, jak je známe, nové řešení by vydrželo až 15 let a 300 tisíc km
před 6 hodinami - Obyčejná Honda předělaná na drsný muscle car Dodge se začíná prodávat, většina zájemců ale ostrouhá
před 7 hodinami - Bosch propustí dalších 5,5 tisíce lidí, i mimo Německo. Jen v posledních měsících potvrdil vyhazovy pro víc jak 12 tisíc zaměstnanců
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva