Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Irsku, říjen 2012: rostoucí, s Octavií na čele a přesto na dně
10.11.2012 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Irsko je černou ovcí mezi ekonomikami EU. Prodeje aut v něm nikdy nebyly velké, aktuálně ale stačí 69 prodaných Octavií za měsíc na primát mezi modely.
Bývaly časy... Bývaly časy, kdy se v Irsku prodávalo 230 tisíc aut za rok. A to není vůbec málo - populace této ostrovní země je ve srovnání s Českou republikou přibližně poloviční, přesto jde o vyšší číslo, než které u nás bylo kdy zaznamenáno. Jenže tyhle doby jsou pryč, jde o výsledek z roku 2000 - teď jsme v roce 2012 a je více než jasné, že Irové dosáhnou sotva třetiny podobné hodnoty. A zbytek roku už se statistikami asi moc nezamává.
Jde o další z důsledků socialistického snu EU o tom, že přirozený běh věcí lze přímo z Bruselu nasměrovat ke světlým zítřkům. Irská ekonomika doslova visí na přerozdělování, když plné dvě třetiny tamního HDP tvoří vládní výdaje. S velmi podobným stavem se nyní potýkají v Portugalsku, kde jsou prodeje aut (a jistě nejen těch...) na podobném zlomku někdejších hodnot. Něco takového je dlouhodobě neudržitelné a není divu, že se celý domeček z karet po pár letech hroutí. Ale nebudeme tuto situaci znovu rozpitvávat, ve všech souvislostech jsme se jí shodou okolností věnovali včera. Co se tedy děje v Irsku?
Čistě z pohledu statistik prodejů aut v podstatě nic. Pouhopouhých 1 661 vozů je šíleně nízké číslo a kdybyste jej vynásobili dvanácti, asi byste se divili, jak by se letos v těchto končinách mohlo prodat nějakých 75 tisíc aut, se kterými Irové počítají. Pro upřesnění je tedy třeba říci, že irské prodeje aut jsou velmi specifické, když vrcholí v lednu i desetitisícovými hodnotami (letos 21 tisíc aut) a postupně klesají až k prosinci. Přesto je číslo 1 661 velmi nízké, sice ne historicky nejnižší, ale také zdaleka ne blízké tomu, co se v říjnu v Irsku prodávalo ještě na přelomu milénia. Proti tehdejším hodnotám jde pouze o čtvrtinu a to je ještě větší pokles než jakým způsobem se propadá trh z hlediska celoročních statistik.
Oproti loňsku jde víceméně o zachování mizerného statu quo (+6,1 %), mezi jednotlivými značkami ale došlo k poměrně velký škatulatům. Nikoho asi nepřekvapí, že nejrychleji roste korejské Hyundai (+190,4 %), hned za ním je ale česká Škoda (+171,4 %) a jinde obvykle porážený Seat (+160,9 %). V rámci irských prodejů ale tyto pěkné procentní nárůsty asi značky až tak moc netěší. Však nadále nejprodávanější Volkswagen si z oněch „monstrózních” 1600kusových prodejů utrhl 208...
Mezi ztrácejícími vede Land Rover (-78,1 %) před Renaultem (-71 %) a Opelem (-40,7 %), ani v tomto případě se ale nejedná o velké kusové pohyby. Nás může coby Čechy těšit, že na piedestalu mezi nejprodávanějšími modely stanula dosluhující Octavia II (69 kusů) před podobně dosluhujícím Golfem VI (65 kusů) a od narození přesluhujícím Fordem Focus III (57 kusů).
Irským prodejcům nyní nezbývá než čekat na leden, kdy zase rozjedou velkou prodejní party. Kdy se dočkají poněkud stabilnějších úspěchů jako před deseti léty je velkou otázkou. Podrobnější říjnová data následují níže...
Nejprodávanějším autem v Irsku byla v září Škoda Octavia. Poze 69 kusů ale s globálními statistikami škodovky mává asi tolik jako jeden menší pražský dealer...
Nejprodávanější značky aut v Irsku v říjnu 2012
(pořadí, značka, počet prodaných vozů)
1. VW - 208
2. Hyundai - 183
3. Toyota - 178
4. Ford - 161
5. Skoda - 152
6. Kia - 126
7. Opel - 93
8. BMW - 80
9. Audi - 78
10. Renault - 56
11. Mazda - 55
12. Nissan - 51
13. Mercedes - 41
14. Peugeot - 32
15. Honda - 27
16. Volvo - 27
17. Seat - 26
18. Citroën - 17
19. Suzuki - 12
20. Alfa Romeo - 10
21. Lexus - 10
22. Subaru - 10
23. Mitsubishi - 8
24. Jaguar - 7
25. Land Rover - 5
26. Mini - 4
27. Chevrolet - 1
28. Perodua - 1
29. Porsche - 1
30. Saab - 1
Nejprodávanější modely aut v Irsku v říjnu 2012
(pořadí, model, počet prodaných vozů)
1. Skoda Octavia - 69
2. VW Golf - 65
3. Ford Focus - 57
4. Kia Cee'd - 57
5. VW Passat - 56
6. Renault Fluence - 55
7. Toyota Avensis - 50
8. Hyundai ix35 - 50
9. Hyundai i40 - 47
10. Toyota Avensis - 47
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Kamera zachytila, jak mechanik naboural unikátní Ferrari F40, byla to ještě větší rána, než se zdálo z fotek
včera - Blbý den v práci? Tento mechanik měl horší, na kousky rozsekal vzácné Ferrari za desítky milionů s unikátní historií
17.1.2025 - Majitel obětoval Teslu, aby zachránil vzácné Porsche před ohněm. Sám si pomohl, ostatním zkomplikoval život kvůli baterce
16.1.2025
Nové na MotoForum.cz
- Test Espargara a Nakagamiho v Thajsku včera 19:33
- Vítězem Dakaru 2025 Daniel Sanders 17.1.2025
- Startovní listina NTC 2025 17.1.2025
- Test Agados VZ 27: ideální přívěs pro čtyřkolku 17.1.2025
- Startovni listina Moto E 2025 16.1.2025
Nejnovější články
- Pokud jste si ještě ráno přišli bohatí, zchladíme vás, ani na nová kola pro Ferrari Purosangue nejspíš nemáte
před hodinou - Výrobce lákavých elektroaut zkrachoval s nulou na účtu a miliardovými dluhy. Ani se nepokusí nic spravit, přijde okamžitá likvidace
před 3 hodinami - CR vybral nejhorší auto roku 2024 a tentokrát to měl snadné. Vozu se marně pokouší zbavit i jeho zdejší kupci
před 4 hodinami - Může vzniknout druhý ráj elektromobilů podobný Norsku? Nemají na to ani Němci, natož pak Češi
včera - K mání je zapomenuté dakarské monstrum. Soutěž chtělo ovládnout s karoserií luxusní limuzíny, je dodnes plně funkční
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva