Home > Rubriky a sekce > Zajímavosti > Článek
Prodeje aut v Evropě, únor 2017: růst trhu se zpomalil, VW dokonce ztrácí
20.3.2017 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Prodeje nových aut v Evropě rostly sice meziročně už jen o 2,2 %, co by za to ale takový VW dal. Opětovně se ale daří třeba Suzuki či Jaguaru.
Měsíc se s měsícem sešel a my zde máme nový report, který se týká prodejů nových aut na evropských trzích. Jenže zatímco v lednu jsme doslova sršeli optimismem, nyní se budeme držet více při zemi. Registrace totiž rostly pouze 2,2procentním tempem, načež nedošlo k překonání roků 2006 a 2008, kdy bylo pokaždé prodáno přes 1 078 490 nových aut, tedy více než letos v únoru (ve druhém zmíněném období dokonce výrazně více). A co více, tato data dle analytiků naznačují, že letos se skutečně dočkáme jen pomalého růstu či dokonce stagnace.
Prozatím ale nemalujme čerta na zeď, ostatně jeden měsíc v celkovém součtu nemusí nic znamenat a již v březnu se můžeme dočkat daleko většího růstu. Ostatně letošní únorové výsledky do značné míry ovlivnil o jeden den menší počet pracovních dní. Nejspíše i proto došlo na několika hlavních trzích k poklesu. Francouzské registrace jsou totiž dole o 2,9 procenta, německé o 2,6 % a britské o 0,3 %. Lépe na tom byly v případě větších zemí jen Itálie (+6,2 %) a Španělsko (+0,2 %).
Ještě než se přesuneme k jednotlivým značkám, musíme na moment setrvat v ostrovním království. Zde se totiž od 1. dubna chystají změny, které nemalou měrou ovlivní prodeje nových aut. Tamní zákonodárci totiž schválili nové zdanění, které výrazně zdraží jejich vlastnictví. Vysvětlit si to můžeme kupříkladu na Peugeotu 208 1,2 PureTech (82 koní), který stejně jako třeba Ford C-Max 1,5 TDCi či VW Passat 1,6 TDI patří mezi vozy, kterých se změna dotkne nejvíce.
Podle současného schématu totiž Britové platí za francouzský hatchback v průměru 20 GBP (cca 622 Kč) ročně, po 1. dubnu však tato cena naroste na 140 GBP (4 353Kč). Máme tu tedy opravdu nemalý nárůst, díky kterému se nejspíše řada lidí rozhodne pro koupi nového vozu ještě před zavedením změn. Březnové registrace tak možná budou rekordní, ty v následujících měsících ale velmi pravděpodobně zamíří dolů.
Enormně vyšší zdanění se přitom výrazně dotkne hlavně malých vozů či hybridů, u těch, jenž produkují vyšší emise CO2, zdražení překvapivě nebude až tak výrazné. Respektive se bude jednat skoro o úsporu, neboť sazba 140 GBP (4 353 Kč) platná pro veškeré další roky vlastnictví s výjimkou toho prvního je u takové Hondy CR-V 2,0 i-VTEC o 70 liber nižší (2 176 Kč), než je tomu v současnosti.
Podle britské vlády má takto dojít k narovnání poněkud pokřiveného prostředí, s čímž polovina lidí bude a druhá polovina nebude souhlasit. Rozložení sil přitom ovlivní velikost automobilu a jeho motoru, konkrétně pak míra produkovaných emisí. Jelikož přitom vozy jako CR-V jsou v globálu dražší než malé hatchbacky, může si je pořídit méně lidí a to celkový stav taktéž ovlivní.
Toliko ale k britským vodám a výhledu do nejbližší budoucnosti, nyní již zpět k únorovým registracím a jednotlivým značkám. Jak jsme přitom zmínili již v úvodu, do lednového optimismu máme daleko. Pokles je totiž spojen s celou řadou výrobců od Volkswagenu (-6,6 %) přes Peugeot (-3,7 %), DS (-36,4 %), Opel (-1,4 %) či Smart (-17,5) až po Mazdu (-8,5 %) a Hondu (-8 %).
Stejně tak ale došlo u celé řady automobilek k růstu. Skokanem měsíce je opětovně Jaguar (+51,5 %), více nás ale zaujaly výsledky Suzuki (+34,4 %). Tato značka totiž nemalou měrou rostla taktéž v lednu, jen za dva měsíce tak má na svém kontě více registrací než Jeep s Alfou Romeo dohromady. Nicméně i s těmito automobilkami je spojen růst (+0,3 %, resp. +21 %).
Více informací naleznete v níže přiložených přehledech, my tak již jen dodáme krátkou zmínku o Toyotě. Japonský gigant je totiž v plusu s oběma svými značkami, tedy nejen se svými vlastními registracemi (+21,3 %), ale rovněž v případě Lexusu (+10,2 %). Přestože tedy s těmito výrobci již není prakticky spojen dieselový motor, tento handicap evidentně nevadí ani Evropanům.
Prodeje nových aut v Evropě v únoru sice vzrostly...
...Volkswagen ovšem zamířil výrazně dolů
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
- Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Extrémní silniční hypersport legendárního konstruktéra F1 zajel rekord Silverstone, všechna ostatní auta za sebou nechal o parník
21.11.2024 - Slavného hudebníka štve stav silnic tak moc, že se chce zbavit své sbírky nejlepších Ferrari
19.11.2024
Nejnovější články
- Firma na výrobu baterií ovládaná VW zkrachovala. Dluží 142 miliard, zbylo jí z toho půl procenta, i na platy si musela půjčit
před hodinou - Bez technika po ruce se mu v bazarech rovnou vyhněte, radí Němci po testu ojetého elektrického Golfu
včera - Další automobilka odpískala plán prodávat jen elektrická auta, v jejím případě to byl totální nesmysl
včera - Charles Leclerc s Carlosem Sainzem si vyzkoušeli nové 1200koňové Ferrari, jejich chvála jistě překvapí
včera - Lékař si doma postavil repliku auta snů svého dětství. Ferrari mu ji nechalo zničit a dál mu jde po krku
včera
Živá témata na fóru
- Řidiči, co to mají v ruce... 11.23. 07:04 - petr_riha
- Výběr grafické karty do počítače 11.23. 00:03 - redicisfollows
- Onboard videa 11.22. 21:14 - Truck Daškam
- Toyota obecně 11.22. 20:55 - abgx1
- Pneu koutek 11.22. 15:11 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 11.22. 13:40 - pavproch
- Mercedes - auto pro masy 11.22. 12:47 - mattonecz
- Co se stalo, děje a chystá na Autoforum.cz 11.22. 10:55 - denis