Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě v roce 2012 byly nejnižší za posledních 17 let
16.1.2013 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Výrazný prosincový propad poptávky podtrhl mizerné prodejní výsledky celé Evropy za loňský rok. Některým trhům a značkám se přesto dařilo.
Prakticky celý loňský rok jsme vás stále dokola informovali o jedné věci - špatných či ještě horších prodejích aut na jednotlivých evropských trzích. Škodolibou radost jsme z propadajících se evropských trhů neměli, spíše jsme si naopak přáli, aby se situace zlepšila. Byly to ale jen naivní modlitby, které v rámci přeregulovaných trhů Evropské unie nemohly být vyslyšeny. Jen v prosinci celý tento region poklesl o 16,3 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2011. Tento meziroční propad je největší od roku 2008, kdy udeřilo to, čemu se říkalo finanční krize.
V rámci celého loňského roku procentuelní pokles již tak dramatický není, činil 8,2 %. V absolutních číslech je to ale znovu mimořádná mizérie - zaregistrováno bylo o 1 076 562 nových vozů méně než v roce 2011, tedy celkem 12 053 904 a to představuje nejnižší číslo od roku 1995. Navíc se beztak jedná o největší propad, jaký trh zažil od velkého nárazového snížení v roce 1993 (-16,9 %).
Dle našich předchozích příspěvků na toto prodejní téma si přitom můžete snadno tipnout, která země k celkovému propadu EU přispěla nejvíce - s francouzským, španělským a italským trhem rozhodně nebudete vedle. Jak se ovšem můžete přesvědčit níže, jen Italové figurují ve vrcholné pětce „relativních propadlíků“. Mezi státy, kterým se naopak i přes celoevropský pokles daří patří především postkomunistické země včetně sousedního Slovenska.
Tím ovšem statistiky ACEA nekončí. Z přiložených grafů se totiž snadno dočtete i o tom, jak si vedou jednotlivé automobilky. Přičemž ani tentokráte neopustíme notu, na které jsme jeli po celý loňský rok. Nárůst oproti roku 2011 tak evidují hlavně Korejci (Hyundai +9,4 %, Kia: +14,1 %), hlavně díky modelu Evoque si pak polepšil i Land Rover (+33 %).
Hůře se naopak vedlo koncernu Volkswagen, který i přes začlenění Porsche vykázal loni propad o 1,6 procenta. V tomto ohledu naopak musíme vyzdvihnout Audi a domácí Škodu, které vykázaly nárůst (+3,1 %, respektive +1,6 %). U Fiatu je pak situace obdobná, neboť italské značky výrazně klesají (Alfa Romeo dokonce o 31 %), zatímco Jeep roste (+ 15,6 %).
Veškeré další značky si můžete najít v přiložené galerii, kompletní statistiky k loňskému roku si pak můžete stáhnout na webu ACEA (PDF 206 kB).
Pět trhů s největšími relativními propady prodejů v roce 2012
Řecko: -40,1 % (97 682 versus 58 482 aut)
Portugalsko: -37,9 % (153 404 versus 95 290 aut)
Kypr: - 24,6 % (14 544 versus 10 967 aut)
Itálie: -19,9 % (1 749 739 versus 1 402 089 aut)
Rumunsko: - 18,7 % (81 709 versus 66 436 aut)
Pět trhů s největšími relativními nárůsty prodejů v roce 2012
Maďarsko: +17,6 % (45 109 versus 53 059 aut)
Estonsko: +12,5 % (15 350 versus 17 267 aut)
Velká Británie: +5,3 % (1 941 253 versus 2 044 609 aut)
Slovensko: +1,6 % (68 203 versus 69 268 aut)
Bulharsko: +1,6 % (19 122 versus 19 419 aut)





Loňské registrance nových automobilů nevypadají vůbec dobře, Brusel je navíc hodlá dále dusit „akčními plány” jako CARS 2020
Zdroj: ACEA
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Chystaný přelomový Jaguar, který nahradí všechny dosavadní modely, natočili při testech. Marnost z něj čiší od pohledu
včeraStartování auta s asi nejlepším čtyřválcem bez turba v historii je zážitek samo sobě, tohle v jiném autě nezažijete
19.2.2025BMW zdevastovalo vrcholnou verzi řady 1 tak moc, že dostává nakopáno od VW Golf, je o hodně horší úplně ve všem
18.2.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Genius noci v Lamborghini zkusil s autem projet skrz výsuvné patníky. A dělal to tak dlouho, dokud neměl auto na kaši
22.1.2025Prodeje Fordu v Evropě se propadly na historicky nejnižší hodnoty, bezvýznamnými se zdají už i z pohledu Škody
22.1.2025Firma předělávající Porsche 911 na elektrický pohon zkrachovala, nic jiného se ani nedalo čekat
22.1.2025Data z celé Evropy potvrzují loňský propad prodejů všech aut do zásuvky, skoro 9 z 10 nových vozů má znovu spalovací motor
22.1.2025VW své továrny v Německu stejně zavře a odbory to zjevně ví, zájem Číňanů o ně předem vítají
22.1.2025
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 02.22. 20:19 - audis
- Náhradné diely z Ameriky 02.22. 17:54 - Pooch
- Za kolik jezdíte s dieselem? 02.22. 12:11 - M.Z.
- Lampárna (stěžovatelna) 02.21. 20:31 - M.Z.
- Chlubítko univerzální 02.21. 16:45 - pavproch
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.21. 16:17 - řidičBOB
- Onboard videa 02.20. 20:29 - Truck Daškam
- Politický koutek 02.20. 05:20 - Stepan