Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Holandsku, leden-červen 2013: mizérii završil propad o 53,6 %
9.7.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Holanďané zvýšili lokální pokuty za emise CO2 a trh šel do kopru. Vláda chce nyní prodeje rozhýbat úlevami, nápravě ovšem předchází drtivý propad.
Od mírného optimismu se přesouváme zpět k pesimismu. Po víkendovém reportu o prodejích nových automobilů v Dánsku za leden až červen 2013 totiž máme k dispozici čísla i z trhu holandského. A ta opravdu nevypadají lichotivě, jakkoli také tam je vidět záblesk světla z konce tunelu. Bude to takové Pyrrhovo vítězství, o tom si ale povíme až za malou chvíli, nyní tedy k avizovaným výsledkům.
Tak tedy, za letošní první pololetí bylo v zemi tulipánů prodáno 211 198 automobilů, což meziročně znamená propad o 36,3 %. Na vině jsou přitom zvýšené poplatky za spotřebu paliva resp. emise CO2, které se nedotkly pouze vozů nepřekračujících hranici 100 g/km - to jsou až na pár výjimek v podstatě jen hybridy a elektromobily. Tyto pokuty tamní politici novým vozům napařili ve snaze o vylepšení bilance státního rozpočtu, stal se ale pravý opak. Díky celkově drasticky sníženým prodejům aut se ve výsledku do státní kasy dozajista vybralo méně, o čemž svědčí i poslední kroky vlády.
Právě hrozivé propady, které Holandsko zasáhly více než jinou evropskou zemi, totiž aktuálně přiměly politiky ke snížení „emisních sankcí“. Od prvního července jsou tak vozy dle vyprodukovaných gramů CO2 penalizovány nižšími či dokonce nulovými sazbami, což má rozhýbat trh. Pro tržby červnové však tento krok logicky znamenal ještě výraznější propad, neboť valná část kupujících se logicky rozhodla pár dní počkat a ušetřit. V červnu tak bylo v Holandsku registrováno jen 35 285 nových vozů, což představuje propad o 53,6 % ve srovnání s loňským rokem.
Uvidíme tedy, nakolik se nálada kupujících změní v druhém pololetí - společnost Aumacon však příliš pozitivní výhled nedává. Podle její prognózy by se totiž letos mělo v Holandsku prodat jen 375 000 nových vozů, čímž by registrace poklesly pod čtyřsettisícovou hranici jen počtvrté (po letech 1981, 1993 a 2009) za posledních 44 let, co jsou statistiky zaznamenávány.
Výhled společnosti Aumacon nevypadá příznivě
Na druhou stranu by však dle Aumaconu nové registrace za celý letošní rok měly poklesnout o 25,4 %, což ve srovnání s prvním letošním pololetím znamená jistou naději na zlepšení příjmů prodejců. Opět jde však jen o vítězství krále Pyrrhy z Epeiru, neboť i navzdory nižším poplatkům výhled počítá s dvouprocentním poklesem. Navíc je otázkou, nakolik se prognóza holandské firmy vyplní - ještě na počátku roku totiž uváděla, že prodeje dosáhnou výše 400 000 nových vozů.
Předpovědi ale nechme předpověďmi a vraťme se k uplynulému pololetí, v němž nejvíce zazářila Dacia, jíž se meziročně povedlo navýšit prodeje o 7,1 %. Do černých čísel se pak dostaly ještě Bentley, Maserati, LandWind nebo Morgan, pro většinu značek však holandské tržby letos představují pád do propasti. Opel tak klesl o 55 %, Škoda a Suzuki o 47 %, Seat o 38 %, Peugeot, Renault a Volkswagen o 33 % a Chevrolet dokonce o 81,4 %.
Nejprodávanější značky aut v Holandsku v lednu až červnu 2013
(pořadí, značka, počet prodaných vozů)
01. VW - 26 097
02. Ford - 17 896
03. Renault - 17 072
04. Peugeot - 16 413
05. Kia - 13 894
06. Opel - 12 270
07. Toyota - 12 206
08. Citroën - 10 484
09. BMW - 10 083
10. Audi - 9 813
11. Fiat - 8 499
12. Volvo - 7 807
13. Hyundai - 7 351
14. Mercedes - 6 216
15. Škoda - 5 648
16. Suzuki - 4 668
17. Seat - 4 535
18. Nissan - 3 323
19. Mazda - 3 112
20. Mitsubishi - 2 240
21. Mini - 2 025
22. Dacia - 1 751
23. Honda - 1 388
24. Alfa Romeo - 1 073
25. Chevrolet - 1 042
26. Lexus - 813
27. Land Rover - 810
28. Porsche - 569
29. Subaru - 361
30. Lancia - 289
31. Jaguar - 233
32. Smart - 148
33. Jeep - 102
34. Fisker - 33
35. Bentley - 24
36. Ferrari - 16
37. LandWind - 12
38. Maserati - 10
39. Aston Martin - 9
40. SsangYong - 8
41. Cadillac - 5
42. Infiniti - 5
43. Saab - 4
44. Chevrolet USA - 3
45. Tesla - 2
46. Th!nk - 2
47. Chrysler - 1
48. Ostatní značky - 853
V rámci jednotlivých modelů pak nepřekvapí vítězství Volkswagenu up!, který stejně jako v sousedním Dánsku vyhrál především díky nízkým emisím CO2 (dostat ho tedy můžete bez poplatků státu). Meziročně tak jeho prodeje narostly o 35 %, čímž z trůnu sesadil loňského lídra, model Polo. Ten letos klesl o 61,2 procent na osmou příčku.
Z již výše zmiňovaných důvodů se pak v Holandsku v prvním pololetí vedlo i Volvu V40 ve verzi DRIVe, překvapením je naopak výrazný pokles u Seatu Ibiza (4 697 kusů loni, 952 letos). Radost pak nemají ani u Fordu, Opelu, VW nebo Chevroletu, neboť modely Ka, Agila, Passat a Spark meziročně poklesly o 70 procent.
Nejprodávanější modely aut v Holandsku v lednu až červnu 2013
(pořadí, model, počet prodaných vozů)
01. VW up! - 8 967
02. Ford Focus - 7 632
03. VW Golf - 7 582
04. Renault Mégane - 6 385
05. Kia Picanto - 6 012
06. Peugeot 107 - 5 738
07. Peugeot 208 - 5 308
08. VW Polo - 4 836
09. Renault Clio - 4 835
10. BMW řady 3 - 4 499
11. Ford Fiesta - 4 498
12. Citroën C1 - 4 471
13. Volvo V40 - 3 978
14. Opel Corsa - 3 556
15. Renault Twingo - 3 531
16. Fiat Panda - 3 373
17. Toyota Yaris - 3 314
18. Fiat 500 - 3 033
19. Kia Rio - 2 974
20. Toyota Auris - 2 582
21. Opel Astra - 2 541
22. Peugeot 508 - 2 535
23. Audi A4 - 2 492
24. Hyundai i10 - 2 446
25. Audi A3 - 2 273
26. Suzuki Alto - 2 184
27. Toyota Aygo - 2 166
28. BMW řady 5 - 2 043
29. Ford B-Max - 2 034
30. Škoda Citigo - 1 975
31. BMW řady 1 - 1 971
32. Kia Cee'd - 1 872
33. Seat Mii - 1 799
34. Mazda CX-5 - 1 726
35. Mercedes třídy A - 1 683
36. Citroën C3 - 1 602
37. Audi A1 - 1 545
38. Mercedes třídy B - 1 530
39. Toyota Prius - 1 528
40. Hyundai i20 - 1 521
41. Suzuki Swift - 1 512
42. Toyota Prius+ - 1 491
43. Renault Scénic - 1 418
44. Kia Sportage - 1 399
45. Nissan Qashqai - 1 395
46. Ford C-Max - 1 384
47. Škoda Fabia - 1 384
48. Fiat Punto - 1 369
49. Mini hatchback-1 349
50. Mitsubishi Space Star - 1 289
Volkswagen up! letos dominuje na dánském i holandském trhu. V obou případech s tím mají co do činění lokální daně a pokuty
Zdroje: Aumacon, Autoblog Spanish
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
včera - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024 - Kontroverzní Ferrari, které teď má i Leclerc, je dokonce horší než předchůdce, ač se pyšní slavným označením
18.11.2024
Nové na MotoForum.cz
- V Brně 2025 bez MotoE včera 17:00
- Vespa GTS 310: s nejvýkonnějším motorem včera 13:30
- Oficiální startovní listiny na rok 2025 včera 12:00
- Augusto Fernandez bude testovacím pilotem Yamaha MotoGP 20.11.2024
- Testu vévodil Alex Marquez 19.11.2024
Nejnovější články
- Brabus stvořil skutečný pojízdný palác luxusu, cena ale odpovídá jeho noblese a výjimečnosti
včera - Šetření ukázalo, jaký průšvih je výroba baterií elektromobilů v Evropě, hotové pakety ve velkém bez užitku míří do šrotu
včera - Dealera Mercedesu už nebavilo omezovat zákazníky při testovacích jízdách, a tak si pro ně koupil celé letiště
včera - Nezájem o elektromobily je tak velký, že Ford musel zvýšit jejich už tak vysoké slevy. Jde teď o úplně nejlevnější auta
včera - Nevídané, sami odboráři přiznali, že si zaměstnanci VW žijí nad poměry. Navrhují snížení platů, aby firma mohla přežít
včera
Živá témata na fóru
- Politický koutek 11.21. 21:21 - Brus
- Policejní kontroly a měření 11.21. 18:24 - řidičBOB
- Rychlodotazy 11.21. 16:10 - audis
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.21. 09:19 - jerry
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.20. 23:40 - AIvar
- Onboard videa 11.20. 22:57 - řidičBOB
- BMW Divize 11.20. 10:33 - pavproch
- Detektory policejních radarů 11.19. 20:36 - mafel